Je to jeden z posledních osmiválců, který si můžete objednat, navíc je to nejvýkonnější (spalovací) Audi, které je a kdy bylo v nabídce. Ano, je výkonnější než supersportovní desetiválcové Audi R8. Otestovali jsme 640koňové Audi RS Q8 performance.
Facelift
Audi Q8 prošlo už před nějakou dobou další modernizací, po které se nejen decentně vzhledově změnilo, ale hlavně k běžné RS Q8 se do nabídky dostala i nová nejvýkonnější verze RS Q8 performance. Ačkoliv má stejný čtyřlitrový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly jako mají Audi RS 6 Avant performance a Audi RS 7 Sportback performance, nabízí oproti nim o 10 koní vyšší výkon a také výraznější zvukový projev z výfuků.
V rámci nejnovější modernizace je tu nový přední nárazník s velkými otvory pro přívod vzduchu, mřížky s voštinovou strukturou a leskle černou lištou pro RS Q8, respektive matně šedou pro testované RS Q8 performance. Nová je také maska chladiče Singleframe, v níž je také výplň se vzorem voštinové struktury. Vzadu i po modernizaci zůstaly dvě obrovské oválné koncovky výfuku (po jedné na každé straně nárazníku), která je typická pro všechny modely Audi RS. Novinkou je difuzor, který je uprostřed rozdělen na výšku umístěnou červenou odrazkou.
U RS Q8 se stejně jako u běžných Q8 měnila i grafika světlometů. Nejnovější provedení už může mít konečně i laserové přední světlomety, které ve tmě svítí opravdu skvěle. Mají samozřejmě i funkci LED Matrix, která perfektně a rychle vykresluje okolní provoz. Navíc je tu možnost změny grafiky svícení a animací po odemčení. Přepínat je lze přímo v infotainmentu auta. Zadní světlomety navíc dostaly techniku OLED, což jim umožňuje reagovat třeba i na okolní prostředí. Pokud se například k autu zezadu přiblíží jiné auto na bližší vzdálenost než jsou dva metry, aktivují se další segmenty světlometů (než ty, které jsou nastavené v šabloně), takže se rozsvítí kompletně, aby světlo řidič nepřehlédl.
Několik drobných změn je i v interiéru. Standardní rozložení s dvojicí dotekových displejů nad sebou na středovém panelu zůstalo. Je tu ovšem nový infotainment. Ten má jiné zobrazení domovské obrazovky (ale to staré po „swajpnutí“ zůstalo také) a nově umí používat i některé aplikace třetích stran (třeba Spotify nebo Amazon Music), takže už není potřeba pouštět je přes Android Auto nebo Apple CarPlay.
Výkonnější motor a nový výfuk
Po modernizaci si můžete koupit „běžné“ Audi RS Q8 se 441 kW/600 koňmi a točivým momentem 800 Nm, ale můžete sáhnout i po výkonnějším Audi RS Q8 performance s výkonem zvýšeným na 471 kW/640 koní a maximálním točivým momentem 850 Nm. To sice znamená vyšší cenu, ale také to samozřejmě znamená lepší dynamiku. Zatímco RS Q8 dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 3,8 sekundy, tak verze performance zrychlí z místa na stovku jen za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je u obou verzí standardně elektronicky omezená na 250 km/h. Pokud si připlatíte, může být limit zvýšen na 280 km/h, nebo dokonce na 305 km/h.
V obou případech je to z benzinového vidlicového osmiválce s objemem čtyř litrů, který přeplňují dvě turbodmychadla – vždy po jednom pro každou řadu válců. Motor RS Q8 performance oddechuje pomocí nově vyvinuté výfukové soustavy, která je lehčí a způsobuje menší zpětný tlak. Audi v tiskové zprávě psalo, že „vytváří ještě sportovnější, emocionálnější zvuk“, což může znít jako obyčejné marketingové sdělení, ale ona to je překvapivě pravda. Verze RS Q8 performance totiž z výfuku zní parádně, poměrně hlasitě a navíc to je krásné hluboké osmiválcové brumlání. Tím spíše, že u testované verze jsme měli příplatkovou sportovní výfukovou soustavou RS, která se odlišuje leskle černými koncovkami.
Protože jde o to nejlepší, co Audi nabízí, je to nabité technologiemi. Navíc je potřeba, aby to s tím opravdu silným motorem mohlo bezpečně jezdit po silnici. Audi RS Q8 performance vlastně ohýbá fyzikální zákony. Hlavně v zatáčkách. Je to vážně velké a těžké auto, které zatáčí tak, že pokud by vám to někdo vyprávěl, neuvěříte tomu. Ono tomu pomáhá nejen naladění podvozku i samotná geometrie náprav, ale i to, že auto je standardně vybaveno sportovním adaptivním vzduchovým odpružením s elektronicky řízenými tlumiči (ty jsou pro verze RS navíc specificky nastaveny). Světlá výška se může u obou verzí měnit až o 90 milimetrů. To doplňuje také (standardně dodávané) natáčení kol zadní nápravy a pohon všech kol quattro se sportovními diferenciály.
Mimochodem, ten mezinápravový je zcela mechanický a rozděluje hnací sílu motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Dojde-li k prokluzu, není na přední nápravu přenášeno více než 70 % hnací síly a na zadní nápravu může směřovat až 85 % točivého momentu.
A pokud by vám ani to stále nestačilo, tak si můžete připlatit a pak dostanete i elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci náklonu (eAWS), který výrazně minimalizuje naklánění auta v zatáčce. Na obou nápravách pak budou obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vzájemně spojeny kompaktním elektromotorem. Pokud pak s autem pojedete rovně, zůstanou obě poloviny rozpojené, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce, ale pokud začnete zatáčet, natočí elektromotory obě části stabilizátorů vzájemně opačným směrem, čímž se citelně zmenší boční náklon. Systém funguje 48V palubnímu systému, všechny Audi RS Q8 jsou mild-hybridní.
Je až nečekané, jak pohodlné dokáže tohle auto i na testovaných kolem s průměrem 23 palců být. Zejména v komfortním nastavení být. Jezdit s ním každý den po centru Prahy nebude utrpení, je to vlastně pohodlné SUV (samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že jde o RS). Přestože jsou na autě tak obrovská kola, neozve se od nich na nerovnostech žádná rána a prakticky ani žádný ráz. Pneumatiky jsou i na nekvalitní silnici neustále spojeny s povrchem a podvozek si s velkými a těžkými koly skvěle rozumí.
A mimochodem, v kolech prosvítají obrovské brzdy. Audi RS Q8 performance má totiž v sériové výbavě brzdovou soustavu RS s keramickými brzdovými kotouči s průměrem 440 mm vpředu a 370 mm vzadu. Pro běžné RS Q8 jsou tyto brzdy dostupné za příplatek.
Za volantem
Už první nastartování (pokud jste to ještě neudělali, pusťte si video nad tímto textem a poslechněte si to) rozproudí krev v žilách. On ten příplatkový výfuk zní vážně parádně. A ještě líp zní v nejostřejším režimu při jízdě a třeba i v tunelu. Zvukem navíc trochu připomíná starší AMG – je brumlavý, hluboký a návykový. A pokud by vám to vadilo nebo byste nechtěli, aby o vás všichni věděli, jsou tu samozřejmě klapky, takže si můžete výfuk výrazně ztišit.
Audi RS Q8 performance je kus auta. Vždyť na délku měří 5022 mm, široké je 2007 mm bez zrcátek a vysoké je 1686 mm. Ani hmotnost není z nejnižších, když ta pohotovostní atakuje 2,4 tuny. Přesto je neuvěřitelně rychlé. Technické údaje to nedokážou dostatečně popsat, protože zejména ta pružnost je působivá. Navíc není rychlé jen v přímce, ale i díky sofistikovanému podvozku také v zatáčkách.
Máme několik oblíbených klikatých okresek, kam podobná auta bereme na projížďku. První průjezd byl opatrný, ale i tak opravdu hodně rychlý – nikoliv pocitově, ale rychlostmi, které se ukazovaly na rychloměru. Audi RS Q8 performance ale působilo jako by snad jezdilo po pražské Jižní spojce… Při každém dalším průjezdu jsme pak zvládali tempo vyšší, což znamenalo rychlosti, o kterých by se už ani nemělo mluvit. Jenže i tak tu auto mělo pořád obrovskou rezervu. Navíc krásně cítíte, jak se do práce vždy víc zapojuje zadní náprava, kde je také sportovní diferenciál a tlačí auto do zatáčky, než aby jej přední náprava tahala ze zatáčky ven. Dostat se RS Q8 performance na limit tak chce už „nesmyslně“ vysoké rychlosti anebo hodně technickou trať. O to důležitější je mít za volantem takového auta respekt.
Převodovka je standardně automatická osmistupňová a funguje parádně. Často nechá motor svézt se na vlně točivého momentu, protože všech 850 Nm je k dispozici mezi 2300 až 4500 otáčkami motoru za minutu. Je to jako byste jeli v nějaké moderním elektromobilu, jenže tady k tomu máte ten hluboký osmiválcový zvuk… Pokud pak pedál plynu zašlápnete až na zem, naopak ochotně podřadí i o několik rychlostních stupňů a auto vystřelí vpřed. S působivou razancí.
Ono je navíc skoro jedno, v jakém jízdním režimu pojedete. Rychlé reakce i spoustu elánu má totiž 640koňový osmiválec v komfortním, „dynamickém“ (tedy sportovním), ale i v tom nejostřejším RS režimu. I když samozřejmě v tom nejostřejším eReSovém módu jsou reakce ostré jako břitva. Kromě klasických přednastavených jízdních režimů jsou tu i dva speciální RS1 a RS2, které si můžete přepnout tlačítkem na volantu. Tam si můžete nastavit kompletně celé auto – reakce motoru, tuhost podvozku, účinek posilovače řízení, zvuk výfuku a tak dále. V tom prvním můžete tak mít třeba nejkomfortnější auto (třeba jako my jen s otevřenými výfukovými klapkami), v té druhé klidně naopak to nejostřejší.
To, že je tohle auto rychlé, už víme, ale ono vás často překvapí, jako moc. Může se vám totiž stát, že pojedete pocitově úplně normálně, klidně a na pohodu. Pak se ale podíváte na rychloměr a zhrozíte se. Pocitově čekáte maximálně stovku, ale tam se ukazuje třeba sto padesát… Je to nejen tím, jak je auto nastavené, ale také tím, jak skvěle je odhlučněné. Kromě spousty izolace jsou tu také dvojitá skla. Alespoň, že je tu velký a přehledný head-up displej, který máte pořád před očima a o rychlosti vás informuje.
Závěr a cena
Audi Q8 je velmi dobré i v obyčejných naftových verzích. Pokud chcete něco víc, můžete sáhnout po Audi SQ8, které má také čtyřlitrový motor V8, ale pokud vám ani to nestačí, pak jsou tady ještě právě eReSa. Už standardní RS Q8 skvěle funguje a je to nesmírně rychlé a schopné auto, ale v Audi připravili ještě ostřejší koktejl, který jsme vypili do dna a nestačí nám…
Líbí se nám, že přestože je Audi RS Q8 performance tou úplně nejostřejší verzí z nabídky, nejde o nepohodlné, uskákané a otravné SUV, ale o auto, které zvládne i městský provoz nebo jízdu po nekvalitní silnici. V nejkomfortnějším nastavení byste mu geny z oddělení Audi Sport možná ani nehádali, naopak v nejostřejším nastavení a v rychlém tempu na okresce se tyhle geny ukážou v celé své kráse. Nechce se až věřit tomu, že tohle pětimetrové a víc než 2,3tunové auto dokáže být tak moc rychlé a přesto jisté a stabilní…. A zábavné!
Audi RS Q8 performance je skvělé auto, ale je také o hodně dražší než standardní RS Q8. Pohled do ceníku totiž prozradí, že standardní Audi RS Q8 začíná na 3 746 900 Kč s DPH, zatímco Audi RS Q8 performance startuje na 5 045 235 Kč. Je to obrovský rozdíl, ale zároveň je to způsobeno i tím, že verze performance má už v základu spoustu věcí, za které u běžného RS budete muset připlácet, takže se stejně můžete bez problémů dostat nad základní cenu o vyšší stovky tisíc korun. Vždyť jen samotné karbon-keramické brzdy vyjdou na čtvrt milionu…
Technické údaje:
Auto: |
Audi RS Q8 performance |
Motor: |
vidlicový osmiválec s přeplňováním (MHEV) |
Objem válců: |
3996 cm³ |
Plnění motoru: |
2x turbodmychadlo |
Palivo: |
benzin (Natural 98) |
Pohon: |
trvalý pohon všech kol (quattro) |
Výkon: |
471 kW / 640 koní při 6000 ot./min |
Točivý moment: |
850 Nm při 2300–4500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: |
3,6 s |
Maximální rychlost: |
305 km/h |
Převodovka: |
8° automatická tiptronic |
Spotřeba paliva (kombinovaná): |
13,1 – 13,3 l/100km |
Emise CO2: |
297 – 303 g/km |
Objem nádrže: |
85 litrů |
Délka: |
5022 mm |
Šířka: |
2007 mm |
Výška: |
1686 mm |
Rozvor: |
2998 mm |
Pohotovostní hmotnost: |
2350 kg |
Objem zavazadlového prostoru: |
605 / 1755 litrů |