V prvním pololetí 2016 prodávají v ČR nejvíce aut Škoda, Hyundai a Volkswagen

Autor: Tisková zpráva - 9. 7. 2016


V dosavadním průběhu roku 2016 bylo prodáno 111 441 osobních a 8 572 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Superb, Rapid a Hyundai i30. Domácnosti i nadále preferují především vozy Škoda a Hyundai.

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

2017-skoda-octavia-1

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v období leden-červen 2016 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (41 304), následována značkou Hyundai (10 179) a Volkswagen (8 876). Za nimi následují Dacia (5 601), Renault (4 388), KIA (4 297), Peugeot (4 123), Opel (4 067), Mercedes-Benz (3 351) a Ford (3 321). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je dlouhodobě Škoda Octavia s 14 941 prodanými vozy, modely značky Škoda obsadily i další příčky – Fabia (10 468), Superb (6 038) a Rapid (5 702), na 5. místě je Hyundai i30 (s 3 747 prodanými automobily).

Za prvních šest měsíců meziročně výrazně posílily segmenty střední třídy (MPV-D o 88 %, segment D pak o 71 %). Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída C (aktuálně 28 % všech prodejů), ve kterém se nejvíce prodávají Škoda Octavia, Hyundai i30 a Volkswagen Golf.

Mezi užitkovými vozy je letos nejúspěšnější značka Fiat s 1 387 prodanými vozy, následuje Ford (1 175), Peugeot (1 093), Renault (960), Citröen (943) a Volkswagen (829).

hyundai-grand-santa-fe-01

Červnový nárůst prodejů nejvíce ovlivnila značka Hyundai

V červnu byla podle reálných čísel nejprodávanější značkou osobních vozů automobilka Škoda (7 615), následována značkou Hyundai (2 275) a Volkswagen (1 548). Meziměsíčně vzrostly reálné prodeje osobních vozů o 1 234 aut. Nejsilněji se na nárůstu prodejů podílela značka Hyundai (+384 vozů – z toho model i30 meziměsíčně navýšil prodeje o 253 vozů a model Tucson o 119 vozů), dále si nejvýrazněji polepšily automobilky Nissan (+285 vozů) a Opel (+260 vozů).

Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda a Hyundai

Celkem bylo během letošního roku 2016 registrováno 34 326 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (34 105 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce kupují osobní vozy Škoda (7 753 registrovaných vozů) a Hyundai (4 907 vozů). S odstupem následuje Dacia (2 916 vozů), KIA (2 004 vozů), Peugeot (1 891 vozů) a Volkswagen (1 807 vozů). Mezi patnácti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech z celkových registrací Hyundai (48 %), Dacia (46 %) a KIA (43 %).

Ford-test-ommel-02

Ford, Volkswagen, SEAT a Škoda nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací a registrace v neprůhledné kategorii, což jsou oblasti, v kterých automobilky manipulují s registracemi.

V 1. pololetí 2016 bylo účelově zaregistrováno 12 364 vozů (9 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (11 981). Nejčastěji byly účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (2 786), následuje Volkswagen (2 128), Seat (1 795 vozů), Škoda (1 228), Fiat (854) a Audi (611). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Fiat (52 %), Lada a Seat (po 44 %).

Zmanipulované prodeje formou registrací na neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazují Volkswagen, SEAT Ford a Škoda

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo během tohoto roku prozatím registrováno již 9 386 osobních automobilů.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 1 954 vozů, následuje SEAT s 1 705 vozy (neidentifikovatelné registrace SEATu tvoří v roce 2016 43 % všech registrací této značky). Mezi další značky, které kategorií využívají, patří s 1 401 vozy Ford, Škoda s 1 131 vozy, Fiat s 699 vozy a Audi s 446 vozy.

01-medea-research-statistiky-prodej-1-6-2016

02-medea-research-statistiky-prodej-1-6-2016

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru