Na cílové čáře: BMW M3 – závodní kariéra však pokračuje dál

Autor: Pavel Srp - 10. 7. 2013


Po jednoznačném zisku všech tří titulů v šampionátu DTM v roce 2012 se BMW M3 i nadále veze na vítězné vlně a v této sezóně získává jedno vítězství za druhým. A je jisté, že ještě dříve, než letošní ročník skončí, se závodní vůz se dostane do dalších vzrušujících akcí. Nicméně sériový model je již v cílové rovince, jelikož BMW M GmbH oznámilo ukončení výroby čtvrté generace BMW M3 Coupé. Vysokovýkonný sportovní vůz, který se stal základem pro vítězný vůz šampionátu DTM, zakončí svůj životní cyklus u hranice více než 40 tisíc vyrobených kusů. BMW M3 Coupé skutečně udělá tečku za svým mimořádně úspěšným působením na světových trzích. BMW M3 Cabrio, rovněž poháněné vysokootáčkovým motorem V8, zůstává ve výrobě do září 2013.

Od roku 1986 symbolizuje BMW M3 úspěšný přenos závodních technologií na běžné silnice. A poslední generace vysokovýkonného sportovního vozu přidalo další fascinující kapitoly do modelové historie BMW M3 – od inovativních technologií, poskytujících ještě větší radost z jízdy, po veleúspěšný návrat do šampionátu DTM. BMW M3 se se svým sportovním designem a prvotřídními výkony, skloubenými v jeden celek s věhlasnou precizností M, těšilo obrovské popularitě po celém světě. Výroba BMW M3 Coupé byla zahájena v roce 2007 a překročila počet 40 tisíc vyrobených kusů. BMW M3 Sedan k celkovému počtu přispěl dalšími deseti tisíci kusy. BMW M3 Convertible se k dnešnímu datu vyrobilo téměř šestnáct tisíc kusů.

Nejdůležitějším prvkem, který mají všechna tři provedení společný, je jejich pohonná jednotka a technologie podvozku, jež pocházejí přímo z motorsportu. Čtyřlitrový motor V8 byl vyvinutý exkluzivně pro BMW M3 a jeho válce svírají úhel 90 stupňů. Motor generuje maximální výkon 308 kW/420 koní a 400 Nm točivého momentu a točí 8400 min-1. Stejně jako vysokootáčkový charakter motoru, pocházejí přímo z motorsportu také četná další konstrukční řešení. Mezi ně patří elektronicky ovládané škrticí klapky, spalování řízené měřením ionizace spalovacího prostoru zabraňující klepání motoru nebo optimalizované mazání. Charakteristickým rysem tohoto atmosféricky plněného motoru je kromě okamžité reakce na plyn také kolosální nástup výkonu, který se drží na konstantní úrovni až do maximálních otáček. Motor BMW M3 vyhrál pětkrát v řadě titul Motor roku v kategorii motorů o objemu 3,0 až 4,0 l.

Přenos závodní technologie na běžné silnice se podepsal také na ostatních komponentech pohonné jednotky a podvozku. Odlehčený podvozek, vyvinutý speciálně pro BMW M3, je tvořený přední nápravou přichycenou ke karoserii hliníkovým výztužným plechem a zadní pětiprvkovou nápravou s dutými stabilizátory a rameny z kovaného hliníku. Precizní přenos výkonu na silnici zaručuje hřebenové řízení se specifickým M posilovačem Servotronic a variabilním M samosvorným diferenciálem. BMW M3 bylo standardně vybaveno výkonnými brzdami s plovoucími kotouči a na přání byly k dispozici elektronicky řízené tlumiče se třemi jízdními režimy. Dalším působivým inovativním prvkem pro BMW M3 byla převodovka M DTC Drivelogic. První dvouspojková převodovka pro sériově vyráběný sportovní vůz byla specificky naladěná pro sportovní charakteristiku vysokootáčkového motoru a umožnila nebývale dynamickou akceleraci bez přerušení toku výkonu.

Čtvrtá generace BMW M3 byla průkopníkem v oblasti inteligentní lehké konstrukce. Kromě hliníkové kapoty a plastových blatníků hrála klíčovou roli ve snižování hmotnosti také karbonová střecha. Takto široké použití špičkových materiálů na BMW M3 znamenalo pro BMW Group důležitý krok směrem k průmyslovému zpracování dílů vyrobených z uhlíkových kompozitů.

Během šesti let výroby BMW M3 se mezi nejvýznamnější trhy zařadily USA, Velká Británie a Německo. V roce 2010 se Coupé stalo také uměleckým dílem, když americký umělec Jeff Koons proměnil závodní monopost pro vytrvalostní závody BMW M3 GT2 v sedmnáctého člena sbírky BMW Art Car. Výtvor Jeffa Koonse byl odhalen začátkem června 2010 v Centre Pompidou v Paříži, těsně předtím, než se o dva týdny později postavil na startovní rošt závodu 24 hodin Le Mans. BMW M3 GT2 přidalo do mimořádně úspěšné sbírky vítězství modelu BMW M3 další triumfy. Mezi ně se řadí pět titulů v šampionátu American Le Mans Series a vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu.

Čtvrtá generace BMW M3 se vyráběla společně s BMW řady 3 Sedan, Coupé a Convertible v továrně v Regensburgu. Motor dodávala motorárna BMW v Mnichově, kde byly na speciální montážní lince aplikovány specifické výrobní procesy, díky nimž mohla být zajištěna vynikající kvalita a spolehlivost této vysokovýkonné jednotky.

Mezi speciality sériové výroby BMW M3 patří uvedení exkluzivních limitovaných edicí, které přenesly závodní vlastnosti ještě blíže běžným řidičům. Například BMW M3 GTS bylo vyvinuto jako závodně orientovaný model, homologovaný pro provoz na běžných silnicích. Objem motoru V8 se zvýšil na 4,4 litru, což vyústilo ve výkon 331 kW/450 koní. Na zakázku vyrobené komponenty podvozku a aerodynamická opatření, včetně dvoumístného závodního kokpitu, se staly předpokladem pro to, že se tento exkluzivní speciál mohl ihned postavit na start okruhového závodu a na běžné silnici nabídl extrémně intenzivní zážitek M. Zákazníkům bylo doručeno 135 kusů BMW M3 GTS.

BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) se k ostatním přidal v roce 2011 v počtu 67 kusů. Tento model postavili v továrně BMW M GmbH na základech M3 Sedan. BMW M3 CRT se chlubilo exkluzivně zpracovanými odlehčenými komponenty, motorem V8 se 4,4 l o výkonu 331 kW/450 koní a modifikovaným podvozkem – to vše se stalo receptem na precizně vyváženou ovladatelnost. Při výrobě BMW M3 CRT byly použity inovativní plasty vyztužené uhlíkovými vlákny (CFRP). Jeho kapota se skládala ze dvou výlisků CFRP zpevněných kevlarovým kompozitem. Tato konstrukce dodala kapotě stejnou pevnost jako ocel, ale vážila přibližně čtvrtinu. Skořepinová sedadla BMW M3 CRT byla vyrobena ze dvou vrstev CFRP obalených voštinovou strukturou z recyklovaného papíru a vrstvou uhlíkových kompozitů použitých na viditelných místech. Exkluzivní použití lehkých materiálů na BMW M3 CRT završil zadní spoiler a otvory usměrňující proudění vzduchu v předním nárazníku, vyrobené z CFRP.

BMW M GmbH při svém comebacku do DTM slavilo trojnásobný úspěch – BMW M3 získalo titul mezi jezdci, mezi týmy a pohár konstruktérů. Na oslavu těchto vítězství vyjelo z továrny 54 kusů limitované edice BMW M3 DTM Champion Edition – jeden za každé vítězství v DTM mezi lety 1987 až 2012.

[nggallery id=2328]

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru