2-km-of-wiring-weighing-42-kg-the-neurons-and-arteries-of-the-SEAT-Ateca_01_small

V moderním autě jsou kilometry kabelů. Fungují jako centrální nervová a oběhová soustava lidského těla

Autor: Tisková zpráva - 13. 8. 2019


Komplexně uspořádané kabely o délce více než 2,2 km připomínají v autech tepny, žíly a vlásečnice lidského těla. Elektronické systémy umožňují vozidlu reagovat na zapnutí jakékoli funkce během zlomku sekundy. Jak vypadají pomyslné nervové a oběhové soustavy automobilu?

Rozsáhlá elektrická síť

Modely, jako je například SEAT Ateca, mají více než 1350 kabelů, jejichž celková délka je 2200 metrů. To je porovnatelné například s rozjezdovou dráhou na letišti. Kabely tvoří více než 30 elektrických a elektronických obvodů. „Kabely zajišťují téměř všechny funkce automobilu a přenášejí energii z jednoho místa na druhé, podobně jako krev protékající organismem,“ říká Pedro Manonelles, inženýr Technického centra SEAT. Většina kabelů je soustředěna v oblasti přístrojové desky, kde jich více než tvoří kabelové svazky o průřezu tloušťce větším než 4 centimetry.

Až 100 senzorů a řídicích jednotek

Tato zařízení vstupují do vzájemné interakce podobným způsobem, jakým funguje lidské tělo. Stejně jako mozek vysílá signály ruce, aby vykonala pohyb, a ruka tak učiní, tak i tento systém „aktivuje funkce, jako je stabilizační systém, parkovací asistent, jízdní režim, audiosystém nebo asistent pro sledování slepého úhlu“, vysvětluje odborník.

Jako měděné tepny

Veškeré kabely v automobilu, jako je SEAT Ateca, mají hmotnost nepatrně převyšující 40 kg. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,“ říká Pedro Manonelles. Dalším faktorem je průřez každého kabelu, která sahá od jednoho milimetru až po více než jeden centimetr.

Tři roky vývoje

Tak dlouhou dobu potřebuje tým 20 inženýrů, aby definoval vedení kabelů, způsob napájení a přenos dat mezi řídicími jednotkami a senzory. „Spolupracujeme s designéry od prvních skic až po zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,“ poznamenává Manonelles.

Kabely, které ochraňují

Asistenční systémy, jako je asistent pro sledování slepého úhlu, jsou příkladem funkcí elektronického systému automobilu. Pokud řidič zapne ukazatel směru, vyšle hlavní řídicí jednotka během zlomku sekundy signál do radarových senzorů na zádi. Jestliže se v oblasti slepého úhlu, mimo zorné pole řidiče, nachází vozidlo, radarové senzory ho detekují a vyšlou signál pro aktivaci výstražného světla ve vnějším zpětném zrcátku. Díky tomuto upozornění se řidič dozví, zda může bezpečně přejet do vedlejšího jízdního pruhu.

V 90. letech došlo k bouřlivému vývoji spotřební elektroniky a do výbavy automobilů se začaly dostávat stále složitější elektrické a elektronické obvody. V některých ze současných modelů značky SEAT je více než 12 000 jedinečných kombinací kabelového vedení a v budoucnosti tento počet pravděpodobně dále poroste.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru