Značka CUPRA je mladá, existuje jen pár let, ale díky tomu, že vznikla oddělením od SEATu, mohla už od začátku nabízet hned několik modelů. Kromě svého vlastního a nejúspěšnějšího Formentoru nabízí i modely původně patřící pod SEAT. Úprav je na nich ale mnohem víc, než kolik by se mohlo na první pohled znát, například kompletní pohonná ústrojí, včetně možnosti pořídit se Leon pod značkou CUPRA jako plug-in hybrid. A právě tuhle verzi jsme otestovali.
Do klasického redakčního testu dorazil kombík CUPRA Leon Sportstourer e-hybrid po modernizaci. To je plug-in hybrid, který v rámci faceliftu dostal možnost rychlého dobíjení, ale hlavně větší baterii, což se projevuje na čistě elektrickém dojezdu na hranici 100 kilometrů.
Co přinesl facelift?
O modernizaci už jsme toho v dřívějších testech CUPRA Leonů napsali spoustu, ale pojďme se na to v krátkosti ještě znovu podívat. Facelift starších modelů se snažil designově navázat na nejnovější modely, takže je tu úplně nová přední část. Nově tvarovaný je nárazník s výraznými prolisy a otvory, ale jsou tu i světlomety s novou grafiku (denní svícení teď tvoří tři trojúhelníky) a možností příplatku za techniku LED Matrix. Čelní pohled má podle španělské značky připomínat rozevřenou tlamu predátora. Malou, ale důležitou změnou je také logo značky, které je teď 3D a přesunulo se o něco výš – z masky chladiče na nárazník.
Nový nárazník je také vzadu a i u plug-in hybridu má výrazný difuzor a doplňují jej falešné ozdobné koncovky výfuku, reálně ale výfuk směřuje za nárazníkem do země. Modernizace také přinesla změnu grafiky zadních světlometů. Kromě toho, že jsou přes celou šířku auta propojeny svítící LED linkou, tvoří je i logo značky CUPRA, které svítí uprostřed. Jenže to znamená drobné komplikace a ústupek v praktičnosti, protože původně byl znak na pátých dveřích a jeho vyklopením se otevíral zavazadlový prostor, ale to už teď nejde. Mikrospínač k otevření pátých dveřích schovali ve Španělsku zespoda do lišty u spolujezdcova zadního světlometu. Kufr se dá otevřít i tlačítkem na klíči, případně z interiéru anebo pohybem nohy pod zadním nárazníkem.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
V kabině žádné velky úpravy neproběhly. V rámci faceliftu jen konečně přibylo podsvícení dotekové plošky před displejem infotainmentu, kterou se ovládá teplota klimatizace/topení a hlasitost multimédií. Nové jsou i některé materiály v kabině (zejména čalounění). Například sedadla jsou čalouněna buď tkaninou z mikrovlákna obsahujícího 73 % recyklátu, nebo ekologicky zpracovanou kůží.
Novinky jsou i na technice, protože například do nejvýkonnějších CUPRA Leonů VZ se dostal Torque Splitter. A poměrně zásadní novinky hlásí také právě testovaný plug-in hybrid, který se v ceníku označuje jako e-Hybrid. Ten kombinuje 1,5litrový benzínový čtyřválec TSI a elektromotor. V případě testované verze jde o slabší variantu se 150 kW/204 koňmi, přičemž výkon samotného spalovacího motoru je 110 kW/150 koní a točivý moment vrcholí 350 Nm. To se ale neměnilo, změnila se kapacita baterie, která narostla na 19,7 kWh. Navíc ji teď můžete dobíjet až 50 kW na DC dobíjecích stanicích nebo až 11 kW na AC stanicích nebo domácích wallboxech.
Za volantem
I když jde o plug-in hybrid, je to pořád CUPRA zvenku i uvnitř, takže na vás čekají parádní sportovně tvarovaná sedadla, ve kterých se velmi dobře sedí. Mají dobré boční vedení, přesto nejsou nepohodlná ani na delších cestách. Ideální řidičskou pozici si tady musí najít během okamžiku každý, protože samotné sedadlo, ale i volant je možné nastavit v opravdu velkém rozsahu. Mimochodem, na volantu najdeme ve spodní části dvě tlačítka, přičemž tím pravým se auto startuje, tím levým se přepínají jízdní režimy. Potěší, že i všechny další ovladače na volantu jsou fyzická tlačítka.
Po nastartování se zpravidla nic nestane, protože auto se aktivuje na elektřinu a spalovací motor se přidává až později. Bude ale záležet na vnější teplotě, ale i na stavu nabití baterie.
Při jízdě potěší, že auto je v interiéru – až na jednu výjimku, o které si povíme v textu později – příjemně tiché. Pokud budete nabíjet baterii, dokážete ujet skoro 100 kilometrů čistě na elektřinu, přičemž elektricky lze jezdit nejen v městských rychlostech, ale klidně i sto třicítkou na dálnici. A hluk se nedostaví, ani když nastartuje spalovací motor. Při běžné jízdě je to skvělá zpráva, ale pokud byste chtěli nějaké emoce při řízení, budete zklamaní. Tenhle motor totiž zní… Vlastně nijak. Potěší, že připojování a odpojování (respektive startování a deaktivace) spalovacího motoru do jízdy je prakticky neznatelná – a to jak z pohledu zvuku (pokud jedete klidně a motor se nevytáčí), tak i z pohledu případných vibrací a podobně.
Dynamika auta je dostatečná. Dominuje elektromotor, který, i když se baterie tváří jako vybitá, vždy nějakou elektrickou energii vycucá. Pružnost je tedy perfektní, na pohyby plynovým pedálem auto reaguje prakticky bez zpoždění. Auto potěší i v případě, kdy chcete na okresce předjíždět, protože dokáže zrychlit docela slušně. Pokud navíc prošlápnete pojistku pod plynovým pedálem, dostanete i overboost, díky kterému se dynamika krátkodobě ještě zlepší. Aktuálně testujeme plug-in hybridní Volkswagen Passat v silnější verzi s 200 kW, kterou CUPRA pro Leon e-hybrid také nabízí, a z jízdního zážitku a z pohledu dynamiky je to mnohem zajímavější verze.
Přestože jde o plug-in hybrid, který má oproti modelům se spalovacími motory vyšší hmotnost (naštěstí mezi nápravami), překvapí ochotou zatáčet. Reakce na pohyby volantem jsou totiž až překvapivě rychlé a předek se stáčí velmi ochotně (CUPRA mu dala o něco agresivnější geometrii než má běžný SEAT Leon). Neměli jsme přesto pocit, že by kombíkový Leon v zatáčkách nějak nepříjemně tahal zadek za sebou. Vlastně to i v těžším plug-in hybridu dokáže být na okreskách hodně hbité a nebojíme se říct, že zábavné auto. Přestože mu v tomto případě chybí to trochu vzrušení od pohonného řetězce…
U testovaného kusu jsme měli adaptivní podvozek DCC, který nabízí skvěle naladění. Auto s ním dokáže být na jedné straně až překvapivě komfortní (měli jsme 19″), ale na straně druhé překvapivě jisté i při svižnějším tempu a na ne úplně kvalitních silnicích. Teď se ale dostáváme k té výjimce, o které jsme mluvili o pár řádků výš, protože i když podvozek funguje skvěle, přenáší se do kabiny hluk, rány, které se ozývají po přejezdu větších nerovností.
Naštěstí se to dá docela jednoduše „řešit“, protože v rámci modernizace vyměnila CUPRA původní audiosoustavu Beats Audio za novou od Sennheiser Mobility. A to byl rozhodně dobrý krok, protože 12 reproduktorů dokáže vytvořit opravdu působivý zážitek pro uši. Hrající hudba má s tímto (příplatkovým) audiosystémem parádní zvuk – má jasné basy, středy i výšky. Pochválit je třeba také vytlumení dveří i palubní desky, protože ani při vyšší hlasitosti tady nic nevibruje.
A co spotřeba paliva? Stejně jako u všech dalších plug-in hybridů bude nejvíc záležet na tom, jestli a jak moc budete baterii dobíjet. Pokud to dělat nebudete, bude se spotřeba nejčastěji pohybovat kolem 6 l/100 km. Pokud to ale dělat budete, budete moci po městě jezdit prakticky skoro jen na elektřinu, takže na displeji palubního počítače budete odečítat hodnoty i do 1 l/100 km. My jsme jezdili v hybridním režimu a nejčastěji jsme se v kombinaci města a dálničního provozu s nabitou baterií pohybovali mezi 3 až 3,5 l/100 km. Na baterii dokážete v kombinovaném provozu (město, mimo město i dálnice) reálně dojet přes 90 čistě elektrických kilometrů (v klidném tempu).
Cena
A jak je na tom CUPRA Leon Sportstourer s cenou? Nejlevnější verze s „obyčejnou“ 1,5 TSI se 110 kW a manuální převodovkou vychází minimálně na 829 900 Kč, za verzi s DSG připlatíte na 934 900 Kč. Testovaný plug-in hybrid je samozřejmě dražší a jeho cena už překonává milionovou hranici. V testované 150kW variantě je základní cena 1 089 900 Kč, ve výkonnější 200kW variantě je to pak 1 324 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | CUPRA Leon Sportstourer e-Hybrid |
Motor: | benzinový čtyřválec 1,5 TSI + elektromotor |
Objem válců: | 1498 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | plug-in hybrid (benzin + elektřina) |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 150 kW/204 koní (celkový výkon pohonné soustavy) |
Točivý moment: | 350 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,9 s |
Maximální rychlost: | 220 km/h |
Převodovka: | 6stupňová DSG |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 0,4 l/100 km |
Kapacita akumulátoru: | 19,7 kWh |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4656 mm |
Šířka: | 1799 mm |
Výška: | 1438 mm |
Rozvor: | 2686 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1645 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 470 / 1450 litrů |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek