Přetáčivý a nedotáčivý smyk: Který je „lepší“ a jak reagovat? – video

Autor: Pavel Srp - 9. 11. 2015


Nastává doba, kdy budou silnice více klouzat, ať už vinou deště a nebo rovnou námrazy nebo sněhu. S tím souvisí také vyšší riziko vzniku smyku. Rozlišujeme dva hlavní druhy – smyk přetáčivý a smyk nedotáčivý. Víte, jak se od sebe liší, a jak na ně reagovat? A který je ten „bezpečnější“?

Do smyku se může vaše auto dostat dříve než byste řekli „švec“. Stačí vyšší nájezdová rychlost nebo nečistoty (ať už jde o písek, mokré listí, bahno a podobně) silnici a pneumatiky mohou ztratit přilnavost. Podle toho, která náprava se začne smýkat, podle toho rozlišujeme smyk na přetáčivý (uteče zadní náprava) nebo nedotáčivý (smýkne se přední náprava). Na každý z těchto smyků je reakce jiná.

Pro řidiče automobilů s pohonem přední nápravy je větším „strašákem“ nedotáčivý smyk, při kterém jde auto ze zatáčky přední částí ven. Nejčastěji se to stane vysokou nájezdovou rychlostí, kdy přední pneumatiky již nedokáží auto podržet. Když už takový smyk přijde, řešením je vyšlápnout spojku, případně trochu srovnat kola, přibrzdit a opět zatočit.

Pokud zareagujete špatně, mohlo by se stát, že díky kinematice a fyzickým zákonům se z nedotáčivého smyku stane smyk přetáčivý, kdy se naopak smýkne zadní náprava. V takovém případě je potřeba nezazmatkovat, vyšlápnout spojku a točit volantem do protisměru pohybu auta. A to i v případě, že je vaše auto vybaveno stabilizačním systémem (ten je v Evropě povinný již čtyři roky).

Jak správně na vznik smyku zareagovat vás naučí v jakékoliv škole smyku, pokud jste ještě nikdy žádný takový kurz neabsolvovali, rychle to napravte. Do vašeho řidičského života to bude neocenitelná lekce.

A který ze smyků je v běžném provozu bezpečnější? Když už byste měli havarovat, vždy je lepší smyk nedotáčivý, protože jde po předku ven a nabourá čelně, kde jsou ty nejbezpečnější deformační zóny i airbagy. V případě přetáčivého smyku nikdy nevíte, kterou částí automobilu nabouráte a havarovat do stromu bočně rozhodně nebude ani nic příjemného, ale hlavně nic bezpečného. Jak by taková nehoda mohla vypadat nám v přiloženém videu ukáže Richard Hammond.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru