Minulý týden ve čtvrtek večer se nesl v duchu BMW. Zúčastnili jsme se slavnostního představení nového BMW X5 a sportovní řady 4 Coupé v showroomu společnosti Stratos Auto.
Kromě dvojice novinek s vrtulí ve znaku byl pro návštěvníky akce připraven bohatý doprovodný program. Na své si přišel opravdu každý. Od DJs show, přes videoprojekci, vystoupení baviče Jakuba Koháka až po módní přehlídku spodního prádla.
První na řadu – hned z kraje večera – přišlo slavnostní odhalení řady 4 Coupé, kterou jsme už viděli ve Frankfurtu, takže jsme věděli, co můžeme čekat. Pod plachtou, kterou slavnostně strhly dvě hostesky, se ukrývalo modré kupé ve verzi 428i. Jeho ladné křivky, sportovní M paket a skvěle zvolená barva z něj udělaly opravdového fešáka.
Před odhalením modelu X5 si na nás ve Stratosu připravili velmi příjemné rozptýlení v podobě módní přehlídky spodního prádla La Perla. Nejsem si jist, jestli to byl dobrý tah, protože některé z nás módní přehlídka rozptýlila natolik, že se zdálo, že už nebude možné se na novou X5 soustředit. :D
Opak však byl pravdou. X5 M50d vypadá skvěle. Bílá barva podtrhuje všechny jeho křivky, zpod blatníků vykukují velká leštěná kola a v zadním nárazníku se hrdě týčí dvojice obrovských černých koncovek výfuku.
S oběma auty (i když s jinými motorizacemi) jsme se krátce svezli. První na řadu přišla krásná šedá 428i Coupé xDrive. Už je to pár let, co číselná označení neodpovídají objemům použitých motorů. Pod kapotou je tedy přeplňovaný (TwinPower Turbo) dvoulitrový čtyřválec s výkonem 180 kW/245 koní spojený s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol.
Hned po nastartování je ticho, motor o sobě vědět téměř nedává. Ani při klidné jízdě o něm vědět nebude, stačí se ale přehoupnout přes pomyslnou polovinu otáčkoměru a o slovo se konečně přihlásí. Není to sice nic, co by vám stavělo chlupy na rukou, ale špatný zvuk to není. S příplatkovou sportovní převodovkou s řazením pomocí pádel na volantu (60 325 Kč) si navíc otáčky můžete jednoduše řídit sami.
Můžete vybírat z mnoha jízdních režimů, jenž upravují chování tlumičů, řízení, odezvy na plynový pedál nebo reakce a chování převodovky.Ve sportovním režimu se (nejen) převodovka chová drsně a snaží se ve vás rozproudit krev. A daří se jí to. Řadí rychle, s minimální prodlevou a s celým autem skoro až závodnicky škube. Řízení je perfektní, auto reaguje s radostí a působí jistě.
V komfortním režimu se všechno uklidní. Auto je tak hladké, jak jen to jde. Převodovka řadí vlastně neznatelně a sází tam kvalty jeden za druhým. Motor udržuje v nízkých otáčkách, pro které ale díky točivému momentu 350 Nm (dostupného už od 1 250 otáček za minutu) není problém kdykoliv na požádání zrychlit.
I když jde o kupé, místa je v kabině na rozdávání, a to nejen na předních, ale i na zadních sedadel. Vyšší postavy možná budou mít vzadu problém s místem nad hlavou, ale prostor pro nohy nebo ramena je bohatý.
Základní cena BMW 428i Coupé je 1 137 500 Kč s manuální převodovkou. Za „obyčejný“ automat připlatíte 55 200 Kč. Testované auto však bylo vybaveno mnohem více a jeho cena povyskočila až na 1,6 milionu Kč.
Po čtyřce jsme přesedli do X5 3,0d. Vyšší posez a naftový šestiválec pod kapotou sliboval zcela rozdílné zážitky, nikoliv klidnější jízdu. Naftový třílitr disponuje výkonem 190 kW/258 koní a točivým momentem 560 Nm.Zvládne maximální rychlost 230 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,9 sekundy. To vše při hmotnosti 2 145 kg.
Za volantem jsem strávil opravdu jen pár kilometrů, ale překvapila mě ta neskutečná lehkost, s níž se X5 ovládá. Přitom ale působí naprosto jistě a problém ji nedělají ani vysoké rychlosti.
V nové BMW X5 se poprvé objevuje i model s čtyřválcovým motorem a pohonem pouze zadní nápravy. Základní cena X5 25d sDrive je 1 335 000 Kč, za pohon všech čtyř kol xDrive připlatíte 65 tisíc Kč. Kompletní ceník je k nahlédnutí tady.
-PS-