Rallye a Skupina B. Spojení, které každý fanda motorsportu zná. O skupině B si povíme něco více a představíme si jednoho typického zástupce: Audi Quattro S1.

Psal se rok 1982 a mezinárodní automobilová federace FIA povolila uzdu výrobcům. Zrušila dosavadní omezení a povolila výrobu rallye speciálů, které se mohly rovnat i tehdejším monopostům Formule 1, ale narozdíl od nich byly uzpůsobeny i pro jízdu na nezpěvněných silnicích a vypadaly více jako auta. Za to mohlo samozřejmě pravidlo, že vozidlo, ze kterého vycházel závodní speciál, muselo být schváleno pro běžný provoz na silnicích. K homologaci stačilo vyrobit „jen“ 200 kusů. Vzhledem k tomu, co byli schopní (v dobrém) konstruktéři s vozy provést (motory s výkonem 500 i více koní) a, tím pádem, stoupajícím počtu tragických nehod, byla skupina B po necelých pěti letech v roce 1987 zrušena.

Jedním z nejtypičtějších zástupců extrémních „Béček“ byla Audi Quattro S1. Poháněl ji turbodmychadlem KKK K27 přeplňovaný pětiválcový motor o objemu 2110 ccm. Standartní maximální výkon byl 330 kW/450 koní, který se ale přepínačem v kabině dal zvýšit na hodnotu 600 koní a krátkodobě až na 1000 koní!!! Představte si, co tisíc koní dokáže například s Bugatti Veyron, které je o několik metráků těžší (i když s lepši aerodynaikou)…

 

Audi Quattro S1 se představilo v roce 1985, ale bohužel závodilo jen jednu sezónu. I během ní dokázalo zvítězit na Rallye San Remo. Testovací jízdy probíhaly v tehdějším Československu, kde byl v roce 1985 v Agroteamu JZD Slušovice spatřen prototyp kratší a širší Audi Quattro S2, který „eS jedničku“ měl nahradit. S2 měla motor uprostřed a kratší rozvor tak, aby více potrápila svoje obratnější protivníky, zejména Peugeot 205 Turbo a Lancia Delta S4. Do ostrého závodu, kvůli zrušení skupiny B, nebylo Audi Quattro S2 nikdy nasazeno.

Na videu si můžete prohlédnout sestřih jízd Audi Quattro S1 bulharského týmu Prospeed Motorsport. Pokud máte kvalitní reproduktory, nebojte se přidat si pořádně hlasitost, ten zvuk za to stojí!

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.