Citroënv pátek uvedl na český trh nové vozy, modely Jumpy a Spacetourer. Byli jsme se s nimi poprvé krátce seznámit nejen staticky, ale také krátce za volantem.
Jumpy a Spacetourer se od sebe liší určením. Jumpy je dodávka, kdežto Spacetourer zastane roli klidně i rodinného vozu. Zástupci automobilky ho přirovnali k nástupci zrušeného modelu C8. Nové modely stojí na nové podvozkové platformě EMP2, která byla pro jejich potřeby dále upravena. Přijíždí se třemi délkami, dvěma rozvory a jednou výškou.
Začněme modelem Jumpy, tedy běžnou nákladní dodávkou. Na výběr je z několika verzí. Od čistě užitkového vozu s dvojicí nebo trojicí míst (podle toho, jakou si vyberete přední lavici), až po verzi kombi, která do jisté míry „leze do zelí“ modelu Spacetourer.
Nejkratší verze L1 odpovídá délce Berlinga, měří 4,6 metru. Objem nákladového prostoru je ale i tak velmi slušných 4,6 m3, respektive 5,1m3 v případě systému Moduwork, kterým automobilka umožňuje propojit nákladový prostor s kabinou řidiče v prostoru sedadla spolujezdce. Delší verze L2 a L3 mají oproti verzi L1 prodloužený rozvor (L1: 2 925 mm, L2 + L3: 3 275 mm) a na délku vozu přidávají vždy 35 cm. Výška vozu je 1,9 metru s ohledem na to, aby Citroën Jumpy mohl zajet do podzemních garáží. Verze se zvýšenou celkovou hmotností (za příplatek) mají ale celkovou výšku větší. Užitečná hmotnost se pohybuje podle verze od 1,0 t do 1,4 t.
Interiér nákladového prostoru může být vybaven až šesti možnostmi obložení zahrnující obyčejnou dřevěnou podlahu, silnější dřevěnou podlahu nebo verzi s pogumováním a podobně. Vybírat lze také ze zadních dveří křídlových a nebo výklopných, stejně jako z několika možností dělících přepážek.
Novinkou, která jistě potěší ty, kteří k autu často přicházejí s plnýma rukama věcí je „handsfree systém“ otevírání bočních posuvných dveří. Pokud máte bezklíčkový přístup do vozu, pak stačí přijít zezadu z boku auta, pod rohem nárazníku projet nohou a boční posuvné dveře se samy otevřou. Zadní dveře to neumějí, ale naopak nabídnou výklopné sklo.
Kromě nového podvozku přidává automobilka také mnoho nových prvků výbavy zahrnujících nově nejen dvojici airbagů v základu (!!), ale také několik jízdních asistentů. Nejvybavenější je „Paket Drive Assist“, který zahrnuje „adaptivní“ tempomat (brzdí pouze motorem), Collision Risk Alert (upozornění před překážkou) či Active Safety Brake (nouzové brzdění). Za zmínku stojí také „Paket Bezpečnost“, který přidává systém AFIL (hlídání jízdních pruhů), Driver Attention Alert (sledování pozornosti řidiče) a automatické dálkové světlomety. Novinkou v tomto segmentu je také použití barevného head-up displeje. Zapomenout však nesmím ani na fakt, že Jumpy dostal pětihvězdičkové hodnocení v nárazových testech Euro NCAP.
Z počátku je v nabídce pětice motorů, všechny vznětové s přeplňováním. Základ tvoří 1.6 BlueHDI s výkonem 95 koní a vrcholem nabídky je 2.0 BlueHDI se 180 koňmi spojený výhradně s šestistupňovou automatickou převodovkou Aisin (jediná verze s automatem). Pohon zajišťují přední kola, ve vývoji je však již systém pohonu všech kol, který již tradičně dodá společnost Dangel.
V rámci krátké jízdy jsme usedli za volanty vozů Jumpy 1.6 BlueHDI 115 a Spacetourer 2.0 BlueHDI 150. Oběma vozům bylo společné to, že motor se choval kultivovaně a byl poměrně dobře odhlučněn. Obě verze byly vybaveny manuální šestistupňovou převodovkou, která by si zasloužila přesnější chod – a to nemělo ani jedno z aut najeto ani 100 km. Silnější z motorů samozřejmě dle očekávání nabízel lepší dynamiku, zahanbit se však nedal ani ten slabší. Nutno však dodat, že auta byla kromě řidiče zcela prázdná. V obou případech se nám líbilo také nastavení podvozku, ale na nějaké větší soudy byla cesta příliš krátká.
Základní cena Citroënu Jumpy je rovných 500 000 Kč (žádná „baťovská“ 9 tu není…) bez DPH. Kompletní ceník je ke stažení zde.