Mercedes-Benz třídy G je auto, které má styl. Už desítky let vypadá skoro stejně a v dnešním světě se vyjímá. Je to nové auto, které je hranaté, když všechna ostatní auta mají obliny. Je to auto, u kterého musíte s dveřmi vážně praštit, abyste je zavřeli a ony pak vydají typický zvonivý zvuk. Pod jeho kapotou jsme byli v tomto tisíciletí zvyklí na velké motory, které mohly být v předchozí generaci i V12. Teď je tu ale géčko, které jezdí jen na elektřinu. A my jsme ho vyzkoušeli v klasickém týdenním testu.
Na pohled prostě běžné géčko
Géčko prošlo před nedávnem modernizací, která se podepsala hlavně na jeho technice. Vzhled se příliš neměnil, vždyť tohle auto už skoro padesát let (poprvé tohle auto přišlo v roce 1979) vypadá téměř stejně, takže by ho nějaká velká změna mohla dokonce spíš „zkazit“. V rámci modernizace se měnily pohonné jednotky. Pro běžné verze zmizel z nabídky osmiválec, ten už má pouze vrcholné G 63 AMG, běžné verze mají šestiválce, přičemž si lze vybírat mezi benzinovou a naftovou variantou.
Kromě toho ale do nabídky přibyla čistě elektrická varianta, kterou testujeme. A je to auto, které na první pohled vypadá takřka stejně jako běžné géčko. Pár změn tady přeci jen je. Jiná je maska chladiče, v lemech zadních podběhů přibyly vzduchové clony, které díky novému opláštění A-sloupku a odtrhové hraně na střeše přispívají k optimalizaci aerodynamiky. A pak je tu také mírně zvýšená kapota, které si ale běžně všimnout nelze.
Změnou, kterou nemusí mít všechna elektrická géčka, je „držák rezervy“ na dveřích do kufru. Je to schránka, do níž se dají primárně schovat nabíjecí kabely, ale i další výbava jako třeba autokosmetika, lékárnička atd. Tato schránka je vodotěsná a uzamykatelná (je napojena na centrální zamykání samotného auta). Pokud byste ovšem chtěli raději klasické rezervní kolo, můžete si jej objednat. Mimochodem, dveře kufru se stále otevírají do strany, nevyklápí se nahoru.
Drobné úpravy jsou pod kabátem. Stejně jako všechny verze se spalovacími motory, i ta elektrická stojí na žebřinovém rámu, který byl však dodatečně upraven a vyztužen. Putovala do něj totiž i obrovská baterie s využitelnou kapacitou 116 kWh (celková je 120 kWh), která podle homologace (WLTP) vystačí na 473 kilometrů dojezdu. I pro elektrickou variantu platí, že má kombinaci nezávislého zavěšení předních kol s dvojitými příčnými rameny a tuhou zadní nápravu, která se ovšem od spalovacích variant drobně liší.
Mamutí krouťák a čtyři elektromotory
Co se týká samotného pohonu a jízdy, tak elektrický Mercedes-Benz třídy G na to jde jinak, než ostatní masově vyráběné elektromobily. Jde totiž o první sériově vyráběný vůz koncernu Mercedes-Benz s odděleným pohonem jednotlivých kol. Co to znamená? Zjednodušeně má totiž tohle auto celkem čtyři elektromotory, které jsou integrovány přímo do žebřinového rámu a každý z nich pohání jedno z kol. Elektrické géčko je tak reálně opravdu auto s pohonem všech čtyř kol.
Každý z elektromotorů má výkon 108 kW, takže celkový výkon auta je 432 kW/587 koní. K tomu připočítejme prakticky instantní celkový točivý moment 1164 Nm a máme tady auto, které, přestože je obrovské a těžké (má přes tři tuny!), dokáže dynamikou překvapit každého. A dokazují to už jen čísla v technických údajích, vždyť třeba zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 4,7 sekundy! Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h, což není u Mercedes-Benzu třídy G nic neobvyklého, protože podobně elektronicky omezenou maximálku najdeme i u spalovacích variant.
Díky tomu, že má každé kolo svůj vlastní motor, je možné ve spolupráci se systémem ESP a centrálním systémem řízení pohonu (Central Powertrain Control – CPC) pohánět přesně ta kola, která v tu danou situaci pohon potřebují a naopak nepohánět tak kola, která prokluzují nebo by mohla prokluzovat. Vektorování točivého momentu tak tohle auto využívá i k tomu, aby tím vytvořilo virtuální uzávěrky diferenciálů (spalovací géčko má vždy uzávěrky všech tří diferenciálů: předního, mezinápravového i zadního). U elektrické varianty to navíc funguje úplně automaticky, není potřeba mačkat žádná tlačítka jako u těch spalovacích.
Za volantem
V rámci modernizace přidal Mercedes-Benz i bezklíčové ovládání pro přístup do auta. I tyhle retrokliky už v sobě mají senzor, takže stačí s klíčem v kapse k autu přijít, vložit ruku do kliky, auto se odemkne a pro otevření dveří pak už jen stisknete tlačítko na boku kliky. Myslet musíte na to, že ruku musíte do kliky vložit „správně“ jinak dveře neotevřete, například když pravou ruku vložíte do řidičovy kliky shora, dveře neotevřete… Stejně jednoduše probíhá i zamykání. Stačí s klíčem v kapse přejet kliku v místě nenápadné prohlubně a dveře se zamknou.
Odemykání i zamykání doprovodí opravdu hlasitý zvuk. I ten odkazuje na prapůvodní géčko a jeho charakteristické vlastnosti, které si u něj zákazníci oblíbili. Mercedes-Benz tyto zvuky při vývoji této novodobé generace dlouho ladil. Právě i tu hlučnost…
Když dveře otevřete, zjistíte, že ani v kabině se spalovací a elektrické varianty prakticky neliší. Jde jen o nějaké drobnosti – například ve funkčnosti jednotlivých ovladačů. Třeba trojice stříbrných tlačítek uprostřed palubní desky u výdechů klimatizace/topení slouží u spalovacích géček pro ovládání uzávěrek diferenciálů, tady slouží například pro funkce G-TURN a G-STEERING. Ty má pouze elektrická varianta.
V případě G-TURN jde o funkci, díky níž se může auto otáčet na místě (právě díky nezávisle na sobě fungujícím elektromotorům na každém kole). Po její aktivací stačí stát na rovině, mít aktivovanou redukci LOW RANGE (poměr bude 2:1) a podržet jednu z páček na volantu. Elektronika pak roztočí například pravá kola proti levým a auto se na kluzkém povrchu otočí až dvakrát kolem své osy. G-STEERING je pak pomocník pro menší poloměry zatáčení. V terénu do 25 km/h přibrzdí ta „správná kola“, aby se zmenšil poloměr zatáčky a opře se o to vnitřní zadní. Aktivuje se stejně jako G-TURN: pozice D, režim Rock, LOW RANGE a jedno tlačítko.
A jak jezdí?
Pokud jste někdy jeli s autem na žebřinovém rámu, víte, že se chová trochu specificky – tak nějak se pohupuje. A nejinak jen tomu i u géčka. Tady máme navíc adaptivní tlumiče, které mění svoje nastavení a tuhost podle zvoleného jízdného režimu a v tom komfortním je tohle auto opravdu hodně pohodlné. Při takové komfortní jízdě v klidném tempu potěší i klid a ticho na palubě, které v městských rychlostech asi nepřekvapí, vždyť je to elektromobil. Mimo město už ale překvapí, tím spíš vzhledem k tvaru karoserie a poměrně velkému odporu vzduchu. Mercedes-Benz ovšem zapracoval na izolačních materiálech a odhlučnění obecně (jsou tu třeba i dvojitá skla), takže i mimo město a na dálnici je v tomhle autě překvapivé ticho.
Anebo tady ticho být nemusí, můžete si totiž aktivovat tzv. G-ROAR. Pokud to uděláte, bude pak elektrické géčko při jízdě vydávat specifický zvuk, který napodobuje spalovací motor, přičemž je v něm slyšet ten typický osmiválec. Reaguje na intenzitu sešlápnutí plynového pedálu (resp. akcelerátoru), rychlost i jízdní režim. Je to sice fakticky šidítko, ale povedlo se to naladit tak, že se to vlastně hezky poslouchá.
Kromě jízdy se ale G-ROAR projevuje i jinak. Mercedes-Benz o něm tvrdí, že obsahuje akustickou „auru“. To znamená, že například zahraje uvítací tón, když odemknete dveře. Tyto zvuky se ozývají třeba i při zavření dveří po nastoupení, aktivaci auta před jízdou nebo deaktivaci po jízdě, ale také po opuštění auta. To pak auto vydává zvuk až po dobu jedné minuty, případně do uzamčení, pokud to bude dřív. G-ROAR pustí zvuk i při zahájení nabíjení.
Elektrické géčko je tedy tiché a pohodlné, ale ono je, respektive může být také pořádně rychlé. Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu znamená okamžitou reakci a velmi rychlou akceleraci. Díky více než tisícovce newtonmetrů se auto při výraznějším sešlápnutí plynu staví na zadní kola, přičemž ta přední pak i na suchém asfaltu mohou proklouznout. Předjíždění ostatních aut tady není vůbec žádný problém, protože dech géčku nedochází ani při vyšších rychlostech, což se u slabších elektromobilů stává. Jet na dálnici sto šedesátkou není vůbec žádný problém. Tedy pokud nemluvíme o spotřebě elektrické energie…
Spotřebu lze snížit použitím rekuperace, jejíž intenzita se tradičně nastavuje páčkami na volantu, které ve spalovacích autech slouží k manuální změně rychlostního stupně. Elektrické géčko pak může fungovat s ovládáním jedním pedálem, protože pokud si nastavíte rekuperaci nejintenzivnější, bude zpomalování po sundání nohy z plynového pedálu opravdu intenzivní. Škoda ale je, že do úplného zastavení to auto neumí, to už musíte použít brzdový pedál.
A jak je na tom tedy ta spotřeba elektrické energie? I kvůli tvaru karoserie bude hodně záviset na tom, kde a jak budete jezdit. Ve městě se dá dostat i k 25 kWh/100 kilometrů, ale pokud pak pojedete rychleji po dálnici, klidně to naopak bude i kolem 40 kWh/100 km. Nutno dodat, že jsme s autem jezdili v poměrně vysokých teplotách, kdy jsme používali klimatizaci. Podle zkušeností je však v zimě, kdy je potřeba topení, spotřeba ještě o poznání vyšší. Náš týdenní účet po necelých pěti stovkách kilometrů skončil výsledkem 32 kWh, přičemž cestování nejvíce kombinovalo město (něco přes dvě třetiny času ve městě a pak většinou dálnice). Udávaná kombinovaná spotřeba je podle automobilky 28 kWh/100 km.
Když pak nabití baterie poklesne na příliš nízké hodnoty, přichází na řadu nabíjení. Mercedes-Benz G 580 EQ umí 11 kW na AC nabíječkách nebo 200 kW na DC nabíječkách (je tu „jen“ 400V architektura). To znamená, že z 10 na 80 % by se za ideálních podmínek mohlo elektrické géčko nabít za něco přes půl hodiny. Pokud byste chtěli vybitou baterii dobíjet z 11kW wallboxu, připravte se na to, že to zabere něco přes 12 hodin. Dobíjení si ale úplně kompletně může řídit samo auto. Platí to, pokud si na trasu, kterou jedete, pustíte a nastavíte originální navigaci. Ta vám pak totiž bude plánovat zastávky tak, aby byly co nejvýhodnější. Umí zobrazit cenu za 1 kWh, obsazenost a navrhne i čas, který byste na nabíječce měli strávit. A navíc si auto baterku na nabíjení připraví.
Závěr a cena
Elektrický Mercedes-Benz G 580 EQ je auto, které bude zákazníky i své fanoušky rozdělovat na dva tábory. Jedni jej budou milovat, druzí nenávidět. A vlastně se není čemu divit, tím spíš třeba v České republice, kde v prodejích jasně vede varianta AMG s pořádným plnotučným benzinovým osmiválcem se skvělým zvukem. Mimochodem, AMG i elektrické géčko nakonec budou mít hodně podobný dojezd…
Elektrický Mercedes-Benz třídy G je ukázkou toho, že i elektromobil se dá udělat „jinak“. Čtveřice elektromotorů, která pohání jednotlivá kola, funguje v praxi skvěle, navíc umožňuje vychytávky jako právě například zmiňovanou funkci G-TURN. Přesto to je pořád auto, které vypadá a funguje jako to původní géčko se spalovacím motorem. A může tak v kabině díky funkci G-ROAR skoro i znít.
Navíc je to pořád ten opravdový off-road, který navíc díky čtyřem elektromotorům dokáže ještě víc než spalovací verze. Zvládne totiž vyjet 100% stoupání, tedy kopec v úhlu 45 °. A dál? Dokáže se brodit až v 850 mm hluboké vodě, zvládne náklon až 35 ° (víc než u spalovacích verzí) a nájezdové úhly jsou 32 ° vpředu a 30 ° vzadu.
Jasně, osmiválec je pořád osmiválec, vybrali bychom si ho vždycky raději, což nakonec není problém, protože to je stále možné. A ceník nabízí i další spalovací jednotky. Bude tedy jen a pouze na zákaznících, co si nakonec objednají. Ceny ale nejsou úplně lidové, tím spíš právě za osmiválcové AMG.
A co aktuálně prozradí pohled do konfigurátoru? Verze se šestiválci jsou nejlevnější, nejvýhodněji vychází naftové géčko. Nad šestiválci stojí právě testovaný elektromobil. A na vrcholu potravního řetězce s obrovským příplatkem najdeme Mercedes-AMG G 63. A co to znamená konkrétně v číslech?
- Mercedes-Benz G 450 d: 3 447 290 Kč s DPH
- Mercedes-Benz G 500: 3 701 390 Kč s DPH
- Mercedes-Benz G 580 EQ: 3 795 770 Kč s DPH
- Mercedes-AMG G 63: 5 301 010 Kč s DPH
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-Benz G 580 EQ |
Motor: | 4x elektromotor (pro každé kolo) |
Pohon: | pohon všech kol |
Výkon: | 432 kW / 587 koní |
Točivý moment: | 1164 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h: | 4,7 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | stálý převod + redukční převod |
Spotřeba elektrické energie: | 28 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie: | 116 kWh (využitelná) |
Délka: | 4624 mm |
Šířka: | 2187 mm |
Výška: | 1986 mm |
Rozvor: | 2890 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 3085 kg |
Objem kufru: | 620 litrů |
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.