Když se řekne elektronické zabezpečení auta, vybaví se mi scéna z filmu o Jamesi Bondovi. Tam má auto vysoké napětí zavedené do klik u dveří a vždy, když se zloděj snaží otevřít dveře, dostane strašnou ránu od elektrického proudu. Jen kdyby to takto mohlo fungovat v reálu… Ovšem přinejmenším naše legislativa nám toto znemožňuje. Pojďme si tedy říci o nějakých „legálních“ elektronických zabezpečovacích systémech.

LED dioda co bliká někde na palubce nebo na dveřích je nejjednodušší a nejlevnější elektronické zabezpečení. Dává najevo, že ve voze je alarm, přestože tomu tak nemusí být – zloděj to nemůže nijak poznat. Dokáže odradit zloděje amatéry a příležitostné vykradače. Cena se pohybuje od 250 Kč. Většina aut ji už má z výroby.

Skrytý vypínač je poměrně jednoduchý, avšak účinný způsob, jak vůz ochránit. Vypínač ovládá například startování nebo přívod paliva do motoru. Jen je zapotřebí dobře zvolit místo jeho ukrytí. Dalším typem skrytého vypínače můžou být dokonce i originální přepínače ve vašem voze. Například: pokud budete chtít vozidlo nastartovat, budete muset nejdříve nastavit klimatizaci na určitou teplotu nebo zapnout výhřev zadního okna atp. Cena se pohybuje od 600 Kč za jednoduchý skrytý vypínač a od cca 1500 Kč za systém s originálními přepínači.

 

Autoalarmy jsou asi nejběžnějším elektronickým zabezpečením. Alarmů je celá řada. Nejlevnější hlídají jen vnitřek vozu a na zloděje upozorní houkáním. Ty dražší dokážou ohlídat náklon vozu, rozbití skla, otevření dveří nebo zavazadlového prostoru, případně umějí zablokovat některou funkci auta, která brání jeho rozjetí. O vniknutí zloděje do vozu informují jeho majitele buď hlasitým houkáním, nebo třeba i pomocí pageru. Ceny se pohybují od 1000 Kč

Imobilizér je velmi šikovná věcička. Imobilizér je spojen s řídícím počítačem, který ovládá celý systém auta. Když řídící jednotka zjistí, že imobilizér nebyl deaktivován pomocí originálního klíče s čipem, neumožní nastartování vozu zamezením přívodu elektrického napětí do čerpadla nebo startéru vozu. Imobilizéry jsou v dnešní době už standardní výbavou snad všech vozů. Cena dodatečného imobilizéru se pohybuje od 1000 Kč.

Vyhledávací systémy jsou nejúčinnější elektronická zabezpečení. Vyhledávací zařízení funguje jako alarm a přídavný imobilizér, majitele upozorní na problémy s vozem, a navíc dokáže určit polohu, kde ukradené auto právě je. Existují varianty využívající systém GSM i družicový systém GPS. GSM funguje nejlépe v zástavbě a hustě zalidněné krajině, kde dokáže auto lokalizovat s přesností až na 20 m dokonce i v podzemních garážích. Ve volné krajině s menším počtem vysílačů to může být třeba až jeden kilometr. Tam na řadu přichází GPS, který pro změnu není funkční v podzemních garážích, protože potřebuje mít optický kontakt s družicemi. Ideální je kombinace obou systémů. Ceny se pohybují od 4500 Kč.

Elektronické bezpečnostní systémy jsou velmi účinné, dokáží zloděje odradit od krádeže, informovat majitele auta o manipulaci s vozem nebo dokonce lokalizovat ukradený vůz. Ideální je však kombinace elektronických i mechanických zabezpečovacích prvků, které dokáží zloděje velmi účinně zdržet při krádeži.

Důležitým faktorem je také adekvátní výběr bezpečnostních systémů k hodnotě zabezpečovaného vozu. Samozřejmě zastávám názor, že čím více zabezpečený vůz, tím lépe. Ovšem ztrácelo by logiku „nacpat“ bezpečnostní prvky za 20 000 Kč do auta za 50 000 Kč. Optimální částkou na zabezpečení je cca 10% z hodnoty vašeho vozu.

Věřím, že tento třídílný seriál o zabezpečení vám poskytl dostatek informací o zabezpečení a bezpečnostních opatřeních, abyste zbytečně „práci“ zlodějům neusnadňovali.

 

Čtěte také:
Jak zabezpečit svoje auto, díl první: Zamykejte, stůjte pod světlem, …
Jak zabezpečit svoje auto, díl druhý: Mechanická zabezpečení nenahradíš

-TJ-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.