spalovaci_motor-vyfuk-ford_kuga-emise

Už žádné zvyšování výkonu a vyřezávání filtrů pevných částic. EU plánuje on-line kontrolu emisí u aut po celý jejich životní cyklus

Autor: Radim Plachý - Zdroj: euractiv.com - Foto: Volkswagen - 9. 3. 2023


Evropská unie chce mít pod kontrolou to, že osobní auta budou opravdu tak čistá, jak mají být. Nikoliv pouze ta nová, ale i ta ojetá. I proto do nich přibydou tzv. „černé skříňky“, které je budou neustále on-line monitorovat. Hlídat mají i vypouštěné emise. A to po celou dobu životnosti auta. Prakticky tak může jít o konec úprav automobilů, respektive zvedání jejich výkonu.

Černé skříňky nejsou novým tématem, v EU už se o nich mluví nějaký ten čas. Měly by zapisovat data, hlídat vlastnosti a chování auta v reálném čase a měly by být on-line a tato data odesílat. Jednou z funkcí má být také hlídání vypouštěných emisí. Pokud by je auto překročilo, měl by na to palubní systém vozu řidiče upozornit. A co pak? To je zatím otázka.

Tento nápad je dalším po emisní normě Euro 7, která rozpoutala vášnivé debaty. To bude jedna z posledních možností, kdy budeme moci koupit spalovací motory tak, jak je známe dnes. Od roku 2035 totiž EU schválila zákaz prodeje aut, které vypouštějí jakékoliv emise CO2, fakticky tedy zákaz prodeje spalovacích motorů.

Že je potřeba životní prostředí chránit a emise skleníkových plynů regulovat, souhlasí všechny strany, ale odborníci říkají, že v rámci boje proti spalovacím motorům se EU uchýlila k politickému boji a přichází s technicky těžko splnitelným zadáním. Tyto požadavky prý nesplňují současnou úroveň technického vývoje a předbíhají dobu natolik, že se mnohdy stávají nesplnitelnými. 

Na začátku tak přísných opatření stála před lety aféra pojmenovaná jako Dieselgate, kdy automobilky upravovaly software aut tak, aby poznal měřicí cyklus a upravil naladění motoru pro nižší emise. EU už nechce, aby se to opakovalo, takže řešením je sledování emisí neustále a v reálném čase, kdy systém pozná, zda vše funguje tak, jak má, a motor je tak „čistý“, jak by být měl. Pokud by to tak nebylo a došlo by k poruše nějakého systému a hodnoty se dostanou mimo toleranci, rozsvítí se na palubní desce kontrolka a systém odešle informaci na centrální server EU. Naše auta, abychom s nimi mohli jezdit, tak budou muset být v perfektním stavu a budeme muset doufat, že veškeré senzory a čidla budou spolehlivá a budou pracovat bez chyb. 

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru