Toyota Highlander (2023)

Toyota vysvětluje, jak funguje její inteligentní pohon všech kol AWD-i

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Toyota - 19. 8. 2022


Co mají společného městský Yaris Cross a sedmimístný Highlander? Oba tyto vozy od Toyoty využívají inovativní pohon všech kol AWD-i. O zapojení všech čtyř kol rozhoduje počítač.

Toyota si v průběhu let vybudovala renomé výrobce terénních vozů. Modely Hilux a Land Cruiser, které se vyrábějí a prodávají dodnes, jsou jedny z posledních skutečných terénních vozů s rámovou konstrukcí a stálým mechanickým pohonem všech čtyř kol.

Pro hybridní vozy byla vyvinuta koncepce pohonu využívající elektromotor na zadní nápravě a základem této technologie je, že ji lze použít pro vozy téměř všech segmentů. Toto řešení se nazývá AWD-i, v překladu All Wheel Drive – intelligent, čili inteligentní pohon všech kol.

Předpokladem systému AWD-i od Toyoty je, že v hybridním modelu je na zadní nápravě namontován elektromotor. A to je největší rozdíl oproti klasickým terénním vozům. Mezi nápravami není žádné pevné spojení, žádná hnací hřídel. O rozdělení výkonu mezi přední a zadní kola rozhoduje počítač na základě okamžité analýzy dat.

Zadní kola zapnou, až když je potřeba

Možnost použití pohonu AWD-i v mnoha modelech Toyoty nabízí architektura TNGA. Jejími hlavními přednostmi jsou nízko umístěné těžiště, vysoká tuhost karoserie a jednoduchost uspořádání různých součástí hybridního systému. A dále možnost přidat pohon všech kol.

Toyota zahajuje v Polsku výrobu dvoulitrového motoru Dynamic Force TNGA

V Toyotách s pohonem AWD-i je hybridní systém s přední nápravou, který se skládá z benzínového motoru, elektromotoru a generátoru, který nabíjí trakční baterii. Zadní náprava je poháněna třetím elektromotorem. Provoz všech zařízení ovládá řídicí jednotka PCU prostřednictvím hybridní převodovky a měniče. To umožňuje použití výkonnějších elektromotorů při zachování stejného výkonu a kapacity baterie.

V tom spočívá tajemství výkonu vozů Toyota s hybridním pohonem v elektrickém režimu. A v konečném důsledku to znamená, že spotřeba paliva je podobná jako u verze s předním pohonem. Jak je to možné?

Při jízdě je poháněna především přední náprava. Zadní kola vstupují do hry pouze v případě potřeby. Takže zjistí-li systém ztrátu přilnavosti, rozhodne, že je potřeba zvýšit výkon, aby bylo možné vyjet kopec, nebo když při jízdě po povrchu se sníženou přilnavostí mimo hlavní silnici.

Pohon AWD-i také znamená, že jsou k dispozici další jízdní režimy určené pro náročnější podmínky, jako je jízda na sněhu nebo v terénu. Toyoty s pohonem AWD-i jsou navíc vybaveny asistentem pro sjíždění kopců. Mimo to je díky kompaktním rozměrům AWD-i navíc zavazadlový prostor dostatečně objemný a lze jej modifikovat.

Od městského crossoveru po sedmimístné SUV

Pohon AWD-i je dostupný v celé řadě hybridních SUV a crossoverů od Toyoty. Nejmenším vozem s pohonem AWD-i v nabídce je Toyota Yaris Cross. V případě tohoto vozu je hybridní pohonná jednotka založena na motoru 1.5 z řady Dynamic Force, který dosahuje výkonu 116 koní. Průměrná spotřeba paliva činí v jeho případě 4,7 l/100 km, což z vozu činí nejúspornější SUV v nabídce Toyoty.

Vůz o velikost větší než Yaris Cross je Corolla Cross, která debutuje v roce 2022. Takový vůz v nabídce Toyoty chyběl. Tento model je vybaven nejen systémem AWD-i, ale také premiérovou pátou generací hybridního pohonu, jenž je účinnější mimo jiné díky výkonnějším a lehčím lithium-iontovým bateriím a vylepšením dalších komponent. Navíc je tu také zadní elektromotor s výkonem 40 koní.

Pohon AWD-i debutoval v modelu Toyota RAV4 a v tomto modelu se i nadále používá, a to v kombinaci se dvěma typy hybridního systému. První možností je full hybrid, kde pohonná soustava s 2,5litrovým motorem z řady Dynamic Force, disponuje celkovým výkonem 222 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h činí 8,1 s a průměrná spotřeba paliva 5,6 l/100 km.

Vůz je nyní v nabídce v nové verzi Adventure, která má ještě terénnější charakter. Druhá varianta pohonu využívající systém AWD-i je plug-in hybrid. Jeho výkon dosahuje 306 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h činí 6 sekund a průměrná spotřeba paliva sotva jeden litr na 100 km. Výkonný hybridní systém, zadní elektromotor o výkonu 54 koní a objemná baterie umožňují ujet v elektrickém režimu s nulovými emisemi celých 75 km.

Toyota Highlander je největší vůz v nabídce vybavený pohonem AWD-i. Díky hybridnímu systému s celkovým výkonem 248 koní vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,3 s a průměrná spotřeba paliva činí 6,6 l/100 km. Do kabiny pět metrů dlouhého Highlanderu se vejde sedm osob a zavazadlový prostor pojme až 1909 litrů. Navíc je schopen táhnout přívěs o hmotnosti až dvě tuny. Není tedy překvapivé, že si tento model velmi rychle získal popularitu.

Štítky: , ,

2 názory na “Toyota vysvětluje, jak funguje její inteligentní pohon všech kol AWD-i”

  1. Dobrý deň,
    prosím o info ako sa vypočíta (stanovuje) systémový (celkový) výkon hybridného pohonu.
    Napr.: benzínový motor 120 kW, elektromotor 50 kW,
    systémový (celkový) výkon ?
    Vďaka.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru