Taková auta už nebudou, chce se nám říct hned na začátek. Není to ale žádná novinka. Čekají nás sice časy, kdy auta budou rychlejší, ale té rychlosti bude „něco“ chybět. Tím něčím bude vzrušení ze spalovacího motoru, z (digitální) ručičky otáčkoměru, která postupně projde celým otáčkoměrem a ta radost z toho, jaký zvuk vydávají koncovky výfuku. Otestovali jsme Audi RS 7 Sportback performance, které to všechno ještě má.
To nejlepší na konec
Audi před pár lety slibovalo, že od roku 2026 už nepředstaví žádný nový model se spalovacím motorem, což by byla velká škoda, protože (nejen) všechny její ostré modely s označením RS jsou jednoduše skvělé. To se nakonec změnilo a s čistou elektromobilitou to už nevypadá tak jednoznačně. Auto, které jsme ovšem otestovali (stejně jako RS 6 Avant) už si ale nové neobjednáte, můžete si vybrat jen z posledních skladových kusů. A i ty rychle mizí. Ostatně, není se co divit…
Audi RS 7 Sportback performance je tím nejlepším, co jste si v této generaci Audi A7 mohli koupit. Že to není obyčejná A7 ale poznáte na první pohled. I v této černočerné kombinaci a s absencí log RS 7. To, jak je to tohle auta placaté prostě nejde přehlédnout. Rozšířené blatníky, obrovská kola, velké brzdy, ale také rozměrné nádechy v předním nárazníku nebo obrovské oválné koncovky výfuků. To vás rozhodně nenechá na pochybách, že tohle auto není nic obyčejného.
Verze performance se od běžné Audi RS 7 Sportback na pohled vlastně nijak zásadně neliší, pokud si tedy třeba nepřiplatíte za speciálně tvarovaná 22″ kola, která my na testovaném autě máme. Jde o kola vyrobená kombinací kování a frézování a mají pět velmi tenkých paprsků ve tvaru písmene Y, což má svůj důvod. Tento tvar znamená, že kola jsou pevná, ale zároveň je tu vcelku málo materiálu, což se pozitivně projevuje na hmotnosti. A co nejmenší neodpružená hmotnost je za jízdy – zejména té sportovní – opravdu důležitá. Oproti standardním 22″ kolům to znamená úsporu nezanedbatelných 20 kg (po 5 kg na každém kole). Další výhodou je, že tato kola lépe chladí brzdy.
Úpravy má verze performance také na motoru, kde byl znatelně zvýšen výkon. Pod kapotou je pořád čtyřlitrový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma stejně velkými turbodmychadly pro každou řadu válců, jehož výkon byl ovšem z původních 600 koní a 800 Nm zvýšen na 630 koní a 850 Nm! Mimochodem, je to dokonce víc, než kolik má supersportovní Audi R8…
V Audi to udělali poměrně hodně úpravami, není to jen změněný software řídící jednotky. Oproti běžné eR eS sedmičce má ta s přídomkem performance třeba i nová a větší turbodmychadla, což znamená nárůst plnicího tlaku z 2,4 na 2,6 baru. Navíc jsou reakce na sešlápnutí plynového pedálu v nejostřejším režimu motoru ostré jako břitva, prakticky tu není žádná prodleva – a to i přestože tohle auto nemá vůbec žádnou formu elektrifikace, ani mild-hybridní.
Dynamika je působivá. Zrychlení z místa na stovku je otázkou pouhých 3,4 sekundy, což je oproti běžné RS 7 lepší o 0,2 sekundy, a zrychlení může pokračovat až k 305 km/h pokud si připlatíte za dynamický paket RS plus. I tak je ale maximálka elektronicky omezená, auto by dokázalo jet víc. Navíc je úplně jedno, z jaké rychlosti budete zrychlovat, protože z 50 km/h i ze 150 km/h je to jako by vás zezadu někdo nakopnul.
Jenže více než 2,1tunové auto s takovou dynamikou je potřeba také nějak zastavit. O to se v případě příplatku za zmiňovaný Dynamický paket RS plus, který testované auto mělo, starají obrovské karbon-keramické brzdy. Za předními koly najdeme kotouče s průměrem 440 milimetrů, za těmi zadními pak s průměrem 370 milimetrů. Navíc šetří další neodpruženou hmotnost, protože oproti sériovým ocelovým brzdám jsou lehčí celkem o 34 kg. Myslet musíte jen na to, že pokud jsou karbon-keramické brzdy úplně studené, budou brzdit hůř než sériové ocelové, ale jakmile se pak zahřejou, bude to paráda. Na jejich zahřátí nicméně stačí i krátké zabrzdění. A co se stane, pokud budou ohřáté a šlápnete na ně naplno? To auto se postaví na přední kola!
Audi je známé tím, že jej zejména v rally proslavil pohon všech kol quattro. A pohon všech kol quattro – navíc hodně sofistikovaný – má i RS 7. Ten tady tvoří samosvorný středový diferenciál, který ve verzi performance standardně doplňuje aktivní (v Audi mu říkají sportovní) zadní diferenciál. Díky němu auto dokáže pod plynem ještě lépe zatáčet, protože „urychluje“ zadní vnější kolo.
K tomu je tu povedený podvozek, u kterého budete překvapení, jak rozdílně se dokáže chovat v nejkomfortnějším a naopak v nejsportovnějším nastavení. Testované auto navíc mělo příplatkovou variantu RS sportovní podvozek – Dynamic Ride Control. Standardně mají Audi RS 7 Sportback vzduchové odpružení, ale v případě tohoto příplatkového bylo upraveno naladění. Jsou tu aktivní tlumiče, které jsou mezi sebou propojeny, při jízdě spolu úzce spolupracují a nedovolují karoserii, aby se výrazněji nakláněla. A ono se vážně nenaklání, ani v nejměkčím nastavení!
Naladění podvozku a jeho tuhost se samozřejmě mění se zvoleným jízdním režimem. Zatímco v nejostřejším a nejsportovnějším režimu jde o hodně tuhé auto (nikoliv tvrdé nebo snad prkenné… ), které však stále perfektně filtruje nerovnosti a kola se stále dotýkají povrchu, po kterém jedou, tak v tom nejvíce komfortním je naopak až překvapivě pohodlné. Na nekvalitní silnici sice o všech nerovnostech budete vědět (prozradí vám malinké kamínky i spáry, ale neozve se žádný zvuk!), ale pokud pojedete po kvalitní silnici, bude se tenhle pětimetrový liftback pohupovat na vlnách.
Za volantem
Je čas se konečně svézt. Po otevření dveří na nás vykoukne „starý dobrý“ interiér velkých Audi, který se nám líbí mnohem víc, než ten u nejnovějších modelů. I když už i tady úřadovala digitalizace a doba doteková, pořád je ovládání intuitivní a jednoduché. Na středovém panelu jsou dva velké displeje nad sebou, přičemž ten horní slouží pro infotainment, ten spodní primárně pro ovládání klimatizace/topení a dalších doplňkových funkcí. Tlačítek je tu i tak minimum, ale třeba pro ovládání multimédií je v Audi vždy (i v těch nejnovějších) samostatný fyzický otočný ovladač.
Skvělé je, že s dveřmi nemusíte mlátit, stačí je jen zlehka zaklapnout a elektromotory se už o jejich dovření postarají samy. To třeba nové BMW řady 5 ani vrcholné BMW M5 neumí. V interiéru se cítíte s autem spojení, navíc jsou tu dvojitá skla, takže je tu příjemná zvuková pohoda i při jízdě. A to i přesto, že verze Audi RS 7 Sportback performance přišla o 8 kg zvukové izolace. Menší zvuková izolace je nejen mezi motorovým prostorem a interiérem, ale také v zadní části vozidla.
Osmiválce zní obecně skvěle a testované Audi RS 7 Sportback performance není výjimkou, přestože třeba nedávno testované Audi RS Q8 se stejným motorem znělo ještě lépe = hlučněji. Po nastartování se ozve parádní hluboký tón, který se po chvíli ustálí na zvýšeném volnoběhu. To si můžete ostatně poslechnout ve videu níže. Výfuk má samozřejmě aktivní klapky, takže auto dokáže být za jízdy překvapivě tiché, ale naopak i poměrně zvukově výrazné. Není přehnaně hlučné, ale o tom, že pod kapotou má pořádný motor, okolí vědět dá…
Převodovka je tu osmirychlostní automatická, jejíž software byl pro verzi performance také upraven. Řadí hladce, ale umí být pořádně rychlá. Samozřejmostí je to, že si můžete řadit i sami a převodovka to může nechat jen a jen na vás. Pokud si ji nastavíte do nejsportovnějšího režimu, do řazení se automat nijak zapojovat nebude a budete to jen vy, kdo si bude jednotlivé rychlostní stupně volit. Nestihnete zařadit? Převodovka pak nechá motor klidně „štěkat“ v omezovači.
Pokud ale po rozjetí čekáte ostré a neposedné auto, nedostanete ho. Audi RS 7 Sportback performance je i v této nejsportovnější a nejostřejší verzi pořád překvapivě použitelné auto pro denní ježdění – platí to samozřejmě hlavně pro jízdní nastavení, kdy si auto přepnete do komfortu. Nebude to samozřejmě takové jako v případě „obyčejné“ A7 Sportback nebo rychlejší, ale pořád cestovně zaměřené S7 Sportback, protože pořád je tu jiná a agresivněji naladěná geometrie náprav a ostřejší řízení, které bude reagovat na některé neduhy českých silnic víc, než u „běžných“ aut.
Tenhle liftback je jednoduše autem, u kterého nebude spousta řidičů schopná využít jeho potenciál a už vůbec ne na běžných silnicích. To, jak totiž dokáže projíždět zatáčky, je těžko uvěřitelné. Může za to hned několik věcí, přičemž o některých z nich jsme už mluvili. Navíc je RS 7 Sportback výrazně širší než A7 Sportback, což se dále projeví na jeho nižším těžišti a zároveň i na lepší stabilitě. Také je tu dynamické řízení všech kol, protože tohle Auto nezatáčí jen předními koly, ale přidává k tomu i ta zadní. Zatímco ve městě se zadní kola otáčejí proti těm předním, aby byl snížen poloměr zatáčení, tak ve vyšších rychlostech se natáčejí ve stejném směru, což pomáhá stabilitě. A věřte, že za jízdy je to opravdu znát.
Tahle černá věc jako by snad na silnici obcházela fyzické zákony. Do širokých pneumatik se můžete opravdu s jistotou opřít, zatáčku projedete neutrálně s opravdu lehkým náznakem přetáčivosti – to právě zejména díky aktivnímu zadnímu diferenciálu. V němém úžasu pak zůstanete, pokud se při tom podíváte na rychloměr. Je tu sice méně odhlučnění, ale i tak je to pořád luxusní auto, které je uvnitř poměrně tiché. A to se projevuje na tom, že maskuje rychlost. Stejně jako tu v zatáčkách, tak i při zrychlování. Možná tak budete mít chvílemi pocit, že to vlastně zase tak dobře nejede, ale ono jede. Jen vám to nepřijde, protože to auto zamaskuje…
Že to není primárně sportovní auto, dokazuje i fakt, že na rozdíl třeba od BMW M5 má stálý pohon všech čtyř kol a přední nápravu při jízdě nedokáže odpojit. Pálit s ním zadní pneumatiky tak nemůžete. Ale vadí to….?
A co spotřeba paliva? To samozřejmě není nejsilnější stránka tohoto auta, ale to, co za spálený benzín dostanete, za to stojí. Mimo město to ale vlastně není úplně špatné, protože se dá jezdit kolem 12 l/100 km není vlastně problém, horší je to ve městě, kde se spotřeba dostává třeba i k 16 až 17 l/100 km. A pokud pak někde plynový pedál pořádně přišpendlíte k podlaze a půjdete se svézt, bude palivo z nádrže mizet opravdu rychle. Objem nádrže je 73 litrů, což sice není úplně málo, ale vlastně ani nijak moc…
Závěr
Tohle auto odchází na vrcholu, je vyladěné téměř k dokonalosti. Je (respektive ve správném nastavení může být) překvapivě pohodlné, ale zároveň (opět ve správném naladění) i pořádné ostré a rychlé. K tomu skvěle vypadá, protože je opravdu placaté, parádně zní a posádku na palubě rozhodně dokáže romazlovat – vždyť může mít třeba masážní sedačky, odvětrávané a vyhřívané sedačky, skvěle hrající audiosystém a tak dále. Problémem ale je, že do výroby už si ho neobjednáte, ale v České republice je ještě (doslova) pár skladových kusů s cenami od tří a tři čtvrtě milionu korun. Pokud tedy Audi RS 7 Sportback performance chcete, buďte rychlí…
Technické údaje:
Auto: | Audi RS 7 Sportback performance |
Motor: | vidlicový osmiválec |
Objem válců: | 3996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 463 kW/630 koní při 6000 ot./min |
Točivý moment: | 850 Nm při 2300 – 4500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 3,4 s |
Maximální rychlost: | 305 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12,0 – 12,5 l/100 km |
Emise CO2: | 273 – 284 g/km |
Objem nádrže: | 73 litrů |
Délka: | 5009 mm |
Šířka: | 1950 mm |
Výška: | 1424 mm |
Rozvor: | 2930 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2065 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 523 litrů |
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.