Autobaterie je v autě jednou z nejdůležitějších součástek, bez ní totiž nikam neodjedete. A to ani elektromobilem. Aktuálně začíná několikaměsíční období, ve kterém bude autobaterie namáhána opět o hodně víc. Průměrná životnost 12V baterie v autě je asi čtyři až pět let, někdy ji lze ale značně prodloužit. Jak na to? Zkusíme vám poradit několik tipů.
Pravidelné dobíjení
V zimě a v nízkých teplotách jsou na autobaterii kladeny mnohem vyšší nároky. Během studených startů se akumulátor hodně vydá z energie a pak se často během kratších jízd nedokáže dostatečně zpětně dobít. Pokud jezdíte v zimě hodně a často krátké trasy, svoji autobaterii byste měli čas od času dobít sami přes dobíječku autobaterií. Není to nic úplně drahého, ty nejlevnější se dají pořídit už za pár stovek. Pozor ale na to, jakou baterii v autě máte. Pokud máte auto vybavené systémem Start/stop, musíte na jeho autobaterii použít nabíječku, která s ní umí pracovat.
Mimochodem, nová autobaterie má napětí přibližně 13,2 V, ale pokud se napětí vaší autobaterie pohybuje kolem 12 V anebo dokonce méně, blíží se ke konci své životnosti a může se stát, že brzy už nenastartujete.
Dlouhé jízdy
Krátké jízdy autobaterii příliš nepomohou, ale ty delší už ano. Při delších jízdách má totiž alternátor více času a prostoru autobaterii dobít a prodloužit tak její životnost. Alternátor dobije akumulátor do původního stavu po startu přibližně za 20 minut, z téměř prázdného stavu na plný za zhruba hodinu a půl. Záleží samozřejmě na celkové kapacitě baterie.
Čištění kontaktů
Během dlouhodobého používání se na kontaktech akumulátoru tvoří oxidace, kterou je dobré odstranit. Díky tomu pak budou kontakty na autobaterii a na svorkách od auta mnohem lepší. Nejlépe se dají kontakty vyčistit ocelovým kartáčem nebo smirkovým papírem. A proč byste to měli udělat? Dobře očištěné kontakty snižují zatížení akumulátoru při startování motoru a usnadňují jeho dobíjení alternátorem.
Odpojování autobaterie
Pokud auto plánujete delší dobu nepoužívat – například u veteránů přes zimu – doporučuje se odpojit záporný pól akumulátoru (obvykle označený černou barvou). Po odpojení kontakt zajistěte proti náhodnému kontaktu s vodivými materiály. Tím zabráníte průtoku elektrického proudu a akumulátor se nebude vybíjet. Připojený akumulátor totiž i v klidovém režimu spotřebovává přibližně 50 miliampérů, což jej z dlouhodobého hlediska vybíjí.
U starých aut se vůbec nic nestane, ale u moderních aut tím zcela odpojíte řídicí jednotky. Pokud máte automatickou převodovku, bude se s vámi potom opět učit řadit a podobně. Budete muset potom pravděpodobně naladit i oblíbené stanice na autorádiu a nastavit čas na budíkách.
Další doporučení pro delší životnost autobaterie
- Správné uchycení baterie: Zajistěte, aby byla baterie pevně uchycena. Její vibrace by mohly způsobit vnitřní poškození nebo zkraty
- Pravidelné testování: Pomocí multimetru nebo testeru pravidelně kontrolujte stav baterie. Znalost napětí a stavu článků pomáhá odhalit problémy včas
- Kontrola elektrolytu: U baterií s údržbou udržujte správnou hladinu elektrolytu. Doplňte destilovanou vodu, pokud je už hladina nízká
- Zamezte hlubokému vybití: Vyhněte se vybíjení pod 12,4 V, aby nedošlo k sulfataci, která baterii nenávratně poškozuje. Pokud se napětí dostane pod 10 V, můžete autobaterii rovnou vyhodit
- Údržba svorek a kontaktů na autobaterii: Pravidelné čištění svorek roztokem jedlé sody, kovovým kartáčem nebo speciálním čističem udržuje lepší elektrický kontakt
Jakým chybám se ještě vyhnout?
- Zapnuté spotřebiče při vypnutém motoru: Minimalizujte používání spotřebičů, jako je rádio nebo klimatizace, při vypnutém motoru. Moderní systémy sice zvyšují komfort, ale také mohou rychle vybít baterii
- Rychlé startování přes kabely: Rychlé „nakopnutí“ baterie pomocí startovacích kabelů může způsobit její přetížení a zkrátit životnost. Pokud to není nezbytné, upřednostněte pomalé nabíjení
Autobaterie je po smrti
A když se přesto přeci jen autobaterie odporoučí do věčných lovišť, přichází na řadu její výměna. Nová autobaterie musí mít stejné hodnoty jako ta původní. Důležitá je celková kapacita, ale i startovací proud. Pozor si dejte také na velikost, aby se vám do původního místa v autě vešla, ale i na umístění záporného a kladného pólu, abyste ji mohli opět připojit.
Pokud máte auto s funkčním Start/stop systémem, budete muset koupit tzv. baterii AGM, která je pro časté startování uzpůsobena, ale ta je i několikrát dražší než běžné autobaterie.
Připravte se také na to, že u většiny moderních aut už nestačí jen vyndat původní autobaterii, nainstalovat novou a vesele jezdit dál. Moderní auta jsou chytrá a po výměně autobaterie je potřeba dát řídícím jednotkám informaci o tom, že je tu nová baterka. Systémy pak upraví dobíjení na správné hodnoty, aby se autobaterie opět rychle nezničila.