hyundai_i30_N-vyfuky-emise

Zákaz prodeje spalovacích motorů: Nejde o ochranu přírody, ale o omezení mobility

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Technologický institut Karlsruhe, Auto Medien Portal, auto.pravda.sk, SDA - Foto: Pavel Srp - 17. 2. 2023


Evropský parlament v tomto týdnu definitivně schválil zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035. Části lidí se to líbí, jiné části nikoliv. Podle Profesora Thomase Kocha z Technologického institutu v německém Karlsruhe ale nejde o ochranu přírody, nýbrž o politické rozhodnutí, které omezí individuální mobilitu.

Informace o tom, že ve státech Evropské unie nebude možné koupit za 12 let auto se spalovacím motorem, vyvolalo vášnivé debaty. Automobilky už s tím ale delší dobu počítají, takže na to svoji modelovou a motorovou nabídku připravují. Jde ovšem o opravdu zásadní rozhodnutí, kterým se výrazně změní automobilový trh. EU tímto krokem rozhoduje za zákazníky a je jedno, zda se jim elektrická mobilita líbí anebo nikoliv (ostatně průzkumy na toto téma vyznívají jasně), ale i to, zda zákazníkům takový způsob mobility vyhovuje, případně je-li pro ně vhodný. Kromě toho navíc takové rozhodnutí zcela změní evropský průmysl a změní hospodářské poměry v EU i mimo ni.

Skupiny příznivců i odpůrců mají své argumenty a důvody k tomu, proč je zákaz spalovacích aut dobrý nebo naopak špatný nápad. Výsledkem ovšem je, že zákaz prošel. Pro jeho přijetí hlasovalo 340 europoslanců, 279 jich hlasovalo proti a 21 europoslanců nehlasovalo.

Je to definitivní. V Evropě už si za 12 let nekoupíte auto se spalovacím motorem

Servítky si proti schválení zákazu prodeje aut se spalovacími motory nebere Němec, Profesor Thomas Koch z Technologického institutu v Karlsruhe. Ten se totiž vyjádřil v tom smyslu, že je to velká chyba, na kterou doplatí celá Evropa. Dodává, že evropský parlament tvrdí, že toto rozhodnutí přijal kvůli ochraně klimatu, ale podle něj je to lež. Stovky vědců podle něj Evropské komisi psaly a opakovaně ji upozorňovaly na to, že tomu tak nebude a europoslanci by neměli podlehnout zkresleným faktům a údajům lobbistů. 

Koch tvrdí, že čísla, na základě kterých EU prodej zakázala, jsou nesprávná a zavádějící. Stejně tak tvrdí, že o návrhu hlasovali i europoslanci, kteří o tomto tématu neví vůbec nic a místo toho, aby tedy poslouchali vědeckou obec a analyzovali data kritiků návrhu, naslouchají neziskovým organizacím. „Evropský poslanec, který není odborník, špatné podklady nepozná. Odborníci na energetiku však podrobně vysvětlovali a upozorňovali na to, že v některých zemích ke snížení emisí CO2 vůbec nedojde. Spíše naopak, rychlým rozšířením elektromobility dojde dokonce k jejich nárůstu,“ říká Koch.

Zároveň jedním dechem dodává, že o reálné emise CO2 vlastně politikům nejde, jde prý o útok na individuální mobilitu, což prý nadělá velké škody. Kvůli ukončení výroby aut se spalovacími motory ukončí činnost spousta dodavatelů a firem, na jejichž místo nastoupí dodavatelé z Číny.

Profesor Thomas Koch věří, že EU si ještě uvědomí, že toto rozhodnutí je chybné, a připraví opatření, aby to napravila. Podle něj totiž tímto krokem utrpí i populace s nižšími příjmy, pro kterou bude individuální mobilita čím dál méně dostupná a čím dál dražší. Ostatně totéž tvrdí i české ministerstvo dopravy už o emisní normě Euro 7, která je ještě proti tomuto zákazu docela mírná.

Zákaz v takovém smyslu, v jakém jej EU schválila, se příliš nelíbí ani českému Svazu dovozců automobilů (SDA), který v reakci na odvysílaný rozhovor na ČT24 přidal vyjádření, v němž mimo jiné uvádí: „Zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem v reálu kýžené snížení škodlivých emisí v krátkodobém horizontu nemusí přinést, pokud bude přechod na nové technologie příliš razantní a nebude akceptovat aktuální technologickou a ekonomickou situaci. Elektrická auta budou ještě po nějakou dobu pro mnoho lidí v řadě zemí obtížně finančně dostupná, což může výrazně snížit kvalitu obměny vozového parku. Lidé budou nadále používat své stávající vozy se spalovacími motory a v některých zemích dojde ke zvýšení podílu dovozu starých vozidel. Se stárnutím vozového parku se celkově produkované emise mohou naopak zvýšit. Z pohledu SDA je důležité, aby byla stará neekologická auta plynule nahrazována novými s výrazně nižším dopadem na životní prostředí. Razantní zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory tento proces citelně zpomalí a dotkne se především menších aut, což pro ekonomicky slabší státy představuje velký problém. V neposlední řadě pak jde ruku v ruce se snižujícím se průměrným věkem vozového parku i vyšší bezpečnost silničního provozu, kterou by mohl zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem negativně ovlivnit.“

Europoslanec varuje, že kvůli zákazu spalovacích motorů bude z Evropy druhá Kuba. Budou tu jezdit stará auta

Ti, kdo prodej elektromobilů a zákaz prodeje spalovacích motorů obhajují (včetně Michala Markea, ředitele Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd České republiky, který ve zmiňovaném rozhovoru mluvil, se také často ohánějí tím, že cena elektromobilů bude postupně klesat. Ani s tím ale SDA nesouhlasí, naopak tvrdí: „Zejména v následujících letech bude stále rostoucí poptávka po bateriových komponentech cenu spíše navyšovat. Rovněž vyšší poptávka po vzácných kovech do baterií, masivní investice do výrobních technologií a do vývoje se nezbytně odrazí na vyšší ceně elektromobilů. Přitom cena baterie tvoří a v nejbližších letech nadále bude tvořit významnou část jejich ceny.“

Na závěr svého vyjádření SDA dodává: „Svaz dovozců automobilů jednoznačně podporuje aktivity směřující k přechodu na čistou mobilitu, ale použité nástroje musí odpovídat technickým a ekonomickým možnostem, aby nedošlo k situaci, že opatření přinesou více negativních výsledků, zejména v krátkodobém a střednědobém časovém horizontu.“

Štítky: , , , , ,

44 názorů na “Zákaz prodeje spalovacích motorů: Nejde o ochranu přírody, ale o omezení mobility”

  1. Hm. Otázka je, čím státy EU nahradí výpadek že spotřební daně za naftu a benzin. Takže zákaz prodeje spalovacích motorů, znamená v budoucnosti ohromný celoevropský výpadek do státní kasy všech států v EU. Zatím jsem nikde nečetl, jaký to bude mít dopad např. pro chudší státy EU včetně nás. Proč nikdo se na toto neptá? Haló novináři…..

  2. Pokud tím něčím 95procentním myslíte, že jde o 95 % řidičů, kteří jedou v autě sami, tak vězte, že často patřím mezi ně. Materiál a nářadí do práce nepřevezu na motorce, kole či v MHD, jakkoliv mimo práci nejčastěji jedu na kole či motorce. A v mém okolí je spousta lidí, kteří z nějakých důvodů v tom autě sami prostě jet musejí.

    A v tom SUV jste možná viděl i mou netupou ženu poté, kdy vyložila naše dvě nejmenší děti u mateřské školy, a tu starší u základní školy, pane tupý.

    1. Jeden z těch blbejch co nevidí dál než na svoji špičku nosu promluvil. Bohužel bezmozek opět vyhrává.

  3. Všechny kroky EU směřují k omezování osobní svobody občanů – zákazy vozidel které nelze kontrolovat , omezování svobody slova, kontrola peněžních toků. Diktatura pod zástěrkou demokracie.

    1. To je hlavní cíl,zredukovat počet automobilů. Ale otázka je,zda bude take nějaká alternativa. Třeba vlaky a autobusy budou jezdit do každého zapadákova v potřebných intervalech?A určitě také za lidovou cenu.

    2. Bohužel se obávám, že máte pravdu. Je to smutné, ale je to tak. Co mě ještě více děsí, že lidé sedí doma na zadku a nic nedělají.

  4. Kdyby jste necinkaly klíčema v devadesátkách mohli jste tohle neřešit.sice by se jezdilo teď max ve fábkách ale se spalovacím motorem,a to dost dlouho.já necinkal ,a jsem rád že deset let dojezdím s tím co mám a pak je mi to fuk.už vidím večer až budou chtít lidi na sídlišti dobít na ráno všichni auta,ve Vraném praskne turbína.😂

    1. Aut by byla v ČR tak polovina, v pořadníku by na tu Fabii 1. generace člověk čekal 5 let a stála by 50 průměrných platů.

      1. Obávám se že o Fabii bychom mohli jenom snít. Jezdili bychom v nějaké lepší Felicii. A ojeté auto ze západu by byl pro mnohé nedostižný sen. Ale je fakt že Západ už není to co býval.

    2. Kdybyste se lépe učil, určitě byste nenapsal „kdyby jste“ ani „cinkaly“, a dost možná byste tenhle hloupý komentář nenapsal vůbec.

  5. Brusel nevnímá potřeby obyčejných lidí. Ti lidé, jež zastupují své státy, jsou na svých postech evropského parlamentu pouze na chvilku, nemají potřebu nahlížet na svá rozhodnutí koncepčně a už vůbec nenesou za svá hlasování žádnou odpovědnost. Dokud nebude existovat nástroj, který tyto novodobé konšely přivede ke skutečné práci, odpovědnému zamyšlení před vyslovením souhlasu svým hlasováním, podrobnému prostudování všech souvislostí něž cokoli rozhodnou, budou takovéto diskuse stále častější. Europoslancům jsou názory, vyslovené na takových to platformách, zcela ukradené. Ve středověku byla nástrojem pro přivedení konšelů k odpovědnosti a k zamyšlení defenestrace. Byl to ojedinělý a hrubý nástroj, ale naprosto každý další nástupce si pamatoval, že je důležité nad vlastním rozhodnutím opravdu přemýšlet. Každý poslanec by velmi zvažoval a pečlivě četl pro co hlasuje.

    1. Naprosto souhlasím, od té doby, kdy se vše rozhoduje v evropském parlamentu, se i ty západní státy, které byly demokratické a fungující, ztrácejí svou svrchovanost a možnost rozhodovat se sami za sebe. Nevím jak dlouho to může vydržet.

  6. Europoslancům je úplně jedno, kolik elektromobil stojí, protože mají plat 250 tis. + náhrady. Jak dlouho si ještě necháme ničit životy od proradných politiků ?

  7. Nedivím se nikomu, že raději než MHD používá vlastní auto. A už vůbec se nedivím mimoměstským. Cestovat do práce veřejnými prostředky je zdlouhavé a vyloženě nechutné. To co se dnes nachází v dopravních prostředcích je hnus. Nemíním čuchat smrad některých jedinců, poslouchat hlučné hovory a hlavně mám i strach o svojí bezpečnost. A i proto si raději připlatím a budu cestovat v klidu a v příjemném prostředí. No a v mimoměstském spojení určitě podstatně rychleji.

  8. Vidím jen 3 možné varianty. (A) Evropané, kteří si nebudou moct dovolit kupovat nové elektromobily budou udržovat auta se spalovacími motory, tak dlouho, jako dlouho do dnes udržují Kubánci auta z padesátých let v chodu na komunistické Kubě. (B) Východoevropané, kteří vyrábí v Evropě většinu aut (nové fabriky na auta jsou většinou soustředěna ve východní Evropě, kde západní automobilky postavily nové továrny z důvodu úspor díky nižším mzdám východoevropanů) se odtrnou od šílené západní Evropy, kde mají úspěch politické strany zelených, LGBT, politická korektnost, utlačování heterosexuálních bělochů, odebírání dětí z podivných důvodů rodičům jako v Norsku a pod. (C) Evropská unie se zcela rozpadne, protože lidi začnou konečně chápat, prohlédnou a pochopí, že jde o dobře skrytou tyranii.

  9. at stim jdou už dohajzlu fakt tohle je buzerace a vse podvod a znicit okrádal lidi lhát jim a tahat znich prachy

  10. A až bude lidem opravdu bídně, protože staré auto doslouží a na elektromobil fakt nemá a nikdy nebude mít, ani střední střída, tak se objeví nějaký nový Adolf, slíbí cenově přijatelné diesely všem a dostane ve volbách 70%. A to zase bude divení, až se budou houpat mrtvoly na lampách, jak se to mohlo stát………Je to pořád dokola. Vždy, když zaženete obyčejného člověka úplně do kouta, přijde revoluce. Potom stačí jedno dítě, které zemře kvůli tomu, že ho nebylo čím odvézt do nemocnice a uvidíme ten krvavý tanec!

    1. Nový Áda přijde a slíbí nechat spalováky a lidé mu těch 70 procent dají i kdyby to nebyl demokrat… I můj hlas dostane.

  11. Pokud toto napíšete a máte volební právo, tak se nedivím, že ty volby dopadly tak jak dopadly. Asi stejná líheň tupých. Jsme v domě 4. Na vesnici. Všichni pracujem a bez 4 aut by to opravdu nešlo. Manželka domov důchodců, 12-ky směny, autobus ani vlak nejezdí, syn záchranka taky 12-ky, syn hypermarket od 8 do 9 večer, já nepravidelná prac. doba. O víkendu veřejná doprava nejezdí vůbec, přes týden nepoužitelná. Do práce v průměru přes 20 km. I v zimě. Že bychom měli jít radši na pracák?

    1. Přesně jako u nás,jeden autobus ráno,a to bych stejně přijel pozdě,a domu večer do práce 26km… Takže bez auta také ne…

  12. Že pod pláštíkem ochrany klimatu se bruselské panstvo snaží skrze zákaz aut se spalovacím motorem a prosazení elektoverglů omezit lidem osobní mobilitu, už před několika měsíci řekl i generální ředitel koncernu PSA. Je to tom článek z 12.11.2022 na webu Autoforum.cz. Takže už to dochází konečně i vlivným lidem. Já si už dlouho myslím, že Bruselu jde o to vytlačit obyčejné lidi z evropských silnic a dálnic aby úzká skupina boháčů a nadnárodní korporace pro převoz svého zboží sem a tam kamionovou dopravou ty silnice a dálnice měli jen pro sebe. Z EU se nám už jasně formuje obludná totalitní struktura, ve které chtějí nikým nevolení bruselští byrokrati získat neomezenou moc. Jako každý totalitní režim potřebuje si najít třídního nepřítele a ten se už našel. Je jím obyčejný pracující člověk bílé pleti, heterosexuálního zaměření

  13. Ano, stávající neomezená mobilita jednoválců v půldruhatunových kraksnách pokračovat nemůže. Na Zemi se nevejde osm miliard lidí a miliarda aut – ani benzínových, ani elektrických

    1. To ovšem začínáš řešit ze špatného konce. Nejprve musíš vyřešit těch osm miliard lidí. Počet automobilů se potom zredukuje přirozenou cestou sám. Máš nějaký nápad?

  14. No ono je to sice hezky napsáno, ale ne vždy to nutně musí platit. S námi v domě bydlí dospělý syn, který sice pracuje ve městě ale to auto kolikrát je třeba. Já jsem zaměstnán mimo a ještě ke všemu použít vlak či autobus je v hodinách kdy bych potřeboval i nemožné. Těžko někdo po „dvanáctce“ vyrazí domů pěšky , aby za 8 hodin byl zpátky? Babička žije také mimo město, občas je třeba ji odvést k nějakému vyřizování. či k lékař. No autobusem je to kolikrát celodenní výlet a stařenka o holi toho má dost fyzicky i psychicky. Auto tudíž potřebuji abych mohl jet do zaměstnání 10 km, či k matce 15 km. Nebo na nákup abych místo jedné návštěvy obchodu neběžel obtížen taškami třeba dvakrát. A na to si nemusím kupovat drahé elektro vozidlo. Na to mi stačí malé benzínové a úsporné, které vyjde podstatně levněji. A závěr? Nelze to bagatelizovat a vyžadovat po všech. Už vidím běžného člověka co mu prodloužili odchod do důchodu, aby si kupoval drahé auto co vlastně nepotřebuje a vyplýtvá na to spoustu našetřených peněz. Případně si vezme půjčku (pokud ji dostane, ledaže by do frcu dal byt, či dům, ale kde by pak žil? V autě?)

  15. Chlape a co je Ti do toho, kolik má kdo aut v rodině? Někde to jinak ani nelze, např. na vesnicích, kdy se dojíždí za prací. Dojíždím pomalu 60 km, tady práce není a když, tak za totálně nesmyslnou částku. Taky mě nezajímá, že zdlábneš 8 knedlíků a ne jen 4. Bolševické manýry.

    1. Správně soudruhu! Jednou byla stanovena ta jediná správná politická linie, tak jakýpak copak! Kdo nejde s námi, ten jde proti nám! Měli by jste se soudruhu více vrátit ke svým kořenům a začít nás, kteří revoltujeme, opět věšet! Tupou rétoriku a nulovou ochotu naslouchat už na to máte. Čest práci!

  16. Schvalovat si mohou co chtějí tihle hlupáci zelení tam už za pár let nebudou. Je to ještě dlouhá doba a vše se změní ještě několikrát . Osobně si s tím hlavu nelámu protože budu i po roce 2035 jezdit ve svém spalováčku i kdyby stál benzín 100 kč litr. Hlupáci zmizí a přijdou rozumnější.

    1. Problém je v tom, že možná přijdou rozumnější, ale vývoj nových spalovacích motorů se úplně zastaví. Přece automobilky nebudou investovat do „mrtvého“ odvětví. Takže až se za 10 let ti rozumnější dostanou k veslu, tak už z odvětví spalovacích motorů nezbyde vůbec nic. Nebudou ani odborníci, kteří by v tom odvětví byli vyskoleni. Dáte dnes svého potomka studovat vysokou školu se zaměřením na vývoj spalovacích motorů, když je dán datum konce 2035?

  17. Je to samozřejmě v pořádku, nevím proč by měly byt v rodině dvě nebo více aut. V 95% sedí v autě jeden primát. A ve velkých SUV jedna tupá dáma. Může jet klidně na mopedu.

    1. Treba protoze v rodine pracuji oba rodice a kazdy jinde? A bydli na vesnici s mizernou dopravni obsluznosti? Dokud jsem bydlel na sidlisti a nemel deti, tak mi dojizdeni verejnou dopravou nevadilo, ale dnes uz to jsou 2 hodiny cesta do prace se tremi prestupy misto 30 minut autem. A vecer zase 2 hodiny cesta z prace? Dekuji nechci. A ani z toho sidliste uz by to nebylo o moc rychlejsi, protoze „chytre mozky“ v ramci boje za „zelenejsi budoucnost“ omezily mezimestske autobusy ve meste a vybudovaly autobusova stanoviste na okraji mest a tak misto toho, abych jako drive projel mesto v plne obsazenem busu za 10 minut, se musim plahocit pul hodiny v MHD, ktera stoji na kazdem rohu a doufat, ze stihnu prestup. Tento „zlepsovak“ vyhnal dalsi lidi z autobusu do aut.

    2. A co když se dopravuji do práce mimo město vyrážím ráno před 6tou . Žena vede děti do školy a školky na 8:00 a pak se musí dopravit do práce a má tam být v 8:30 přičemž z okrajové části města. potřebuje na opačný konec města a existuje pouze 1 spoj za 2 hodiny do místa určení ? Zbožňuji tyhle omezenecké řeči že maximálně jedno auto v rodině . S tímhle přístupem tedy vyhoďte i mobily protože v rodině stačí jeden, to samé PC, televize atd.

    3. Třeba proto že jednotící členové rodiny mají nekompatibilní časově potřeby pro zamestnani

    4. No víš, ono to někdy ani jinak nejde – ale to bys musel trochu přemýšlet – jenže ty máš hlavu asi na to, abys měl kam dát seno…
      Jak bys řešil zaměstnání dvou lidí na opačném konci okresu?
      A jak bys řešil dovoz materiálu na zakázku – auto zabordelené hlínou a listím – to ho mám jako čistit pokaždé, kdykoliv potřebuju odvézt něco čistého – třeba matku nebo sebe k lékaři?
      Tak se ty, primáte, kousni do svého ocasu a nepruď!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru