Test Volkswagen Polo GTI

Autor: Anina Russová - 1. 11. 2015


Volkswagen Polo se po silnicích prohání už neskutečných 40 let. Od roku 1975 patří k tomu nejlepšímu, co si v segmentu malých aut můžete pořídit a poslední generace ve verzi GTI to jen potvrzuje. Poslední facelift Polu dodal mladistvý a trošku rebelský nádech, který podtrhly hodně výrazné polepy námi testovaného kusu. I ty jistě mohly za to, že se za Polem ostatní řidiči hodně otáčeli a dokonce za námi někteří i přišli a na auto se vyptávali.

Polo GTI je městský prcek, takové kápo v mezi malými hot hatchi. Volkswagen mu dal hodně moderní design, který se nese ve stejném duchu, jako u většího brášky, modelu Golf GTI. Nechybí červená linka v masce chladiče protažená až do předních světel, decentní křídlo na víku zavazadelníku nebo difuzor, ze kterého nenápadně vykukuje dvojice koncovek výfuku. Uvnitř si pak musíte doslova zamilovat skvěle tvarované sedačky s klasickým károvaným vzorem. Ty vás krásně podrží v zatáčce a snad jen při delší cestě vás z nich budou pobolívat záda. Mínus zaslouží i za vyšší posez, přeci jen v takovém autě prostě chcete sedět nízko nad zemí a zažívat si „motokárový pocit“.

I když je auto na pohled malé, uvnitř je dostatek místa jak pro posádku vpředu, tak i pro tu vzadu. Dospělí pasažéři tam sice nevydrží cestu na dovolenou, ale díky pětidvéřové karoserii se jim bude alespoň lépe nastupovat. Ještě jeden interiérový prvek musíme zmínit a tím je objem zavazadlového prostoru. Standardně Polo nabízí 204 litrů a pokud složíte zadní sedadla, dostanete se na 882 litrů, běžné verze nabízejí 280, respektive 952 litrů.

test-volkswagen-polo-gti-p1

Vás ale u GTI nějaký objem kufru asi moc nezajímá, mám pravdu? Vás bude nejspíše zajímat, jak se řídí a jak se s ním jezdí. Tak v prvé řadě, pozice řidiče za volantem je parádní. Najít si ideální nastavení sedačky vám nezabere ani tři vteřiny, pedály skvěle sedí na nohu a ve výhledu vůbec nic nepřekáží. Krásně do ruky padne také ideálně velký volant, takže jediné s čím jsme trošku bojovali, bylo řazení. Jeho dráhy i zpřevodování jsou podle nás zbytečně dlouhé, ale není to nic, na co se nedá zvyknout. A to jsme se dostali k prvnímu podstatnému faktu. Tohle GTI totiž dostalo manuální řazení. Určitě se najde mnoho těch, kteří si budou tvrdošíjně obhajovat DSG, které je pohodlnější a řadí rychleji, ale pocit, kdy si před zatáčkou můžete podřadit a nechat vytočenou přesně ten kvalt, který chcete, je vážně k nezaplacení. Navíc je manuál o 40 tisíc korun levnější, za nás není co řešit!

Konečně se dostáváme k druhému podstatnému faktu. Volkswagen se totiž rozhodl jít proti současnému proudu smutného downsizingu a také se chtěl vyhnout problmům, na které trpěly předchozí turbokompresorové motorizace a pod kapotu dostal skvělou přeplňovanou jednaosmičku. Ta na přední kola posílá výkon 141 kW/192 koní a točivý moment 320 Nm, který je k dispozici v širokém rozmezí 1250 až 5300 otáček motoru za minutu. I když necelých 200 koní může někomu připadat na první pohled jako málo, s Polem, které má hmotnost hezkých 1280 kg, umí zacvičit více než dobře a je to výkon naprosto dostačující. To, že se turbo nadechlo a následně vám vykouzlí úsměv na tváři, pocítíte sice až kolem 2 tisíc otáček, ale pak si jde tvrdě za svým a není problém se zapomenout a rozštěkat omezovač. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne GTI za 6.7 vteřiny a maximální rychlost se mu zastaví na 236 km/h.

test-volkswagen-polo-gti-p3

Garantuji vám ale, že maximálku úplně řešit nebudete. Polo se sice neztratí ani na dálnici, nicméně primárně vás bude bavit na klikatých okreskách. Tam si právě naplno vychutnáte manuální řazení a pocit, že máte aut plně v rukách. Motor má chuť táhnout a i díky přítomnosti příplatkového systému XDS Plus, který má za úkol nahradit elektronický samosvorný diferenciál, Polo hezky funguje. Při ostřejším průjezdu zatáčkou vás může překvapit jen zadní část auta, která má tendence jít si svou vlastní cestou. Určitě by ale stálo a to, aby byl elektronický samosvorný diferenciál VAQ, který má třeba SEAT Ibiza Cupra, alespoň v příplatkové výbavě. Mínusem pak pro některé může být fakt, že Polo vlastně nemá zcela vypínatelnou elektronickou stabilizaci. Dá se omezit, dokonce ve dvou stupních, ale nikdy vás nepřestane hlídat úplně.

I když se u takhle zábavných aut spotřeba moc často neřeší, nemůžeme vás o ni ochudit. Automobilka tvrdí, že kombinovanou spotřebu má Polo rovných 6,0 litrů na 100 kilometrů. My jsme ho moc nešetřili a číslovka se nám zastavila na 9.7 litru na 100 km. Ale při klidné vyjížďce to umí i za méně než 7 l/100 km, naopak při rychlém odpoledni třeba i za více než 12 litrů na 100 km. Záleží jen na vás, jak moc se chcete bavit a jak moc se vám chce tankovat.

test-volkswagen-polo-gti-p2

My jsme s Polem GTI vyzkoušeli jak dlouhé dálniční cesty, tak právě krásné okresky kolem Křivoklátu. V obou případech bylo auto opravdu dobrým společníkem. Dobře nastavený (příplatkový) adaptivní podvozek v komfortním režimu hezky filtruje nerovnosti. V tom sportovním ztvrdne, ale pořád vám nevytřese ledvinové kameny. Na okreskách umí být Polo GTI poměrně ostré, ale kdo chce nekompromisní svezení, bude mu Polo GTI málo a bude muset vybírat jinde

Inženýři od Volkswagenu nicméně na tomhle autě ukázali, že jde docela hezky nakombinovat všestrannost a každodenní použití s radostí z rychlé jízdy. A za to palec nahoru. Pokud po něm pošilháváte, připravte si v základu minimálně 464 900 Kč. Pokud si připlatíte za volbu sportovního profilu jízdy „Sport Select“ – s paketem „Sport Perfomance Kit“, ovládáním odezvy plynového pedálu a řízení, aktivaci sportovní charakteristiky tlumičů a poněkud zbytečný „Soundactor“, který do reproduktorů pouští sportovní zvuk – za slušných 5 700 Kč, dostanete za takřka půl milionu slušnou porci zábavy oblečenou ve slušivém kabátu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volskwagen
Typ:,Polo GTI
Motor:,řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:,1 798 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,141 kW/192 koní v 4 200 – 6 200 ot./min
Točivý moment:,320 Nm v 1 450 – 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.7 s
Maximální rychlost:,236 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.0 / 4.1 / 4.8
Emise CO2:,139 g/km
Objem nádže:,45 litrů
Délka:,4 064 mm
Šířka:,1 682 mm
Výška:,1 453 mm
Rozvor:,2 470 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 272 kg
Objem zavazadlového prostoru:,204 / 882 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru