Ceny benzínu neustále rostou a je téměř nemožné najít čerpací stanici, kde by se dal benzín natankovat pod 35 Kč. Co s tím ale dělat? Řešení je nasnadě – plyn. Díky LPG lze jezdit až s polovičními náklady za palivo. Zní to krásně, že? Ovšem, co vše obnáší přestavba na plyn a zda-li se to vyplatí, se dočtete níže.
LPG je zkapalněný ropný plyn. Známější je možná pod označením propan-butan. Dlouhá desetiletí se využíval pouze jako palivo do spalovacích spotřebičů. V druhé polovině minulého století byl propan-butan hojně využíván jako topný plyn na vaření.
Již v dřívějších dobách se LPG využíval jako palivo v automobilech, ovšem ne tak často. Teprve až v posledních desetiletích se začal využívat v automobilismu o poznání více. Využití nalézá v zážehových motorech osobních automobilů. Jde o původně benzinové, na LPG přestavěné motory. V dnešní době již ale čím dál častěji jde o motory, které jsou k pohonu na LPG připraveny již od výrobce.
Výhody LPG:
- Jednoznačně cena. LPG lze natankovat 1dm3 (litr) v průměru za cenu 17,20 Kč – to je v dnešní době zhruba poloviční cena 1l benzínu. Přestože na přestavbu na LPG se musí vynaložit nemalé peníze, návratnost je velmi rychlá. Dá se říci 1000Km / 1000 Kč.
- Dalším pozitivem je nesporně ekologie. Kvalitní čisté LPG obsahuje výrazně menší poměr síry než benzín. Kvůli tomu auto produkuje méně oxidu siřičitého a díky tomu si uleví příroda i váš katalyzátor, který se méně zanáší než při použití benzínu.
- Do motoru je LPG většinou dopravováno v plynném stavu. Oproti benzinu má LPG vysoké oktanové číslo (101-111), takže jeho promísení se vzduchem je díky plynné fázi mnohem lepší než u benzinu. Díky tomu se spaluje palivo bez pachu a sazí a tím pádem se na svíčkách, pístech a ventilech neusazuje karbon.
- Nižší hlučnost a větší klid motoru díky plynnému stavu paliva a dokonalému promíchání se vzduchem.
- Lze využívat oba druhy paliva jak benzín tak LPG, tím se markantně prodlouží dojezd vozu.
Nevýhody LPG:
- Pořizovací cena přestavby. Jedná se o rozmezí 12 000 Kč – 50 000 Kč v závislosti na typu motoru a velikosti plynové nádrže. Při pořizování LPG do vozu se musí důkladně zvážit, kolik km najezdíte a za jakou dobu se vám tato investice vrátí.
- Vyšší spotřeba a nižší výkon. Obojí se pohybuje okolo 10%.
- Zmenšení zavazadlového prostoru. Toto zmenšení lze částečně eliminovat použitím toroidní nádrže, kterou lze umístit místo rezervního kola. V dnešní době není problém plnohodnotnou rezervu nahradit opravnou sadou.
- Zvětšení pohotovostní hmotnosti vozidla kvůli nádrži na LPG.
- Nemožnost vjezdu do většiny podzemních garáží. Důvod je ten, že LPG je těžší než vzduch a v případě jeho úniku v garáži bez nuceného odvětrání by rostla jeho koncentrace až k možnosti výbuchu.
- Nutnost pravidelných kontrol plynového systému jednou za rok. Cena takové kontroly se pohybuje mezi 300 Kč – 500 Kč.
Jste-li sváteční řidič a ujedete pár tisíc kilometrů za rok, asi nemá smysl o změně paliva vůbec uvažovat. Najedete-li ročně několik desítek tisíc kilometrů, určitě byste se měli o LPG blíže zajímat. Ušetříte-li pak na jednom kilometru třeba jednu korunu, počáteční investice se vám může relativně brzo vrátit. A to se vyplatí.
-TJ-