Ford-B_and_O-Beosonic

Už za pár týdnů budou všechna nová auta povinně hlásit překročení rychlosti. Úřady si myslí, že systém vymýtí piráty silnic

Autor: Anina Russová - Zdroj: European Road Safety Charter - Foto: Ford - 2. 5. 2022


Už 6. července vejde v platnost nové nařízení Evropské unie, které automobilkám ukládá povinnost do každého vyrobeného auta instalovat inteligentní omezovač rychlosti. Ten bude řidiče upozorňovat na to, že překročil maximální povolenou rychlost. V konečném důsledku mu tomuto překročení může i zabránit, ale v tuto chvíli je jasné, že systém půjde vypnout.

Rychlost jako strašák

Pro EU, ale fakticky i všechny úřady a policisty světa je rychlost řidičů, respektive fakt, že tu maximální povolenou neustále překračují, velký problém. A když nefungují zákony a policejní hlídky, musí fungovat přímo auta. Přesně to je cíl EU, která proto nařídila, aby auta byla schopná řidiče důrazně informovat o tom, že jede až příliš rychle. A to povinně. Ve hře je několik varování. Některým vozidlům budou vibrovat pedály, jiným volant, další pak budou mít akustické varování.

Inteligentní asistent rychlosti, jak se nově povinný systém jmenuje, pracuje s daty systému čtení dopravních značek a GPS. Jenomže podle některých je to trochu problém, protože právě systém GPS rozhodně není dokonalý. A čtení dopravních značek už vůbec ne. Kdo z vás tento systém má, jistě ví, že ne vždy ukazuje správnou maximální povolenou rychlost.

Nová auta opět zdraží. V roce 2022 budou mít povinně automatický inteligentní omezovač rychlosti

A co dál?

Řada odpůrců tohoto systému pak upozorňuje na to, že zavedení tohoto systému je jen prvním krokem k jeho povinnému a neustálému používání. Evropské nařízení sice říká, že systém bude samozřejmě vypínatelný, ale co až se některý z evropských úředníků rozhodně, že jeho zavedení vlastně moc nepomohlo a že by tedy bylo dobré, aby byl povinně neustále aktivní? Znamenalo by to, že nás naše auta budou hlídat více než policisté s radary a prostě nám nedovolí udělat přestupek.

EU navíc nové nařízení okořenila o požadavek, aby inteligentní asistent rychlosti byl schopen odesílat data o tom, jak s ním řidiči pracují. Sice budou anonymní, ale i tak budou úřady vědět, jak často jej řidiči vypínají, jak moc tedy překračují rychlost a kdy jej naopak aktivují. Ačkoliv bude vše spuštěno už za pár týdnů, je zatím otázkou, jakým stylem budou data odesílána. Ve hře je možnost online sdílení, ale i povinné stahování dat například při servisních prohlídkách.

Štítky: , , , , , ,

47 názorů na “Už za pár týdnů budou všechna nová auta povinně hlásit překročení rychlosti. Úřady si myslí, že systém vymýtí piráty silnic”

  1. Chvála bohu že mám jdiného asistenta v autě a to signalizaci bezpečnostních pásů, Myslím že do budoucna se budou majitelé po koupi nového auta starat o jediné a to jak všechny ty debilní čidla deaktivovat a odpojit. Ono totiž se z auta pomalu začíná stávat přemět spíše pro zlost než pro radost!!!! Na co a k čemu mi bude auto které mi bude vše zakazovat, přikazovat a bránit. Kam jsme to došli.

  2. Nesmyslna hovadina, jen jak hlidat kazdeho … Najezdim pres milion za rok a vsichni kdo maji trosku lepsi vuz vi, ze zakony psane ,,kdysi“ – vcetne rychlostnich limitu jsou totalni kravina. Dnes jedete s vozem ktery ma spoustu asistentu, vozy jsou delane uplne v jine tride jako kdysi, jedete 100km/h a prijde vam ze stojite, nehlede na to kdyz nekde mate srovnat brdnou drahu s vozy pred casovou dekadou, je to nesmysl a hloupost. Je to jen manipulace s lidmi a kontrola, nic jineho

    1. Gratulki, milion za rok, to je každý den třeba do Francie a zpět průměrnou rychlostí cca 115 km/h při jízdě nonstop 24 hodin denně 365 dní v roce, Superman a spol. hadr.
      V knize rekorů už jste zapsán?

  3. Franta Kytnar

    Toto opatření považuji za nedostatečné. Velký bratr musí být aktivnější a zasahovat online. Kupříkladu, překročíš rychlost, vysune se ruka z volantu a dá ti přes hubu. Zároveň tě nahlásí na centrální mozek lidstva do Bruselu a oni ti udělí tři záporné kredity. Když dostaneš deset kreditů, tak ti seberou auto.

  4. Tohle je jenom další krok k tomu, jak uměle zdražit běžná, aby bylo možné prosazovat předražené elektromobily. Diesely svou nesmyslnou kampaní prakticky už zničili, i když se ukazuje, že žádný hybrid s benzínem nedosáhne na spotřebu dieselu. Prostě diesel prosazení hybridu překážel.
    Podobně dnes překážejí benzínové spalováky elektromobilům především svoji cenou. A tak se pěkně krok po kroku hledá cesta, jak je uměle zdražit, aby přiblížily elektromobilům.
    Výsledek bude jednoduchý a kompletní likvidace automobilového průmyslu v EU. Asi je jim jedno kolik lidí to přitom v EU zaměstnává. Hlavně že to někomu vydělá. Jenom by mne zajímalo, kdo to pak bude dotovat, protože až se přestanou vyrábět spalováky, tak automobilky nebudou mít z čeho dotovat elektromobily a když se podívám na státy EU, tak jeden je víc zadlužený než druhý, takže je otázka, kde chtěly any vzít na ty nesmyslné dotace a z čeho vlastně chtějí žít. Představa, že budeme žít ze služeb a vše ostatní nám někdo dodá, to se ukázalo už za Covidu, že je to nesmysl. Když jsme zjistili, že co nám nevyrobí Čína a zbytek Asie, to prostě nemáme.

  5. Není nebezpečná rychlost ale nepozornost a přecenění schopností samotného řidiče.. Osobně mi neustálá kontrola tachometru přijde mnohem nebezpečnější než rozumně porušované předpisy..

    A k těm autům… Vždyť jim naše pokuty plní kapsy..! Nařídit auta co neporušují předpisy je jako uříznout jednu nohu židli na které sedím…

  6. Dezider Gondolan

    Fakt autorka článku napsala toto? Cituji: „….tím nižší je kynetická energie a tím pádem bezpečnější ….“

    kynetická

  7. Místo…….požadavek z EU….by bylo nejlépe uvest přímo ,,pachatele,, těchto a více mnoha nesmyslů. Ne EU ale tyto,,nápady,, se tvoří v nějaké hlavě. Proč je skrývat a nezveřejňovat?

  8. Já ještě jezdím se starou stodvacítkou a to auto je omezovač rychlosti sám o sobě. Zrychlení z nuly na sto už nemá, ve městě se nad padesát nerozjede, protože od semaforu k semaforu není tak dlouhá vzdálenost. Takže žádná elektronika není třeba, stačí autům snížit výkon motoru a nebude jezdit rychle nikdo. :D

  9. Tohoto inteligenta (inteligentní tempomat) v aute mám, byl to první asistent, kterého jsem natvrdo vypnul.

  10. No tak zkusíme, odpojit serva do pedálů, nebo odpojit GSM anténu anebo zkusíme ty auta nekupovat a omladíme pár ojetin. A až automobilky začnou rýt držkou v zemi, třebas se lecos změní. Je jen na nás, abychom ukázali sílu trhu.
    Mimochodem si myslím, že to není v rychlosti a jakékoliv omezení může být naopak kontraproduktivní. Vždyť je to znát už včil, kdy polovina zmasírovaných šoférů jezdí záměrně raději 70-80 a ta druhá polovina z toho šílí. Některé obce či dokonce oblasti jsou osazeny radary jak DisneyLand, například, ValMez či Okolí Hrušovan a Pohořelic u Brna. Tam radary dávno překročili zdravou mez. A přesto se stále bourá.
    Mnohem častější nešvar než nebezpečně rychlá jízda, tak vidím, nenápadné přejíždění do protisměru, protože mobil nebo tablet místo palubovky. Nezvládnutí jízdní stopy a prostorové orientace SUV a jiných rozměrově zbytečných vozidel. Hlavně že snižujeme emise. Nerespektování dvojité čáry, červené na semaforu. nerespektování zákazů, předjíždění kolon, nebo nezvládnutí základních manévrů, či vůbec ochota dát prostor pro chybu druhých. Nicméně my pokutujeme jen rychlost.

    1. Úřady a státní správa obecně to koupí povinně stejně jako bude kupovat elektromobily, proč ne, když to platí z našich daní a ne ze svého. Podobně firmám nic jiného nezbyde, protože bez aut fungovat nebudou a navíc jim bude vyhovovat, když jejich obchoďáci s fleetovým autem nebudou lítat jako šílenci.
      A ten zbytek zase tolik nových aut nekupuje a když tak v levnější nižší třídě, takže to nikoho nezajímá. Bohužel.

    2. Máte pravdu. Rychlostní limit přináší výhodu začátečníkům, unaveným (ať už prací, nebo životem) a jiným „nezávodícím“ lidem. Příroda nám nadělila, že běžně vnímáme správnou rychlost objektu někde mezi šnekem a gepardem – abychom poznali, jestli jídlo chytíme, nebo se z nás jídlo stane. Správnou orientaci ve vyšších rychlostech si musí člověk vypěstovat.
      Pokud bude upozornění pípnutím/zavibrováním… jednou za čas (třeba při akceleraci každých 5km/h přes limit navíc), nebude aspoň nutné při chvatu „čučet“ na tachometr – na limitu to „pípne“ a řidič bude vědět své. Jestli to bude rušit celou dobu, přinese to víc škody než užitku.

      1. Na upozornění o překročení rychlostního limitu nepotřebujeme mít podobný systém, stačí mít zapnuté WAZE a ani není třeba mít určený cíl cesty (tj. řidič není obtěžován navigačními pokyny)

  11. Tento systém bude vést jenom ke špiclování. Piráty silnic vychová jedině hodně velká pokuta.

  12. A proč ne, jezdít více než rychlostní limit se stejně nemá, takže proti tomu můžou protestovat jenom ti, co jezdí rychleji. Je to jakoby by si zloděj v obchodě stěžoval, že je tam cctv, která ho nachytá. Na druhou stranu by se ale taky mohli aktualizovat rychlostí limity, na většině silnic 1. třídy by se dalo bez problému jet 100, na dálnici i 140, proč ne, pokud je to možné i z jiných hledisek. Ale hlavně už legislativně vyřešit autonomní řízení, minimálně na dálnici není důvod, proč by to nemohlo spolehlivě fungovat. Věřím tomu, že by pak spousta řidičů přestala spěchat, protože místo řízení by mohli dělat něco užitečného, takže ušetření pár minut vyšší rychlostí by se tím komplenzovalo.

  13. Snad jednou nepříjde doba, kdy budeme sedět v autě a vypínat pět minut všechny asistenty, aby jsme mohli jet. :)

  14. Návrh podkládám za protiprávní a také v rozporu s naší ústavou resp. LZPS. Kdokoliv z politiků bude tohle tlačit, je za mě nevolitelný.

  15. 100 je to zajímavý přídavek k autům ale můžou nastat krizové momenty, kdy je nutno zvýšit rychlost, jako např. Záchrana života a tak podobně. V Mafia I hřáči využívali omezovač aby nedostali pokutu i zde bych to ponechal na zodpovědnosti řidiče.

    1. Jara Brozik

      Nevím, kolik jste toho v životě najezdil, ale schválně – kolikrát jste potřeboval zvýšit rychlost, abyste zachránil něčí život? Já najezdil okolo 750 tis. km, a z tohohle důvodu jsem nepřekročil povolenou rychlost ani jednou.

        1. Tím se chlubit, znamená potvrdit citát z Bible.
          Blahoslavení chudí duchem neboť jejich je království nebeské.

          1. Jiří Kavka

            Překročení povolené rychlosti neznamená nebezpečí, nebezpečná je rychlost, kterou řidič nezvládne. Říká se tomu nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky a stavu a povaze řidiče. Když někdo jezdí rychle, není to automaticky nebezpečný člověk a zločinec, často je to spíš naopak. Velmi často jsou nebezpeční řidiči, kteří jezdí pomalu a šlapou na brzdu tam, kde to ostatní nečekají.

          2. Ten citát určitě nemůžete uplatniot na tuto situaci. V tom citátu jde úplně o něco jiného.

  16. Doufám že si to fízlování EU taky zplatí a ne že to bude zase platit koncový zákazník, který nic takového nechce ani nepotřebuje.

  17. Piráty silnic vymýtí akorát policisté, nebo povinné GPS, které při překročení rychlosti o xy odešle data příslušnému orgánu.
    Jezdím již dost let a pamatuji svá mladší léta, když se začaly u silnic v obcích objevovat ukazatele s rychlostí. Často to svádělo k testu, zda-li dokáže zobrazit 2 číslice nebo tři. Stejně tak to vidím i s autem, které začne řidiče buzerovat při překročení rychlosti – okamžitě to vypnout a šlápnout na to – na protest. Až to nepůjde tak snadno vypnout, první co budeme hledat je, jak odpojit reproduktor a případně to deaktivovat celé.

    1. Bohužel ta možnost s GPS zavání velkým bratrem. On je tu jiný a nebezpečnější patologický jev, řidiči, kteří jezdí jednotky kilometrů pod limit, jak dlouho budeme takové vozidlo předjíždět předpisovou rychlostí?

      1. Kdysi nám o školení řidičů říkali, že ve Francii se smí předjíždět jen tehdy, když s dodržením limitu jedete minimálně o 20 km/h rychleji než předjížděné vozidlo. Tedy, že ten pomalý smí na normální silnici jet nejvýše 70.
        Když pojede auto před vámi někde mezi 80 a 90, tak jeho předjetím ušetříte na běžné české trase nejvýše sekundy. S kolegou, který předjížděl vždy, všude a za každou cenu (myšleno pokutami a spotřebou) a na dálnici jel „co to dá“ i u nás, jsme na cestě z Posázaví do Thouars byli o 20 minut rychlejší, než s jiným, kdy jsme se po cestě kochali, předjížděli jen traktory (pravda, na německé Autobahn i 160 jeli) a udělali si po cestě prohlídku centra Orleans. Větší rozdíl ve spotřebě – 2 téměř 60litorvé nádrže u 20ventiolové Octavie na 2000 km není malý rozdíl.

        1. Ono s tím případem, kdy jede auto 80 a „nemá smysl ho předjíždět“ je to složitější. Mnohokrát se před vás kvůli tomu dostanou kamiony s jejich pomalými rozjezdy a brzkým bržděním a rychlostí 70-80 a zpoždění se začíná nabalovat a mnohdy i to jedno předjetí může ušetřit už na pár kilometrech minuty. A to nemluvím o tom, když potkáte kochajícího se člověka ve městě a začnou vám kvůli němu padat červené. Ale je to taky úsek od úseku.
          Konkrétní příklad: Pokud ráno potkám člověka jedoucího 70-80 cestou z Č. Krumlova do Č. Budějovic, znamená to pro mě zpoždění okolo 10-20 minut (stává se to často), protože mimo samotnou pomalejší jízdu, přijedu před budějovice už ve špičce a ještě si vyčkám kolonu u Litvínovic. Ano, skutečně se dopravní situace mění z minuty na minutu a 3 minuty pak sakra chybí.

          A musím teda říct, že kolikrát nepředjíždím, ikdyž je to proti zdravému rozumu a téměř vždy toho lituji – ono na odhadnutí řidiče mi stačí pár vteřin za ním jet a je mi jasné že budu trpět. Čímž se dostáváme k tomu že předjíždění není vždy o tom být někde dřív, ale taky o tom, že vám styl jízdy toho před vámi prostě nevyhovuje. A není větší paradox, než když se dotyčný ještě začne vztekat, že ho někdo předjel…

          A dálnice jsou kapitola sama pro sebe. Ono čím rychlejší úsek, tím menší náskok jde získat – tedy nedávná kampaň o pár ušetřených minutách při překročení rychlosti (nevím o kolik) po dálnici z Prahy do Brna nejde aplikovat na okresky (tam by to byla třeba hodina nebo i víc).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru