Lexus RC-F se představil v Detroitu: podrobné informace

Autor: Pavel Srp - 14. 1. 2014


Automobilka Lexus dnes na mezinárodním autosalonu NAIAS odhalila vysoce výkonnou verzi svého nového kupé RC, označovanou jako RC F, a to přesně 25 let poté, co se v Detroitu v roce 1989 představil vůbec první vůz značky Lexus, model LS 400.

Nápadně dravý model RC F pohání nový pětilitrový osmiválec o výkonu přesahujícím 450 koní a točivém momentu přes 520 Nm. Jde tak prozatím o nejvýkonnější sportovní vůz s motorem V8 od automobilky Lexus.

S ohledem na maximálně efektivní využití nabízeného výkonu spojuje RC F nově odladěnou osmistupňovou převodovku s diferenciálem TVD (Torque Vectoring Differential), jako první na světě ve sportovním kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol, čímž zlepšuje trakční schopnosti a držení stopy v zájmu výjimečné ovladatelnosti a jízdních výkonů.

„Model RC F jsem postavil pro radost všech nadšenců, bez ohledu na úroveň jejich řidičských dovedností,“ komentuje Yukihiko Yaguchi, hlavní konstruktér modelu Lexus RC F. „Panuje mýtus, že závodní vozy se jen obtížné řídí. Ve skutečnosti je to ve správných rukou snadné, protože tyto vozy byly postaveny tak, aby zohledňovaly dovednosti osoby za volantem. Stejné je to i v případě RC F. Palubní elektroniku lze okamžitě přenastavit, aby zajistila příslušnou úroveň výkonu a bezpečnosti. Ale i v základním nastavení je to něco úžasného.“

ZCELA NOVÝ VYSOCE VÝKONNÝ VIDLICOVÝ OSMIVÁLEC 5,0 L

Prozatím doposud nejvýkonnější model Lexus F s motorem V8 pohání jednotka 5,0 l s 32 ventily, schopná vyvinout přes 450 koní a poskytovat točivý moment přesahující 520 Nm. Hlavy válců a všechny pohyblivé komponenty byly navrženy zcela nově tak, aby poskytly vyšší maximální výkon ve vyšších otáčkách než dříve.

Model RC F je jako první poháněn vysoce výkonným motorem Lexus, jenž při jízdě ustálenou rychlostí využívá Atkinsonův cyklus v zájmu nižší spotřeby paliva a následně se ve vyšších otáčkách přepíná na Ottův cyklus, kdy dosahuje působivých úrovní výkonu.

Pohonná jednotka, vyvinutá výhradně pro RC F, byla speciálně navržena tak, aby ve spojení s převodovkou a výfukovou soustavou zprostředkovala co nejintenzivnější zapojení řidiče.

Jedinečně odladěná osmistupňová převodovka se sportovním sekvenčním řazením SPDS (Sports Direct Shift) zlepšuje lineární odezvu na pokyny od plynového pedálu, čímž řidiči umožňuje přesněji regulovat výkon i přenos krouticího momentu.

K ještě intenzivnějšímu zapojení řidiče přispívá nový systém regulace zvuku sání a výfuku, kdy až do 3000 ot/min produkuje hluboké tóny, které postupně přecházejí v příjemnou kulisu vyšší frekvence s rychlým nárůstem otáček až nad 6000 ot/min při prudké akceleraci.

JEDINEČNÝ DIFERENCIÁL TVD (TORQUE VECTORING DIFFERENTIAL)

Lexus RC F je celosvětově prvním vozem s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jenž používá diferenciál TVD (Torque Vectoring Differential), jehož cílem je ještě umocnit potěšení z jízdy díky vyšší úrovni použitelnosti, ke které přispívají lepší záběrové schopnosti a držení stopy.

Diferenciál TVD pracuje ve třech provozních režimech:

  • STANDARD – vyvažuje agilní jízdní výkony se stabilitou jízdy za vysokých rychlostí
  • SLALOM – důraz na okamžitou odezvu vozu na pokyny od volantu
  • TRACK – konzistentní a stabilní chování při průjezdu zatáčkami na okruzích, s optimální kontrolou ze strany řidiče – nově naladěný stabilizační systém VDIM je doplněn o senzor gravitačního zrychlení ve svislém směru, a zajišťuje tak ještě vyšší úroveň jízdní stability.

ŠPIČKOVÁ JÍZDNÍ DYNAMIKA

Základem výjimečné mechanické přilnavosti nového modelu RC F je velmi tuhá karoserie, která využívá dveřní prahy s velkým průřezem a vysoce tuhé spodní vzpěry v přední části vozu. K dalšímu zlepšení tuhosti přispěly i nejrůznější specializované metody výroby automobilky Lexus, jako je lepení kovů, spojování laserem nebo vyšší počet bodových laserových svarů. Lepší záběrové schopnosti zajišťují i širší pneumatiky a kola.

RC F používá nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami vpředu i vzadu, včetně plynových tlumičů monotube a tyčí stabilizátoru spojených kulovým kloubem. Ke snížení neodpružené hmotnosti přispělo nasazení 19″ kovaných kol z hliníkové slitiny, díky kterým se snížila celková hmotnost sestavy kola při současném zvýšení tuhosti.

Podobně jako v případě supersportu Lexus LFA bylo do víka zavazadlového prostoru začleněno aktivní křídlo ke zvýšení přítlaku za rychlostí nad 80 km/h. Křídlo pouze završuje komplexní balík opatření ke zlepšení aerodynamiky a jízdní stability RC F, kam patří i pečlivé odladění ploché spodní části karoserie, vzduchové kanály za předním nárazníkem a blatníky po vzoru závodních speciálů, nebo strategické rozmístění aerodynamických stabilizačních žeber.

DRAVÉ ZTVÁRNĚNÍ EXTERIÉRU RC F

Model Lexus RC F lze okamžitě rozpoznat pro jeho dravý vzhled, který akcentuje stylový design nového kupé RC, ze kterého vychází.

Pyšní se vlastní verzí charakteristické masky chladiče Lexus ve tvaru vřetene, která dominuje čelním partiím vozu a používá propracovaný motiv písmene „F“, začleněný do rastru pod logem Lexus.

K optické dravosti přispívá i to, že čelní část kapoty je posazena výše než v případě RC, a napomáhá tak utvářet dynamický rozšířený profil, jenž verzi F přísluší. Tento nápadný profil ještě vylepšují tři verze desetipaprskových kol o velikosti 19″, vyrobených z kované hliníkové slitiny, přičemž jedna z verzí je ručně leštěná mistry výroby automobilky Lexus.

Model RC F se po stránce designu inspiroval supersportem Lexus LFA, zejména pak použitím klíčových aerodynamických prvků a vzduchových kanálů. Vzduchové kanály na kapotě, podobné těm u modelu LFA, pracují v součinnosti s předními chladicími kanály, a přispívají tak k lepšímu chlazení motoru i celkové stabilitě vozu.

Při pohledu ze strany zaujmou výdechy vzduchu za předními blatníky, napomáhající ke chlazení motoru a brzd; navazují na rozšířené prahy karoserie, a dohromady tak tvoří dynamicky ztvárněný symbol „L“.

K celkově agresivnímu a rozkročenému postoji RC F přispívají celkem čtyři lichoběžníkové koncovky výfuků, umístěné vždy ve dvojicích nad sebou.

LEHKÝ KAROSÁŘSKÝ PAKET Z UHLÍKOVÝCH VLÁKEN

Hmotnost nového RC F se výrazně snížila díky použití uceleného paketu dílů z uhlíkových vláken, a to na základě zkušeností, které automobilka Lexus získala při vývoji modelu LFA a závodního vozu IS F CCS-R vyrobeného v limitované edici. Mezi díly z uhlíkových vláken patří střecha, kapota a aktivní zadní křídlo.

DESIGN INTERIÉRU RC F S MAXIMÁLNÍM ZAMĚŘENÍM NA ŘIDIČE

Interiér modelu RC F je zaměřen na potřeby řidiče a zahrnuje řadu speciálně navržených komponent, jako jsou např. ukazatele před řidičem, volant, sedadla, pedály a obkladové prvky. Majitelé se tak mohou těšit na špičkovou úroveň pohodlí i opory a kvalitní ergonomii, která sportovnímu k modelu Lexus F nanejvýš patří.

Zcela nový panel přístrojů RC F, používaný výhradně u vozů ve verzi F, je výsledkem dalšího vývoje centrálního ukazatele z modelu LFA, jenž se přepíná v závislosti na jízdním režimu. Design inspirovaný přístroji v kokpitech letadel umožňuje poskytovat široké spektrum informací v jasné a stručné podobě, kdy řidič požadovaný údaj zjistí pouhým mrknutím oka.

Ke zprostředkování informací slouží velký centrální otáčkoměr měnící svoji podobu v závislosti na jízdním režimu, digitální i analogový ukazatel rychlosti, monitor rozdělování točivého momentu diferenciálem, ukazatel sil bočního zrychlení, ukazatele teploty oleje a chladicí kapaliny, ukazatele ujeté vzdálenosti a dokonce i stopky.

Maximální ergonomie rozhraní mezi řidičem a autem je klíčovým atributem všech sportovních modelů Lexus F. V modelu RC F je poprvé použit volant se silným věncem eliptického průřezu (novinka u značky Lexus), nabízející lepší kontrolu nad vozem při sportovní jízdě. Optimální umístění, tvar a funkce páček ručního řazení na volantu rovněž přispívá k rychlým a přesným změnám převodových stupňů při sportovní jízdě.

Zcela nová sedadla s dlouhými opěradly byla navržena tak, aby připomínala těsně obepnuté sportovní oblečení. Používají tzv. integrovanou pěnovou konstrukci automobilky Lexus, která zajišťuje vysoké pohodlí, ale současně i skvělou oporu, neboť byly eliminovány veškeré posuny mezi čalouněním sedadel a jejich výplní.

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru