prvni jizda Kia Stinger

První jízda: Kia Stinger

Autor: Anina Russová - 21. 10. 2017


Kia Stinger je letošní velmi očekávanou novinkou, o které se mluví vlastně už od roku 2011, kdy korejská značka představila koncept GT. Právě z něho nový Stinger vychází a my jsme se mu během jednoho podzimního dne podívali na zoubek při prvním seznámení.

Než se ale pustíme do popisu prvních pocitů ze samotného auta, trošku si Stinger představíme. V prvé řadě patří značce Kia velká poklona, protože se touto novinkou rozhodla jít tak trochu proti proudu. Zatímco většina značek zaplavuje trh crossovery či většími a menšími SUV (ano, my víme, že i Kia před nedávnem představila Stonic), Kia se dobou zviklat nenechala a do boje o zákazníky vyrazila se sexy střiženým GT, kterému nadělila pohon zadních kol a šestiválec pod kapotu. Už jen takhle napsané to zní celkem zajímavě. Zajímavé také je, že až do nedávna trošku podceňovaná značka chce tímto modelem konkurovat zaběhlým značkám, jakými jsou BMW, Mercedes-Benz či Audi.

Ačkoliv se tvůrci Stingeru prý nechali inspirovat fastbacky sedmdesátých let, na karoserii to vlastně poznat není. Ta je totiž moderní, ostře řezaná a zatraceně sportovní. Nechybí jí splývavá záď, několik funkčních nádechů, výrazný difuzor, ale třeba i funkční koncovky výfuků.

prvni-jizda-Kia-Stinger- (1)

K těm nádechům se ale ještě vrátím. Určitě jste zaznamenali současný trend, kdy některé modely mají sportovně jen vypadat, a tak nabídnou různé více či méně výrazné prolisy karoserie, které jsou však ve výsledku k ničemu. U Stingeru je tomu jinak. Nad tímhle autem se hodně přemýšlelo, a tak jsou všechny jeho kudrlinky, a právě i nádechy karoserie určeny buď ke zlepšení aerodynamiky nebo, jako je tomu v případě „děr“ v předních blatnících, k chlazení brzd. Technici značky ale šli tak daleko, že zcela zakrytovali spodní část auta, což také přispěje ke zlepšení aerodynamiky.

Kia si pro Stinger připravila i speciální nabídku barev, které jsou vše, jen ne nudné. Kromě klasické bílé a černé tak Stinger můžete objednávat třeba v extrémně výrazné žluté, červené nebo modré. Za sebe musím hlasovat pro červenou nebo žlutou barvu, protože autu opravdu hodně sluší a nechají vyniknout jeho tvarům.

Ani uvnitř se Kia nenechá zahanbit a nabídne celkem vkusně řešenou kombinaci kvalitního zpracování, elegance a sportovního pocitu. Samotný posez v autě je celkem nízký a volant se zploštělou spodní částí příjemně padne do ruky. Najít si ideální polohu v sedadlech je otázkou okamžiku a hodně tomu napomáhá variabilita nastavení. Dofouknout si můžete i bočnice, takže při průjezdu zatáčkou ostřejším stylem nebudete v sedačce lítat jako nudle v bandě. I na zadních sedadlech je dost místa, jen úplní dlouháni se možná budou prát s místem nad hlavou.

prvni-jizda-Kia-Stinger- (3)

Jenže v tomhle autě chcete sedět za volantem. Kia pro interiér Stingeru nabízí černou kůži, ale i barevnější provedení. Sedadla klidně můžete mít i červená nebo šedá ale nám se ta černá, která je mimochodem i na stropnici auta, zdá asi nejzajímavější, nejelegantnější.

Ačkoliv se Korejci snažili a omezili počet tlačítek a ovladačů na celkem slušný průměr, je potřeba si všechna „hejblátka“ osahat, aby se vám nestalo, že při první jízdě budete zoufale hledat vyhřívání sedaček. Během chvíle se vám ale ovládání zažije a pak už bez problému zvládnete topení nebo rádio i poslepu. Uprostřed palubní desky najdete 8“ dotykový displej, kde se zobrazuje vše podstatné a ovládat se přes něj dá i připojený telefon. Mimochodem Kia samozřejmě umí pracovat jak s operačním systémem iOS, tak i Android. Milovníky hudby pak potěší ozvučení Harman-Kardon s 15 reproduktory a zesilovačem o celkovém výkonu 720 W. Jen jedna ne moc příjemná, i když dnes už standardní věc se s těmi reproduktory pojí. Ze sedmi z nich Stinger pouští do uší umělý zvuk motoru. A to i v šestiválci! Proč?!

Velmi zajímavý je také podvozek, respektive to, co předvádí. Je elektronicky nastavitelný a dokáže nezávisle měnit tuhost předních i zadních tlumičů. Jednoduše se dá říct, že za každých podmínek zvládne zamezit případné nedotáčivosti i přetáčivosti tak, abyste mohli zatáčku projet co možná nejrychleji, ale zároveň bezpečně a přesně. Stinger navíc v závislosti na zvolené motorizaci může nabídnout buď pohon všech kol nebo pohon zadních kol. Ten navíc může mít i mechanický samosvorný diferenciál.

prvni-jizda-Kia-Stinger- (4)

V České republice je Stinger nabízen se třemi různými motory: přeplňovaným benzínovým agregátem 2,0 litru, výkonnou dvojitě přeplňovanou jednotkou 3,3 litru V6 a také přeplňovaným vznětovým agregátem 2,2 litru. Všechny pohonné jednotky jsou přeplňovány turbodmychadly.

Naftový motor dosahuje výkonu 147 kW/200 koní při 3800 ot./min a nejvyšším točivým momentem 440 Nm při 1750 až 2750 ot./min. Vůz s touto motorizací akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a rozjede se až na 230 km/h. K dostání je s pohonem zadních nebo všech kol.

Benzínový čtyřválec 2,0 litru dosahuje maxima výkonu 188 kW/255 koní při 6200 ot./min a točivý moment vrcholí 353 Nm mezi 1400 a 4000 ot./min. S tímto agregátem Stinger akceleruje z na 100 km/h za rovných šest sekund a dokáže se rozjet až na 240 km/h. K dispozici je s pohonem zadních kol.

prvni-jizda-Kia-Stinger- (5)

Nejvýkonnější benzinový vidlicový šestiválec je dvojitě přeplňovaný, nabízí objem 3,3 litru a produkuje až 272 kW/370 koní při 6000 ot./min. Maximum točivého momentu leží mezi 1300 a 4500 ot./min a je 510 Nm. Vozy v provedení GT a s pohonem všech kol poháněné přeplňovanou jednotkou 3,3 litru akcelerují z 0 na 100 km/h za pouhých 4,9 s, což ze Stingeru činí nejrychleji akcelerující sériový model Kia v historii. S touto pohonnou jednotkou se Stinger rozjede až na 270 km/h.

Stinger je u nás dostupný se dvěma úrovněmi výbavy. Verze GT Line obsahuje mimo jiné systém palubního infotainmentu s dotykovým displejem o úhlopříčce 8″, head-up displej, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, vyhřívaná zadní sedadla, 360° monitorovací systém či 18″ hliníkové disky kol s pneumatikami 225/45. S motorizací 2,0 T-GDI a pohonem zadních kol je verze GT-Line k dispozici za 1 099 980 Kč, s motorem 2,2 CRDi a pohonem zadních kol je k dostání za 1 149 980 Kč, s nabídkou pohonu všech kol je cena 1 199 980 Kč.

Verze GT navíc nabízí například elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení, řízení s variabilním převodovým poměrem, stavitelné boční vedení sedadla řidiče se vzduchovými komorami, brzdiče Brembo či 19″ hliníkové disky kol s pneumatikami 225/40 na předních kolech a 255/35 na zadních kolech. Verze GT je k dispozici s nejvyšší motorizací 3,3 V6 T-GDI, a to za 1 399 980 Kč.

prvni-jizda-Kia-Stinger- (6)

První jízda

Kia nás se svou novinkou při seznámení nepustila na silnice, ale vsadila na polygon, kde jsme ji mohli dá do těla a vyzkoušet, jak je na tom s ovladatelností. Vybrali jsme si benzinový čtyřválec čistě jen s pohonem zadních kol, ve verzi GT Line a udělali jsme dobře. :) Stabilizace se dá zcela deaktivovat.

Zadokolka Stingeru sedne skvěle, a ačkoliv si na citlivost hrají spíše německé automobilky, i korejské GT vám umí dát jasně najevo, kdy zadní kola ještě drží na silnici a kdy už mají chuť poslat zadek trošku napřed. Nemůžeme posoudit, jak to funguje na klasické silnici, ale na testovacích kluzných plochách bylo toto seznamování velmi poučné. Potěšily i reakce na volant, které jsou na milimetr přesné. Právě v ovladatelnosti a hravosti tohle auto svým prémiovým soupeřům určitě na paty šlapat bude.

V krátkosti jsme se svezli i se čtyřkolkou. Pohon všech kol Kia naladila tak, že motor standardně posílá výkon na zadní kola a ta přední připojuje v případě potřeby. To jsme vyzkoušeli a musíme říct, že i s vypnutou stabilizací si při ostřejším průjezdu zatáčkou Singer pohodí zadkem, ale jen do té chvíle, kdy začnou pracovat i přední kola. To se pak jako na povel okamžitě chytí a srovná.

Na obsáhlejší jízdní dojmy si budeme muset počkat do standardního redakčního testu. Po prvním seznámení přiznáváme, že na tohle se hodně těšíme, protože Kia si na něm dala opravdu hodně záležet.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru