Fiat 500L: Příběh designu…

Autor: Pavel Srp - 28. 5. 2012


Krátce po světové premiéře nového modelu 500L na ženevském autosalonu 2012 poodhalil Fiat zákulisí celého projektu v publikaci „500L: A Fiat Design Approach“ (500L: Design vozidla Fiat). Jedná se o exkluzivní materiál odhalující tvůrčí zkušenosti, které provázely vznik nového modelu.

Příběhem se táhne historická linie, která spojuje různé okamžiky a události. Zaznamenává také přínos jednotlivých osobností a věrně popisuje vývoj vozidla.

Počínaje designérem původní pětistovky Dante Giacosou a konče současným designem Fiatu pod vedením Roberta Giolita – autora nové pětistovky – je zde patrná nepřetržitá snaha navrhovat technicky a stylisticky výjimečná vozidla, jako i ctít nadání pro tvořivost, které stojí za celosvětovým úspěchem italského designu.

Projekt Fiat 500L

Během navrhování Fiatu 500L museli designéři vzít v úvahu technologickou proveditelnost, strategii značky Fiat, ale i výsledky studií, které se snažily odhadnout budoucí vztah uživatelů k vozidlu.

Design nového Fiatu 500L je výrazný a velmi osobitý. Důležitým cílem návrhu bylo navázat na styl nové pětistovky, která se těší mimořádné popularitě.

Fiat 500L je postaven na nové platformě Fiatu určené pro segment B. Díky své inovativní koncepci míří k velmi širokému a rozmanitému spektru zákazníků. Model 500L má navíc všechny předpoklady k tomu, aby v oblasti komfortu a využití vnitřního prostoru stanovil ve svém segmentu zcela nová měřítka.

Při navrhování interiéru Fiatu 500L se designéři soustředili především na prostorovou účinnost neboli optimalizaci vnitřního prostoru. Například na předních sedadlech činí maximální šířka v úrovni ramen 1456 mm a výška nad sedadlem dosahuje 1034 mm. Na zadních sedadlech je k dispozici šířka 1387 mm a výška 993 mm. Zavazadlový prostor má přitom velkorysý objem 400 litrů.

Designéři sledovali dosažení maximálního prostoru pro cestující už od první skici. V jejich snažení jim pomohla úzká spolupráce s konstruktéry, kteří navrhli kompaktnější součásti i celé mechanické skupiny. Pokud jde o základní architekturu vozidla, designéři vycházeli z koncepce cab forward, která je charakteristická zkrácenou přední kapotou, a to ve prospěch interiéru. Celkovou ergonomii zvyšují nízké boky i celkově menší výška. Velkou pozornost věnovali tvůrci také výhledu z vozidla a přístupu světla do interiéru. Fiat 500L tak charakterizují štíhlé sloupky karoserie a největší prosklená střecha v segmentu o ploše až 1,5 m2.

Fiat 500L: „techno-logické“ inovace

Automobil byl stvořen proto, aby svým uživatelům ulehčil život. V posledních letech se nové technologie staly dostupnějšími a vozidla tak nabízejí řadu zajímavých funkcí. V případě Fiatu 500L se jedná zejména o bezpečnostní klec pro cestující s dvojitými výztužemi v přední části a novou podvozkovou platformu, kterou budou sdílet také další nové modely. Pozornost zaslouží možnosti připojení, navigace a infotelematické systémy s intuitivním uživatelsky vstřícným ovládáním či auto diagnostický systém.

Oddělení barev a materiálů provedlo speciální studii zaměřenou na vnímání použitých materiálů. Jejím výsledkem je 30 barevných kombinací karoserie a střechy a využití technologií a výrobních postupů, které zlepšily kvalitu použitých materiálů.

[nggallery id=874]

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru