Jediný. Největší. Nejvýkonnější. Ano, taková je pozice plug-in hybridního modelu Suzuki Across v nabídce na nejstarším kontinentu. Jak se nám s převlečenou Toyotou RAV4 konzumovaly kilometry?
Pakliže budete chtít zjistit střízlivost a bystrost známého, který se navíc vyzná v autech, postavte před něj modely Across a RAV4. Jestli pozná rozdíl. Jo, taková vizuální podobnost panuje. V Suzuki jsou totiž mazaní a s redukcí emisí zvolili trať, kde si plácli se silnějším. Zůstali v zemi vycházejícího slunce: u Toyoty, která drží od srpna 2019 pětinový podíl ve značce s písmenem „S“ v logu. Kolaborace se v našem případě týká jednoho z nejúspěšnějších aut planety, zmíněné „rav čtyřky“.
Vzhledově připomíná across legendárního amerického herce Kirka Douglase. Ostré, řezané rysy, robustnější, přesto však sportovní vzhled. Hranatější charakter karoserie s expresivními prolisy a mnohoúhelníkovými tvary zaujme většinu očí. Připočtěme vyvýšený nárazník a doširoka roztaženou mřížku chladiče, devatenáctipalcová kola s leštěným povrchem a uhlově černými paprsky a designový mečbol svítí na straně acrossu.
Na rozhraní
Ani s nula promile však člověk nezjistí nuance v zadní části při komparaci modelů Across a RAV4. A proto honem dovnitř. Moc jsme si nepomohli. Protože kdybychom neviděli na středu volantu emblém Suzuki, mysleli bychom si, že dřepíme v „ravce“. Na interiér lze nahlížet dvěma způsoby. Buď jako na pragmatický minimalismus, kde všechno funguje, nebo na „boomerovskou“ bezduchost, která zaspala dobu. Jak to obecně bývá, pravda zapíchla svou polohu někde mezi.
Multimediální systém s 10,5palcovým displejem tyčící se ve středu palubní desky okamžitě komunikuje s Apple CarPlay. Plus pro across. Jenže rozlišení displeje už za takový šlágr neplatí. Na pokyny bříšek prstů reaguje relativně kvapně. Stopy otisků ovšem zůstávají až příliš viditelně. Možná však jen předešlý recenzent trpěl hyperhidrózou, tudíž se extrémně potil.
Když jsme u termoregulace, na středovém panelu inženýři nachystali dvojici otočných ovladačů, masivních jak bradavky Věstonické venuše, pro nastavení klimatizace. U-rampová tlačítka vyhřívání sedaček ovšem svému zenitu zamávala. Sedadla jsou jinak docela pohodlná. Za pochvalu stojí též kopa praktických přihrádek a schránek.
Obecně životního prostoru dostává šofér po hrstech. Stejné to má spolujezdec a pasažéři vzadu jakbysmet. Zakaboněná mimika nastává při obhlídce zavazadelníku. Z objektivních důvodů kvůli baterii zakomponované pod podlahou skýtá (jen) 490 litrů. Po sklopení zadních sedadel se objem nafoukne na 1604 litrů.
Věnujme piko-odstavec tomu, co acrossu chybí: v nabídce není možnost průhledového displeje, panoramatické střechy nebo rezervního kola a sady na opravu pneumatik. Dodejme nicméně, že v případě píchnuté gumy má uživatel vozu sjednanou asistenční službu na šestatřicet měsíců. Ta se může našponovat až na patnáct let, pokud bude svědomitě navštěvovat servisní prohlídky.
Vitální a hlasitější
Vydejme se do silničního víru. Z japonského SUV je solidní výhled, volant s přijatelným počtem tlačítek se pěkně třímá. 12,3palcový přístrojový štít spadá do hrníčku s nápisem přehledný a intuitivně se s ním (spolu)pracuje. Řidič si nadto může zvolit z kvarteta různých zpracování: Casual, Smart, Tough a Sporty a tří návrhů: s jedním, dvěma nebo žádným ciferníkem.
Duši plug-in hybridního acrossu tvoří triumvirát motorů: zážehový 2,5litrový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem a duet elektromotorů: přední a zadní. Když to rychle posbíráme, vůz servíruje systémový výkon 225 kW, respektive 306 koní. Suzuki s větší porcí síly na našem kontinentu neklofnete. Maximálně se dokážete dle oficiálních katalogů vydráždit až do rychlosti 180 kilometrů za hodinu, v reálu samozřejmě o kus více. Z nuly na sto sprintuje za fantastických šest vteřin.
Rozepišme si ještě nominálně výkonové hodnoty. Řadový čtyřválcový benzinový motor „doručuje“ 136 kW, tedy 185 koňských sil. Přední elektromotor dodává 134 kW a zadní kilowatt čtyřicet. Tenhle motorový balíček komunikuje s elektronicky řízenou bezstupňovou převodovkou. V běžném „dovolenkovém“ tempu je řazení poměrně hladké a akcelerace dostatečně svižná. S vozem vám tak nenaskočí opar při předjíždění.
Při zdolávání šumavských serpentin, kdy jsme vstřebávali kopce a kopečky zůstávalo vozidlo až příliš dlouho ve vysokých otáčkách, což se podepisuje na decibelech. Prostě vydává krapet více lomozu. Při návratu do stísněné Letné ovšem zase kvitujeme elektrické značky, s parkingem si tak hlavu nelámeme. V duchu fair-play přiznáváme, že dobíječky jsme v podstatě nenavštívili.
Rozpolcenost
Cizí není acrossu ani terénní profil s mořem bláta a štěrku. Vždyť dřepíme ve čtyřkolce. K dispozici je nadto mód Trail, jenž zabraňuje prokluzu kol a přenáší hnací sílu na ty s lepším záběrem. V podstatě tím simuluje funkci samosvorných diferenciálů.
I po vypití elektrické šťávy ale drandí across velice nežíznivě. Ryze na elektřinu anoncuje across kolem 70 kilometrů za pomoci baterie o kapacitě 18,1kWh, v praxi jde o nějakých 55 až 60 km. Získat úplně přesné číslo je složité jako norština a maďarština dohromady. Pokud vám netluče srdce Grety, i bez nabíjení díky neosekané pětapadesátilitrové nádrži dojedete velmi daleko.
Vyhýbání se kabelům ovšem obnažuje i druhou stranu mince. Na dálnici a okreskách ztrácí vozidlo tah na branku, drajv, zápal. V municipálních čtvrtích zase bez kontaktu se zásuvkami trpí tichost. Jenže obsahuje dobíjení ratio? Za nás spíše ne. Palubní nabíječka skýtá 6,6 kW, s nímž kýženou porci nenastřádáte. Čímž odpovídáme, proč jsme externí/nedomácí dobíjení přehlíželi.
Finální spotřeba je tak ovlivněná tímto naším realistickým jednáním a konáním. I přes kvantum transferů na dálnicích a horských asfaltkách jsme nakonec zmáčkli bodový stav na 5,9 litru na sto kilometrů.
Závěr a cena
Suzuki Across rozhodně nezklamal. Což je logické, neboť se bavíme o klonu mega úspěšného modelu RAV4. Díky jinačí přídi se nám across líbí o ždibeček víc. Jeho břitké tvary v duchu à la švédská hvězda Dolph Lundgren jsou pikantně sexy. Nota bene v sytém metalickém červeném odstínu Sensual Red Mica.
Z interiéru však jistá nemodernost vyzařuje. Pak ale člověk odpouští, když zjistí, že v globálu to do sebe zapadá jako David a Victoria Beckhamovi. Komfortní sedačky, přehršel odkládacích boxů a přihrádek, solidní digitální přístrojový štít, místo pro celou pětičlennou partu. Jen ten kufr…
Pěkně tím udržíme fialovou nit a navážeme výtkami. Across se nepyšní tím nejlepším audiosystémem, eufemisticky konstatováno. Spletitější je taky vypínání asistentů za pomoci tlačítek na věnci. Jistojistě bychom si dovedli představit i sofistikovanější rozlišení infotainmentu.
Na silnicích v okolí Vimperku, bráně Šumavy, plug-in hybridní across držel výtečně v zákrutách, což umocnila těžší baterie. Při semaforových „závodech“ na Letné zase vůz bryskně vypaloval vpřed. Ostatně 6,0 sekund z 0 na 100 km/h tvoří dostatečný důkaz. Na dálniční síti mazal spolehlivě. Jen v odvážnějším tempu se skupina na palubě hluku prostě nevyhne.
S motorizací a výbavou je to u Suzuki Across jednoduché jak politické strany v Severní Koreji: existuje pouze jedna. Čili 2.5 Plug-in Hybrid ve výbavě Elegance. Za kolik lze aktuálně nejvýkonnější evropské suzuki pořídit? Podle akčního letáku, v němž inzerují metalický lak v ceně, se vám z bankovního účtu odloupne 1 219 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Auto | Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Elegance E-CVT 4×4 |
Motor | zážehový řadový čtyřválec + přední a zadní elektromotor |
Objem válců | 2487 ccm |
Plnění motoru | atmosférické |
Palivo | benzin + elektřina |
Pohon | všech kol |
Výkon | 136 kW / 185 koní (spalovací motor) + 134 kW / 182 koní (přední elektromotor) + 40 kW / 54 koní (zadní elektromotor) |
Maximální souhrnný výkon | 225 kW / 306 koní při 6000 ot/min |
Maximální točivý moment | 227 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h | 6,0 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Převodovka | E-CVT automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 1,0 l/100 km |
Emise CO2 | 22 g/km |
Objem nádrže | 55 litrů |
Délka | 4 635 mm |
Šířka | 1 855 mm |
Výška | 1 690 mm |
Rozvor | 2 690 mm |
Provozní hmotnost | 1940 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 490 / 1604 litrů |