Zastánci autonomních vozů a všemožných systémů pro podporu řízení dostali první velkou ránu. Vůbec první případ úmrtí člověka ve voze, který řídil sám, se objevil na Floridě v USA. Za volantem seděl Joshua Brown, který byl velkým fanouškem tohoto systému. Bohužel došlo ke smrtelné nehodě poté, co Tesla Model S zavadila o kola náklaďáku a to právě v autonomním režimu vozidla.
Určitě si pamatujete, že v březnu tohoto roku proběhla médii první zpráva o nehodě autonomního vozu. Nešlo o nic zásadního. Autonomní vozidlo společnosti Google si při vyjíždění z parkovacího místa nevšimlo autobusu a došlo k lehkému kontaktu. Nestalo se nic závažného, nic, co by šikovný karosář nezvládl během chvíle opravit, nicméně byl to takový zdvižený prst. Google přiznal svou chybu a v květnu tohoto roku zveřejnil statistiku, ze které vychází, že za 6 let provozu a testování došlo celkem k 11 lehkým nehodám. Když zvážíte, že se jedná o testovací provoz a vývoj tohoto systému stále probíhá, není to nic hrozného. Nicméně tento incident Tesly je bohužel zcela neporovnatelný.
Nehoda, která se stala začátkem května na Floridě, sice není přímo způsobena autonomním vozem, avšak podle prvních informací jí Tesla měla ve svém autonomním režimu předvídat. Je otázkou, co řidič dělal, protože takové situaci šlo v rámci možností předejít a nebo alespoň zmírnit její následky. Osmnáctikolový tahač odbočil přímo před Teslu, ta však na vůz nijak nereagovala. Řidič zemřel, když se střecha vozu zachytila o bok přívěsu, načež přívěs Teslu přejel.
Joshua Brown byl navíc aktivním členem komunity, takže velkou část svých cest v Tesle (ať už v autonomním režimu nebo ne) dokumentoval. Vy se tak můžete podívat na video, kde Tesla hodně podobnou situaci vyhodnotila správně a zareagovala velmi dobře. Nehodu nyní vyšetřuje samotná automobilka, ale celkem pochopitelně také americký institut National Highway Traffic Safety Administration. Podle dostupných informací se jedná o první úmrtí během používání autopilotu. Tesla dodává informaci, že zákazníci v tomto režimu najeli těžko uvěřitelných 130 milionů mil! Celá tahle situace bohužel dokazuje, že prohlášení automobilek o beznehodovém provozu po nasazení autonomních vozů je v této chvíli jedna velká utopie. Jaký je váš názor na autonomní vozy a používat některý z moderních systémů jako je například adaptivní tempomat nebo aktivní systém jízdy v pruzích?
Podívejte se také na video, které zrychleně dokumentuje cestu z Bostonu do Orlanda (cca 1 300 mil), autopilot Tesly na této cestě odřídil až 90 %.