Když se zeptáte lidí na to, které auto je to nejošklivější na světě, odpoví vám, že je to Fiat Multipla. Italský výrobce na to v době produkce reagoval tak, že v rámci faceliftu auto výrazně uhladil. A právě modernizovaná verze se prodávala nejen s motory na benzin, naftu a CNG, ale i jako elektromobil.
Původní Fiat Multipla, který byl představen v roce 1998, byl kontroverzní svým designem – a to jak exteriéru, tak i interiéru. Jeho přední část s dálkovými světlomety v hrbu pod čelním sklem rozpoutávaly vášnivé debaty. Stejně tak interiér a uspořádání palubní desky s ukazateli uprostřed na vrchu palubní desky.
Exteriér se sice s modernizací v roce 2004 změnil, přišel o hrb pod čelním sklem, ale interiér zůstal. A to včetně šestimístného uspořádání se třemi sedadly vpředu a třemi vzadu. Ve výrobě nakonec auto vydrželo až do roku 2010, ovšem nástupce nedostalo.
Modernizovaný Fiat Multipla se ale prodával neprodával jen v Evropě, ale například i v Číně, ačkoliv s odlišnými znaky. V nabídce jej tam měla nedávno zaniklá společnost Zotye. Tu můžeme znát hlavně kvůli tomu, že kopírovala evropské prémiové automobily a prodávala je v Číně pod svou značkou. To ale nebyl případ Multiply, na její výrobě se Zotye Auto oficiálně domluvilo přímo s Fiatem.
Tahle čínská Multipla se v Číně začala prodávat v roce 2008. Tehdy se jmenovala Zotye Multiplan, ale později byla přejmenována na Zotye M300 Languye. Auto se finálně montovalo přímo v Číně z dílů, které z většiny přišly z Evropy.
Když byla evropská produkce Fiatu Multipla v roce 2010 ukončena, koupila od Fiatu čínská automobilka původní produkční linku a přesunula ji do Číny. Díky tomu se povedlo vyrábět auto z levnějších dílů, které byly dodávány lokálně, což znatelně snížilo cenu.
V nabídce byla verze na benzin s původním italským motorem Fiat. Šlo o 1,6litrový čtyřválec se 76 kW/103 koňmi a 145 Nm. O pohyb auta vpřed se přes pětistupňovou manuální převodovku starala výhradně přední kola.
Pokud by ale čínské zákazníky benzinová motorizace nezaujala, mohli sáhnout i po motorizaci, která nebyla u výchozího Fiatu Multipla dostupná. Zotye M300EV (později jen Zotye E300) bylo totiž elektromobilem. Poháněl jej vpředu umístěný elektromotor s výkonem 62 kW/82 koní a s točivým momentem 250 Nm. Energii si bral z baterií s kapacitou 35,2 kWh. Dojezd 1,7 tuny vážícího MPV měl být podle metodiky NEDC mezi 160 a 200 km, reálně to mohlo být tak kolem stovky kilometrů.
Baterie byly u elektrické verze vymyšleny velmi zajímavě. Šlo totiž o balíček čtyř kusů pod zadními sedadly, přičemž každý z nich vážil 65 kg. Důvod? Takto mohly být baterie jednoduše vyměněny, což by v rukou odborníků s odpovídající technikou nemělo zabrat více než 5 minut. To mělo umožnit využít elektrickou Multiplu třeba i pro taxikáře, kteří neměli čas na dlouhé dobíjení. Ti by prostě přijeli, nechali by si vyměnit vybitou baterii za novou a zase by odjeli.