Zima se blíží, na co je potřeba se připravit?

Autor: Tisková zpráva - 30. 9. 2015


S přicházejícím podzimem nastává v životě motoristů období příprav na nejchladnější část roku, v níž dramaticky roste riziko vážných nehod kvůli nepříznivému počasí. Bridgestone proto s předstihem připomíná všechny zásadní body pečlivé přípravy osobního automobilu na bezpečný zimní provoz, protože zima nás může v plné síle zaskočit již v podzimních měsících.

BS_Weather_Control small

Pro bezpečnost jízdy jsou naprosto klíčové pneumatiky, jejichž význam je řidiči často podceňován. Zimním podmínkám jsou nejlépe přizpůsobeny zimní pneumatiky, které nabízejí v porovnání s letními pneumatikami výrazně vyšší úroveň bezpečnosti, přilnavosti a výkonu na sněhu, ledu, rozbředlém sněhu a na mokrých a zmrzlých silnicích. Řidič se tak může spolehnout na mnohem větší stabilitu, lepší ovladatelnost a citelně kratší brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z materiálů, které zůstávají při nižších teplotách měkké a pružné. V konstrukci dezénu jsou navíc významně zastoupeny lamely s malými drážkami pro zvýšení „hranového efektu“ a přilnavosti na sněhu a ledu.

Vhodný okamžik pro výměnu letních pneumatik za zimní nastává při výraznějším poklesu teplot, nejpozději však při změně letního času na zimní. Používání zimních pneumatik je v mnoha zemích povinné ze zákona a nedodržování této povinnosti je často spojeno s citelnými postihy. V České republice jsou zimní pneumatiky předepsány legislativou v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Řidiči, kteří kupují před zimní sezonou nové zimní pneumatiky, se mohou v široké nabídce orientovat podle informačních štítků EU a výsledků nezávislých testů. Na pneumatikách se rozhodně šetřit nevyplácí. Například vozidlo s nekvalitními pneumatikami může k úplnému zastavení potřebovat dráhu, která je i o několik délek běžného automobilu delší než při brzdění s kvalitními pneumatikami. Rozdíl v pořizovací ceně mezi kvalitními a nekvalitními pneumatikami je přitom o několik řádů nižší než finanční škoda, která vznikne i při méně závažné nehodě v důsledku příliš dlouhé brzdné dráhy nebo horší ovladatelnosti vozidla.

Na hospodárnost a bezpečnost provozu má vliv také životnost zimních pneumatik, kterou lze prodloužit náležitou péčí. Nicméně odborníci značky Bridgestone doporučují obměňovat zimní pneumatiky nejpozději po pěti sezonách provozu, protože každá pneumatika ztrácí časem své původní vlastnosti působením povětrnostních podmínek. Při přezouvání na zimní pneumatiky z předchozích sezon je nutné před montáží zkontrolovat jejich stav a zjistit, zda nejsou poškozené či příliš opotřebované. Legislativa požaduje minimální hloubku dezénu 4 mm. Při nižší hloubce vzorku ztrácí totiž zimní pneumatika své přednosti na sněhové pokrývce a pozbývá i samočisticího efektu, který je nezbytný pro jízdu na sněhu.

S přezouváním pneumatik je vhodné spojit důkladnou prohlídku technického stavu vozu. Pro bezpečnou jízdu je nepostradatelná stoprocentní funkčnost a správné seřízení osvětlení vozidla a brzdové soustavy. Nebezpečná situace může vzniknout velmi snadno například v důsledku nerovnoměrného brzdění jednotlivých kol na kluzkém povrchu. Bezproblémový provoz i v mrazivém počasí zajistí dobře udržovaný akumulátor, nemrznoucí chladicí kapalina (do -25 °C) a zimní směs v nádobce pro ostřikovače. Pro dobrý výhled z vozu za každého počasí je třeba zkontrolovat také stav stíracích lišt stěračů.

Výbava vozidla by přes zimu měla zahrnovat startovací kabely, škrabku na led, smetáček, lopatku, pracovní ochranné rukavice, kapesní svítilnu, teplé deky a oblečení, termosku s čajem a dostatečné množství nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů pro doplňování na cestách, dále pytlík s pískem, kvalitní tažné lano a rezervní kanystr s palivem. Na cesty do zasněžených hor je kromě volby kvalitních zimních pneumatik doporučováno přibalit rovněž sněhové řetězy, jejichž použití může být za určitých okolností dokonce povinné (např. v Německu při extrémních klimatických podmínkách). Montáž sněhových řetězů je vhodné se naučit a vyzkoušet předem.

Mrazivé počasí může vyřadit z funkce také zámky vozidla a zkomplikovat přístup do interiéru. Řidič by měl mít proto po ruce rozmrazovač zámků (nenechávat uvnitř vozu!) a před zimou ošetřit pryžová těsnění vhodnými prostředky, jako je jelení lůj nebo glycerin, které zabrání jejich přimrznutí k rámům dveří. Negativní vliv zimního provozu na životnost vozidla lze minimalizovat pravidelným odstraňováním nánosů soli a nečistot z vozu jeho důkladným mytím s následným sušením.

A v neposlední řadě je dobré připomenout, že pro bezpečnou jízdu v náročných zimních podmínkách je rozhodující především chování řidiče za volantem, který by měl ještě více než kdy jindy vsadit na předvídavý styl řízení s ohledem na průběžné změny provozních podmínek.

Bridgestone Hannibal-Tour 2014, AutoBild, Bridgestone und BMW i3 und BMW i8 von München zum Brigestone European Proving Ground bei Rom, 27.-30.10.2014, JobNr.: H0051014

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru