Kia SPORTSPACE, která odhalí své dynamické křivky ve světové premiéře ženevského autosalonu, je zcela jiným typem vozu, jenž zavrhuje tradiční kompromisy. Není to sedan, hatchback, ani kombi. Je to model schopný naplnit potřeby těch, kteří odmítají kategorizaci v otázkách životního stylu nebo samotných automobilů.
Gregory Guillaume vedoucí návrhář pro Evropu otevřeně komentuje okolnosti vzniku tohoto konceptu: „Kia v tomto důležitém segmentu evropského trhu nenabízí žádné kombi, avšak já se rozhodl, že nevytvoříme prostě další model v tradičním duchu vozů kombi. Tento vůz staví na touhách, které jsem měl ještě jako mladý student designu ve Švýcarsku.“ A dále dovává: „Vždy jsem snil o možnosti stvořit takový vůz, který bych mohl vzít na víkendové lyžování s přáteli a poté jej odvézt zpět na autosalon v Ženevě. Ženevský autosalon je pro mne jako výstava něčím speciálním – začíná v době, kdy zima konečně uvolňuje své sevření. Vždy má zvláštní atmosféru a přitažlivost. A ideální koncepční vůz to jednoduše musel odrážet – a já věřím, že SPORTSPACE právě toto dělá!“
Design vnějšku vozu
Kia SPORTSPACE jde netradiční cestou. Představuje kompoziční rysy, které jsou jednoznačně odlišné a propracované.
Dlouhý a štíhlý profil konceptu s nepřerušovanými plochami a rozhodnými křivkami je akcentován výrazným sklonem zadního D-sloupku a uspořádáním výklopné zádi téměř ve stylu hatchbacku.
Guillaume komentuje: „U běžného kombi bychom použili dlouhé třetí boční okno, abychom naznačili a ukázali velkou kapacitu zavazadelníku. Prostřednictvím tvarování silného zadního sloupku a výrazně skloněných pátých dveří jsme zádi vozu propůjčili výrazný charakter – svalnatý a atletický. V použité hmotě ukrývá spoustu výkonu a síly.“
Optické hmotnosti zadní části ubírá pečlivé tvarování okna, dveří a zadního nárazníku. Díky hranám zaříznutým do hmoty je skloněná záď věrohodnější a méně připomíná kombi.
Při pohledu zpředu pak SPORTSPACE nosí již charakteristickou masku chladiče Kia ve stylu tygřího nosu. Avšak pevný vložený prvek z plexiskla není tak pevný, jak na první pohled vypadá. Při bližším zkoumání můžeme vidět, že ve skutečnosti jsou zde žaluzie, které se mohou natáčet a regulovat přívod vzduchu.
Napříč přední hranou kapoty probíhá dynamický lem z eloxovaného hliníku až nad LED diody pro denní svícení tvarované jako kostky ledu. Nejjemnější křivky podél spodní hrany světlometů obohacují smělou a dynamickou tvář konceptu SPORTSPACE o zdání pohybu.
Další proužky z eloxovaného hliníku zasazené do spodního spoileru ukrývají vestavěná směrová světla, která se objevují až po zapnutí.
Stejně vitálně působí Kia SPORTSPACE i při pohledu z boku. Podél celé karoserie ubíhá nápadná charakteristická křivka spojující přední a zadní partie vozu. O patřičně dynamický dojem se stará vysoká okenní čára, jednoduché a současně půvabně tvarované boky, nebo obklady z uhlíkových vláken v oblasti dveřních prahů.
Další dynamiku pak konceptu dodává lakování karoserie v odstínu ‘Ignition Red’ s dalším hliníkovým akcentem připomínajícím harpunu, táhnoucím se v oblouku od přední části vozu až k zadnímu spoileru, s důrazem na dlouhé a štíhlé prosklení tohoto vozu. Do vnějších zpětných zrcátek jsou vsazeny vodorovné směrové ukazatele, které svým vzhledem připomínají ukazatele v předním spoileru.
Provedení zadního sloupku, jenž je širší a sklání se směrem vpřed, jde ruku v ruce se zužujícími se bočními plochami a dramatickými tvary vydutých pátých dveří – s ujištěním pozorovatele, že zbytek vozu je stejně smělý a atraktivní jako jeho zadní partie.
Široký postoj vozu a jeho sportovní charakter dále stvrzují široká zadní světla a difuzor z uhlíkových vláken probíhající napříč celou šířkou vozu. Součástí koncových světel jsou i směrové ukazatele, které po aktivaci pulsují směrem ven.
K co nejhladšímu obtékání vzduchu kolem zadní části karoserie napomáhá střešní spoiler a difuzor. Dvojice koncovek výfuků zabudovaných do difuzoru odrážejí svým tvarem mnohoúhelníky koncových světel. Do středové části difuzoru je zabudováno svisle orientované zadní mlhové světlo.
Vzhled konceptu SPORTSPACE ještě ozvláštňují jedinečná 20″ litá kola s 10 paprsky a prvky z uhlíkových vláken, včetně pětiúhelníkových nábojů kol prosvítajících na pozadí paprsků. Kola se díky svému ztvárnění zdánlivě otáčejí i ve chvílích, kdy vůz stojí.
Design interiéru
Dveřní kliky zůstávají zapuštěné do panelů karoserie, dokud nejsou zapotřebí. Po otevření dveří se odhalí pozoruhodně vzdušný čtyřmístný interiér prosvětlený panoramatickým prosklením, které probíhá po celé délce střechy a propouští do kokpitu velké množství světla.
Guillaume komentuje: „SPORTSPACE měl působit rozhodně, což z mého pohledu znamená výhradně černý interiér s důrazem na kontrolu a funkčnost – avšak atmosféra v prostoru pro cestující musí být zároveň kultivovaná, uvolněná a přívětivá. Pocit prostornosti byl prostě zásadní, a ať se SPORTSPACE používá k pracovním povinnostem nebo cestám za zábavou, musí z něj čišet kvalita a přizpůsobitelnost díky jeho schopnosti nabídnout cestujícím praktické osobní prostředí odpovídající individuálním potřebám a preferencím.“ A zároveň jedním dechem dodává: „Kabina je svým smělým a pohledným ztvárněním ve výsledku jednoduchá a čistá. Vyvážené spojení luxusní kůže s moderními technickými materiály – včetně uhlíkových vláken a frézovaného eloxovaného hliníku – podtrhuje přirozenou funkčnost tohoto vozu s absolutně moderním stylem evokujícím představy.“
„Kokpit je definován čistými a jednoduchými objemy, ‘velkými gesty’ a provedením detailů, které neodvádí pozornost od celku jako takového,“ uvádí Guillaume a pokračuje. „Plovoucí přístrojový panel je přísně horizontální a jeho šířka je ještě zdůrazněna spodním dekorem z eloxovaného hliníku, jenž propojuje boční výdechy ventilace. Na samotném přístrojovém panelu chybí centrální výdechy ventilace – jsou namísto toho ve středovém tunelu o něco níže.“
Vnitřní povrchy výplní dveří jsou tvarově vyvedeny jako samostatný celek zabírající plochu od přístrojového panelu až k výklopné zádi. Středová konzola probíhá po celé délce interiéru, a ještě tak zdůrazňuje vnímání prostoru v interiéru a délky vozu.
Ručně prošívaná sedadla v provedení ‘cuoio intrecciato’ jsou potažena černou leštěnou kůží, v zadní části pak se skořepinou z uhlíkových vláken; všem čtyřem cestujícím nabídnou moderní a pohodlný sportovní posaz. Jemně tvarované samostatné dveřní kliky z kovu uspokojivě chladí a jsou vytvarovány pro snadný úchop. Do dveřních klik jsou ergonomicky zasazeny spínače umožňující stahovat a vytahovat boční okna pouhým pohybem palce.
Na ostatních místech je rovněž použit eloxovaný hliník v odstínu ‘Endurance Graphite’: na zploštělém volantu, páčkách řazení pod volantem, sportovních pedálech, soudkovité rukojeti voliče automatické převodovky a spínačích umístěných na centrálním tunelu. Všechny tyto prvky jsou v přísném technickém kontrastu s černou kůží a výraznou textilií připomínající kartáčovaný hliník, kterou je potažen přístrojový panel a středová konzola.
Přímo před řidičem je konfigurovatelný blok digitálních sdružených přístrojů, jenž je spárován s plně funkčním systémem palubního infotainmentu. Velkou obrazovku informačního a zábavního systému – ergonomicky umístěnou ve výhledu řidiče – je možné ovládat v režimu samostatných nebo dělených obrazovek. K ovládání infotainmentu slouží speciální kruhový ovladač z eloxovaného hliníku, nacházející se za voličem převodovky – společně se čtveřicí tlačítek pro zkrácené zadávání povelů, umožňujících rychlou a interaktivní práci se systémem. Další funkce je možné ovládat pomocí řady tlačítek rychlého přístupu, zabudovaných pod centrální obrazovkou.
Na obvyklé pozici vnitřního zpětného zrcátka se nachází tenký displej, do nějž se promítají obrázky ze zadní kamery. Na tomto displeji se zobrazují i další informace důležité pro řízení.
„V tomto konceptu se nám podařilo uplatnit řadu ryze technických prvků, což napomohlo k intenzivnějšímu zapojení řidiče,“ vysvětluje Guillaume a pokračuje. „Vůz ve smyslu jeho role praktického cestovního a sportovního vozu by měl být poklidným a pohodlným místem. Neměl by v žádném směru rozptylovat. Všechny ovladače a prvky, které jako řidič potřebujete, se nacházejí přímo kolem vás, jsou snadno po ruce a vypadají naprosto přesně a technicky.“
K pohodlí cestujících napomáhá i velkorysý prostor pro nohy vzadu, což ještě umocňuje atmosféra vzdušnosti zvýrazněná bohatým horním prosklením.
Nezbytným požadavkem ke vzniku atraktivního cestovního vozu jako Kia SPORTSPACE byla schopnost přepravovat lyže. Lyže je možné uložit mezi zadní sedadla, kdy kůží čalouněná loketní opěrka slouží i k položení lyží. Po odsunutí směrem vzad se odhalí dvě volné dutiny k uložení dvou tabletů pro každého ze zadních cestujících. Zadní pasažéři rovněž mohou využít jedinečný systém u uchycení tabletu v zádové části předních sedadel, a tak sledovat videa nebo jiný multimediální obsah v pohodlné výšce očí.
Zadní část centrálního tunelu hladce přechází do zavazadelníku. Do podlahy kufru čalouněného matnou kůží je zabudováno 28 otočných kuliček tvořících inovativní řešení pro manipulaci s nákladem. V kombinaci s nízkou nákladovou hranou usnadňují nakládání těžkých kufrů a dalšího vybavení. Když majitel SPORTSPACE sepne zapalování, všechny ocelové kuličky z nerez oceli klesnou o 3 mm do příslušné dutiny, aby zavazadla za jízdy necestovala sem a tam.
Hnací ústrojí
Koncepční model SPORTSPACE pohání nejnovější varianta diesel-elektrické soustavy pohonu T -Hybrid, která se již představila v roce 2014 společně s konceptem Optima T-Hybrid na pařížském autosalonu.
Pokrokové hnací ústrojí, nabízející okamžité a agilní zrychlení za všech situací při nízkých emisích škodlivin, je dalším dokladem vyspělých technologických schopností automobilky Kia.
Kompaktní a lehký vznětový motor 1,7 litru je nyní vybaven dvojitým přeplňováním, tedy tradičním turbodmychadlem s variabilní geometrií, jehož účinek je zde posílen prostřednictvím elektromotoru. Elektrické přeplňování s pracovním napětím 48 V zvyšuje točivý moment spalovacího motoru za velmi nízkých otáček motoru, ale i při zrychlování, kdy zajišťuje hladké a bezpečné předjíždění.
Díky zcela nezávislé aktivaci je tato komponenta schopna reagovat rychleji než tradiční turbodmychadlo roztáčené pomocí výfukových plynů. Technologie pracující s napětím 48 V je současně zřetelně jednodušší a lehčí než konvenční hybridní ústrojí. Nejmodernější inovace v oblasti pohonu jde ruku v ruce s aktivní zadní nápravou se zavěšením typu multi-link, která zprostředkuje i krátkodobý pohon všech kol.
Použité hnací ústrojí tak umožňuje nulovou produkci emisí při pomalých přesunech, například během parkování nebo popojíždění v kolonách, ale současně skvěle doplňuje i požitek z aktivní jízdy, jehož příslibem je dynamický exteriér tohoto vozu.
Guillaume dále komentuje: „SPORTSPACE byl koncipován jako vůz, který by si řidiči rádi brali na víkendy, aby unikli pryč a užili si chvíle za volantem. Zaměřili jsme se především na to, aby vůz přímo lákal k vyjetí a vychutnání si každičkého okamžiku.“
„Kia SPORTSPACE kromě sofistikovaného ztvárnění dokáže nabídnout uvolněnou jízdu přinášející nadšení. Užijete si v ní každodenní cestu do práce stejně intenzivně jako víkendové putování na hory,“ doplnil Guillaume.
[table caption=“Kia SPORTSPACE – rozměry:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Délka:,4 855 mm
Šířka:,1 870 mm
Výška:,1 425 mm
Rozvor:,2 840 mm[/table]