Často slýcháváme, že elektromobily jsou auta „na prd“, že nikam nedojedou, že jsou nepraktická a tak dále a tak podobně. V některých případech to pravda být může, ale stačí si cestu alespoň trochu naplánovat a může to být vlastně docela běžné cestování. A elektromobil může jezdit také jako taxík. Důkazem je tato bíla Tesla Model S.
Jejím majitelem je taxikář Christian Roy z kanadského města Quebec a taxikaří s ní už více než dva a půl roku. Za tu dobu najel více než 100 tisíc mil, tedy přes 160 tisíc kilometrů. A co o fungování se svou teslou prozradil?
Christian má ještě model s pohonem pouze zadních kol, jde o verzi Tesla Model S 85. V řeči čísel to znamená kapacitu baterií 85 kWh, výkon 278 kW/373 koní a točivý moment 441 Nm. To slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximální rychlost až 230 km/h. To nejdůležitější je ale dojezd, který se udává více než 400 kilometrů na jedno nabití. V západní Evropě, ale i v Americe lze auto rychle dobít na tzv. Tesla Supercharger, který je schopen nabít auto z prázdné do 80% baterie za přibližně půl hodiny. Naneštěstí pro Christiana je jeho nejbližší Tesla Supercharger až ve městě Drummondvill, které je od Quebecu vzdáleno cca 150 km. Christian si auto nabíjí hlavně doma přes noc, za 100 tisíc mil to znamená 49 548 kWh.
Christian Teslu vyměnil za postarší Subaru Legacy, se kterým najel více než 300 tisíc mil (cca 480 tisíc kilometrů). Takový nájezd už ale znamenal poměrně časté opravy a tím pádem i finanční prostředky a prostoje, kdy auto nemohlo vydělávat. Řešením byla koupě nového vozu. V té době začala v Norsku jako taxi jezdit první Tesla Model S a to Christiana zaujalo. Začal počítat a došel k závěru, že by se mu to mělo vyplatit. Auto objednal a v srpnu 2014 s ním začal taxikařit. Auto si vzal na operativní leasing na pět let, měsíčně platí 1 550 dolarů. Podle jeho slov se mu to bohatě vrátí na ceně pohonných hmot a případných servisních nákladů – na Tesle se prakticky nemá co pokazit. Servisní prohlídky jsou navíc do 80 tisíc kilometrů, kdy končí záruka, pouze doporučené. Na svém autě tak musel měnit pouze pneumatiky, brzdy, ložiska a některé díly podvozku – to je ale u nájezdu 160 tisíc kilometrů docela obvyklé.
Teslu bude Christian splácet ještě tři roky, ale podle jeho slov by při rozhodování o její koupi neváhal ani sekundu. S autem se mu jezdí skvěle, finančně si nepohoršil a navíc automobilka poskytuje na baterie 8letou záruku, do roku 2022 tak může být v klidu.
Pokud vás takové taxi zaujalo, Christiana najdete i na sociálních sítích, sledovat můžete jeho Instagram nebo Twitter.