prototypy-preprava-skoda

Tajné prototypy je potřeba přepravovat s největší péčí. Občas se musí i bourat zdi

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Škoda - Tisková zpráva - 24. 2. 2022


Pro diváky je premiéra nového konceptu vlastně jednoduchá věc. Ale kdo a jak ten do poslední chvíle tajný model na místo dopravil? Práce pro mistry utajené logistiky. Seznamte se s týmem pro podporu modelových prezentací.

Když je model chystaného nového vozu značky Škoda připraven k prezentaci, musí ho na její místo někdo dopravit. O to se stará jeden z pilířů oddělení Designového modelování a digitalizace, tým pro podporu designových prezentací. Ve Škoda Auto začal vznikat v roce 2004 a od počátku ho coby koordinátor přípravy prezentací vede Michal Morávek.

Přečtěte si také:  V kempu u Klatov se včera sešly škodovky. Přijelo i pár vzácných exponátů

„Naše práce není rutina, i když by se to tak mohlo na první pohled zdát,“ popisuje Morávek. Existují v zásadě tři druhy prezentací modelů: první jsou přísně tajné, určené pro schválení designu vedením automobilky nebo koncernu. Nikdo neoprávněný nesmí nic vidět. Další jsou veřejné premiéry, ať už na autosalonech, nebo v digitální podobě. A třetí jsou výstavy vozů, které často probíhají na nezvyklých místech tak, aby auto veřejnost zaujalo i v kombinaci s daným prostorem. U všech těchto typech prezentací se vždy najde „něco speciálního“, co musí tým při přepravě modelů řešit.

prototypy-preprava-skoda-5
Tým podpory modelových prezentací – sedící zleva: Jaroslav Urban, Tomáš Weber, Patrik Štrukel a Marek Bláhovec, stojící zleva: Jakub Fuksa, Jan Zbudil, Michal Morávek a Luboš Miller | Foto: Škoda

Morávkův tým přepravuje všechny typy modelů, tedy ty hliněné, takzvané hard modely vyrobené již z pevných materiálů, tak také pojízdné prezentační modely, které už se skutečně „tváří“ jako hotové auto. „Jsme vlastně první, kdo se s novým autem sveze, byť je to mnohdy jen pár metrů,“ usmívá se. Náročnost práce a zodpovědnost ale dává na první pohled jen málo důvodů k úsměvům. „Manipulujeme většinou s jedinečnými kousky nevyčíslitelné hodnoty, které jsou pro prezentaci nenahraditelné, ale které jsou zároveň dost náchylné k poškození. Je to obrovská zodpovědnost,“ říká Morávek.

Zabalit, zabezpečit, dohlížet

A co vůbec taková přeprava modelu obnáší? Nejdřív se musí „doma“ v Mladé Boleslavi všechno pečlivě připravit: některé díly (třeba kliky a zrcátka) se zabalí zvlášť, aby se minimalizovalo riziko jejich poškození při přepravě. Další díly jsou zajištěny na svých místech páskami a ochrannými foliemi. Pak se modely naloží k přepravě – obvykle do speciálních kamionů s klimatizovaným přepravním prostorem. Pokud putuje model k prezentaci mimo Evropu a tudíž bude přepraven letecky, je k tomu určen speciální klimatizovaný kontejner.

Přečtěte si také:  Škoda vysvětluje, jak získat 5 hvězdiček v Euro NCAP. Nárazu předcházejí počítačové simulace

„Modely vyžadují stálou teplotu mezi 20 – 22 stupni Celsia. Na světě jsou asi tři spediční firmy, které jsou schopny takovou přepravu zajistit,“ říká Morávek. I v takovém případě na vše dohlíží někdo z týmu pro podporu designových prezentací. „Na letišti hlídáme, aby byla překládka z odbavovacího prostoru do letadla co nejkratší,“ vysvětluje vedoucí týmu.

prototypy-preprava-skoda-4
Precizní příprava pro přesun modelů na dané místo je nutností. | Foto: Škoda

Když vše dorazí na místo, je potřeba model vyložit, rozbalit a zkompletovat. Zprovoznit se musí třeba osvětlení, ověřuje se správné nastavení světlé výšky podvozku, které umí měnit dojem z vozu. Pokud je součástí prezentace i nějaká manipulace či jízda s modely, zkouší se tato samozřejmě dopředu, ale opět je nutné vše vyzkoušet až na místě. „Zejména na akcích, kde se kolem vozů pohybuje hodně lidí, máme na starosti i dohled nad modelem,“ dodává Morávek.

Prezentace v bývalé bance nebo v online světě?

Práce designových logistiků je o to komplikovanější, že se mnohdy s modely manipuluje na nezvyklých místech. A i když se auto připravuje na prezentaci „jen“ v domácím prostředí v Mladé Boleslavi nebo na firemním polygonu, i tak to nemusí být jednoduchý úkol. „Někdy připravujeme na jednu prezentaci třeba sedm modelů a to je pro náš jedenáctičlenný tým už dost práce. Rekordem je loňská akce na polygonu, pro kterou jsme najednou chystali 21 různých modelů, to už byla hodně složitá operace,“ vysvětluje Morávek.

Přečtěte si také:  Škoda Garde se přesně před 40 lety začala vyrábět v Bratislavě

Výzvou jsou veřejné prezentace modelů, které se často konají na neobvyklých místech. „Vystavovali jsme například v pražské výstavní síni Mánes, ale také v budově bývalé banky na akci věnované designu,“ dává Morávek příklad. Na takových místech, která nejsou na manipulaci s automobily vůbec připravena, je celá akce skutečnou výzvou. „Musíme tam auta samozřejmě dopravit, ale to je třešnička na dortu. Někdy je potřeba kompletně vymyslet, jak bude vůz na daném místě prezentován a jak ho tam vlastně dostaneme,“ říká Morávek. V budově bývalé banky v centru Prahy bylo například nutné ubourat a následně po skončení výstavy zase uvést do původního stavu část vstupního portálu, kudy vozy najížděly dovnitř.

prototypy-preprava-skoda-2
Na prezentace se připravují modely ve všech stupních vývoje. | Foto: Škoda

„Často je to manipulace skutečně na centimetry,“ popisuje Morávek. Řidič modelu (ať už sedí uvnitř, nebo ovládá vůz na dálku) tak v takových případech nemanipuluje s vozem sám, k dispozici má i další kolegy, kteří mu pomáhají. „Z modelů je často špatný výhled, nemají kamery a další vybavení, navíc jsou jejich proporce pro nás vždy nové,“ vysvětluje, proč je „jízda“ s modely tak náročná. „V našem týmu máme ty nejlepší řidiče ve Škoda Auto,“ chválí Morávek kolegy.

Přečtěte si také:  Koncept Škoda Tudor z roku 2002: při cestě z výstavy se jednou dokonce i ztratil

Úplně bez nervů nejsou ani prezentace na autosalonech. Ty většinou probíhají v zahraničí a to si mimo jiné žádá spoustu administrativy. I tu vyřizuje tým pro podporu designových prezentací. „U autosalonů je největší výzvou čas, na modelech se pracuje doslova do poslední chvíle a to při přepravě nedává moc prostoru pro zdržení,“ vysvětluje Morávek.

„Lidé v týmu pro podporu designových prezentací pracují pod velkým časovým tlakem a zvládají opravdu velké věci,“ říká Morávkův nadřízený a vedoucí oddělení Designového modelování a digitalizace (EDM), Martin Bogner. Vysvětluje, proč je práce týmu tak důležitá:

prototypy-preprava-skoda-3
Vše je třeba dobře změřit a nastavit. Při vystavení designového modelu hrají roli i milimetry. | Foto: Škoda

„Například designové prezentace pro schválení vozu před vedením jsou pro nás jednou ze závěrečných fázi procesu přípravy designu, a to fází asi nejkritičtější. To, jak prezentace proběhne, zásadně ovlivní osud vozu, tedy to, zda jej vedení schválí,“ říká Bogner.

Přečtěte si také:  Evropské politiky bude při českém předsednictví v Radě EU vozit 55 elektrických škodovek. Řidiči dostali školení o specifikách jízdy s elektromobily

Tým pro podporu modelových prezentací zajišťuje například i manipulaci s modely při prezentaci, ať už jde o ovládání oblíbené „točny“, nebo případnou jízdní choreografii. Aktuální doba navíc přináší i další výzvu. „Rapidně nám vzrostlo množství digitálních prezentací, takže jsme se museli rychle zdokonalit v zajištění a odbavení kompletních videopřenosů,“ říká Morávek.

Vedle autosalonů, firemních a koncernových prezentací a případných dalších veřejných výstav (a to třeba i vystavení modelu ve Škoda Muzeu) pak tým pro podporu designových prezentací zajišťuje i případné obsazení designových modelů vozů Škoda ve filmech a seriálech. „Pokud na plátně vidíte v akci koncept vozu Škoda, řídí ho někdo od nás,“ dokládá Morávek, jak různorodá práce týmu je.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek