Po posledním pokračování našeho seriálu o veteránech s názvem Jeden veterán nestačí, jsme se věnovali dvojici Ferrari. Dnes se ale podíváme trochu na západ a za vodu, i když ne až tak moc. Auto, o kterém si budeme povídat se Ferrari nejen svojí koncepcí nápadně podobá. Vyrábělo se v továrně Lotusu ve Velké Británii a bylo podobně nízké a dravé, ale navíc bylo lehké a zábavné. Dnes bude řeč o Lotusu Esprit Turbo!
Martin, jeho majitel, se o autě rozpovídal a bylo na něm vidět, že tohle auto si opravdu užívá. Lotus Esprit Turbo byl jeho vysněným autem, už z dob, kdy ho jako mladý jinoch pozoroval v pohádce o Jamesi Bondovi. V díle For your Eyes only (Jen pro tvé oči) z roku 1981, kde Jamese Bonda hrál Roger Moore, si Esprit zahrál. Vidět jsme tohle auto mohli v Bondovi už o čtyři roky dříve (1977), kde si po boku Rogera Moorea zahrál v díle Spy Who Loved Me (Špion,který mě miloval). Šlo sice o starší typ S2 s atmosférickým plněním, ale hrál nejen jako auto, nýbrž také jako ponorka.
Toto konkrétní auto si Martin vyhlédl na německém serveru Mobile.de, ale nebylo úplně levné. Zasnil se nad tím, jaké by to bylo, kdyby mu stálo v garáži, ale nechal to být. Jenže auta se pořád nikdo nechtěl ujmout, takže čas od času inzerát zkontroloval. Ležel mu v hlavě, protože v červené barvě s originál zlatými nápisy Turbo a koly BBS to byl (a pořád je!) neskutečný fešák!
Při jedné z volných chvilek v práci narazil Martin na jiného adepta na zaplnění místa v garáži. Rozhodl se to ukázat kolegovi, ale ten mu se znechuceným obličejem odsekl, že se mu to nelíbí, a že by měl raději koupit toho Lotuse. No, a to neměl (nebo měl? :) ) dělat, protože to byla pro Martina ta pověstná poslední kapka… Stačil jeden telefon a po několika minutách se jelo do Německa.
Když na místo dorazil, byl hodně překvapený. Nejen z auta samotného, ale i z jeho majitele. „Majitel nás překvapil, byl to takový trouba, vypadal jako medvídek. S autem skoro nejezdil a ještě ho dal bance jako zástavu na nějakou půjčku. Není mi jasné, jak k němu přišel. Byl druhým majitelem, původním majitelem byl jeho šéf z Holandska.“ Navíc to hlavní bylo, že s autem nikdy nejel víc než 160 km/h a nikdy ho nevytočil na víc jak 3 000 ot./min. Možná právě proto, že motor byl po kompletní repasi v ceně 10 tisíc Euro, což bylo doloženo fakturou – společně s desítkami dalších.
Stav samotného auta byl velmi dobrý. Původní lak, původní samolepky, krásná kola. První posazení za volant by se dalo popsat jako první sex, hrozně se bojíte, ale ještě víc se těšíte a pak si to neskutečně užíváte. Necelých 220 koní s autem vážícím téměř tunu s přehledem cvičí a bez jakýchkoliv asistentů a pomocníků je to jen a jen na řidiči. Zbývalo už jen dohodnout finální cenu. A povedlo se! Spokojeny byly obě strany, takže se za týden cesta do Německa opakovala, tentokrát už s vlekem.
Nemyslete si ale, že po koupi auto dál stálo v garáži a jezdilo se s ním jen za krásného počasí. To teda ne! Je to přece sporťák a Martin je duší závodník, takže Lotus se často vydával na závodní okruhy. Několikrát jsme ho viděli v akci, třeba na Veteránském Sosnění a Martin ho nijak nešetřil. Bylo pravidlem, že společně buď zvítězili a nebo se alespoň umístili na bedně.
Pod kapotou je čtyřválec o objemu 2,2 litru dopovaný turbodmychadlem o výkonu 160 kW/215 koní a s 298 Nm točivého momentu. Díky tomu dokáže tahle červená placka zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 5,5 sekundy a podle technického průkazu dokáže uhánět maximální rychlostí až 245 km/h – a to je to auto staré už 30 let.
Když došla řeč na jízdu, Martin se opět rozzářil a povídá: „Jízda je hodně zajímavá, slyšíte turbo, jak vám hlasitě fouká za zády, pop off ventil stejně hlasitě odfukuje a při ubrání plynu střílí motor do výfuku. Pocit, když turbo zabere svou největší silou a auto zatlačí tělo do sedaček, je neskutečný. Pak byste nikdy Lotus nevyměnili za nic jiného.“ Když viděl moje vykulený oči a z koutků odkapávající sliny, podal mi klíče se slovy: „Tak si to zkus!“ Samozřejmě jsem se nenechal dlouho přemlouvat…
Otevřel jsem dveře a začal se soukat do sedačky, která se vlastně nedá nastavit. V autě v podstatě ležíte, ale to všechno přestanete řešit po otočení klíčku v zapalování. Motor máte přímo za sebou a po převalení startéru naskočil. Ten zvuk… I když je to jen čtyřválec, je to lahoda pro uši!
Po rozjezdu je ve volantu cítit, jak si s vámi auto povídá. Cítíte, že kola jsou spojena se zemí – to v dnešních autech už téměř nezažijete. To auto navíc MUSÍTE řídit! Rychlost si musíte zasloužit. Moderní supersporty vám ji díky všudypřítomným asistentům a moderní technice dají vlastně zadarmo a určitě si jízdu tolik neužijete.
Auto je tvrdé, na některých nerovnostech se mi zdá, že v továrně snad na pružiny a tlumiče dokonce zapomněli, ale díky tomu auto sedí jako přilepené. Aby také ne, když si inženýři při návrhu podvozku vzali základ ve Formuli 1. Martin tvrdí, že speciálně na okruhu funguje Esprit výborně a dá vám i tu nejposlednější informaci vědět včas a až do toho „nejposlednějšího“ chlupu na zadku. V Anglii se prý vypráví vtip, že když v Espritu přejedete jednu penci, ucítíte, jestli to byla panna nebo orel…
Jenže pak je tady druhý pohled, který po několika kilometrech s cizím autem a jeho majitelem na sedadle spolujezdce až tak úplně nepoznáte. Manuální převodovka pochází z Citroenu SM, takže se jednotlivým rychlostním stupňům na svoje místa moc nechce a zpátečka prý ráda vypadává. Ani přední brzdy nejsou žádným velkým zázrakem. Původem jsou z Opelu Manta a rychlý Lotus krotí jen velmi obtížně.
„Lotus je prostě Lotus,“ říká Martin a dodává, že budí zaslouženou pozornost, ale že si ho lidé často pletou s Ferrari. „Je to prostě kára, jeden ze špičkových supersportů své doby, který ještě dnes dokáže ujet většině moderních aut.“ A navíc je radost s ním jezdit!
V garáži toho na nás čeká ještě hodně. Příště si posvítíme na naprosto rozdílné auto, obrovský a majestátní Bentley Mulsanne Turbo, který si však dynamikou s Lotusem Esprit Turbo nezadá… Obě auta jste mohli vidět před pár dny na Prague Car Festivalu, stála u stánku společnosti Fox Toys, která se zabývá prodejem modelů aut. Už se těšíte? :)
[nggallery id=2476]
-PS-