Test Volkswagen Passat Variant 2.0 Bi-TDI 4Motion (AT)

Autor: Pavel Srp - 7. 5. 2015


Volkswagen Passat vtrhl na evropské trhy ve velkém stylu, stal se vítězem evropské ankety Auto roku 2015 a jeho prodejní čísla nejsou vůbec špatná. Není se čemu divit, Passat je na trhu již více než čtyři desítky let a za tu dobu zraje jako víno. Aktuálně se prodává v již osmé generaci, kterou jsme v redakčním testu vyzkoušeli v praktičtější karoserii kombi s nejsilnějším naftovým motorem 2,0 Bi-TDI.

Tento motor je v nabídce koncernu Volkswagen v osobních vozech novinkou. Naftové bi-turbo se sice již automobilka používala v užitkových vozech T5 nebo Amarok, ale jeho výkony byly mnohem nižší a naladění spíše dodávkové. V Passatu nabídne řidiči 176 kW/240 koní a točivý moment 500 Nm v poměrně širokém rozpětí. To už stačí k hodně svižnému cestování. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za šest sekund a maximální rychlost je hodně vysoko nad 200 km/h.

test-volkswagen-passat-variant-20-bitdi-4motion-dsg-p1

Motor přeplňují dvě nestejně velká turbodmychadla (malé v nižších otáčkách, to větší ve vyšších). Díky tomu je k dispozici dostatečný točivý moment 500 Nm. Jeho maximum může řidič využívat od 1 750 ot./min, ale ani pod touto hranicí nebude trpět jeho nedostatkem. Motor totiž výrazně zabírá už přibližně od 1 200 ot./min a nepoleví až k červenému poli. Uživatelsky jde o velmi příjemný motor.

Agregát 2,0 Bi-TDI je spojen výhradně s pohonem všech kol 4MOTION a dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG (ostatní motorizace mají 6° DSG). Díky tomu se dá výkon i točivý moment (při běžných podmínkách) přenést na silnici zcela bez problémů. S poslední, pátou generací spojky Haldex, která v tomto případě pohon všech kol zajišťuje, má auto „stálý“ pohon všech kol (standartně jsou poháněna přední kola, ale dozadu jde vždy alespoň pár procent). Přesun točivého momentu mezi nápravami však neustále upravuje řídící jednotka podle míry sešlápnutí plynového pedálu, otočení kol a podobných aspektů.

test-volkswagen-passat-variant-20-bitdi-4motion-dsg-p3

Sedmistupňová převodovka DSG není klasickým automatem s hydrodanymickým měničem, ale má dvě spojky v mokré olejové lázni. Její naladění je pro Passat zcela speciální, přesto není bezchybné. Řazení vyšších převodových stupňů probíhá hladce, je rychlé a chytré, nedostatky se ale mohou projevit při podřazování. To si totiž převodovka občas cukne.

Standartem k této motorizaci je i adaptivní podvozek DCC, který je jinak za příplatek. S jeho přítomností se nejen automaticky o 10 mm snižuje světlá výška auta, ale auto je pohodlnější a jistější. Po čerstvé zkušenosti s novou Škodou Superb je nicméně nastavení v Passatu pocitově tvrdší. Podle volby jízdního režimu (podvozek má na výběr tři: Comfort, Normal a Sport) se mění pouze jeho tuhost. Při jízdě se zdá, že kola jsou se silnicí neustále spojena a bezchybně kopírují terén. Tuhá karoserie a silný motor tak v kombinaci s adaptivním podvozkem dovolí projíždět zatáčky velmi svižně. Ačkoliv se to snaží zamaskovat, je Passat poměrně težkopádný (váží více než 1,7 tuny), vlásenky ho z míry však nevyvedou. I díky pohonu všech kol nejde bezhlavě po tečně ze zatáčky ven, ale umí předvést i decentní (ale opravdu decentní) náznak přetáčivosti. Zábava to ale nebude.

Moderní přeplňované motory mají v laboratoři velmi nízké udávané spotřeby paliva, nejinak je tomu samozřejmě i v tomto případě. Hodnoty 6.5 / 4.7 / 5.4 litru na 100 ujetých kilometrů, které najdete v techických údajích, je potřeba brát s rezervou. Reálná spotřeba paliva, resp. ta zobrazená na displeji palubního počítače, bývá vyšší a navíc velmi závisí na jízdním stylu. Pokud na plynový pedál nebudete příliš tlačit, dokážete se mimo město dostat i na hodnoty začínající pětkou. Pokud se však za volantem rozvášníte, devítilitrové cifry na sebe nenechají dlouho čekat. Při běžné jízdě počítejte se spotřebou mezi 6 a 7 l/100 km v kombinovaném provozu.

test-volkswagen-passat-variant-20-bitdi-4motion-dsg-p4

Designová revoluce se neodehrála, Passat stále „jasně připomíná Passat“, ačkoliv jeho rysy zdrsněly a zostřily se. Z boku vyniknou mnohem kratší převisy karoserie a delší rozvor náprav, který oproti minulé generaci narostl o 7,9 cm. Celková délka se mezigeneračně liší jen o pár milimetrů.

Podobné je to i v interiéru. Jeho vzdušnost je působivá, leč se jeho design oproti minulé generaci výrazněji neliší. Tedy nepočítáme-li záplavu nových jízdních a bezpečnostních asistentů nebo velkolepý digitální displej v kapličce budíků. Ten dokáže zobrazovat nejen klasická jízdní data, ale i navigační mapy a podobně. Je to moderní, ale Audi šlo u modelu TT ještě dál. Budíky zvětšuje nebo zmenšuje, posouvá je do strany a navigaci zobrazuje i prostřednictvím Google Earth. Ačkoliv je testovaný Passat v nejvyšší výbavě, tu a tam něco (hlavně z oblasti pravého B-sloupku) zavrzalo.

Zavazadlový prostor je obrovský, technická data udávají objem 650 litrů (tedy oproti předchůdci o 47 litrů více), jeho tvary jsou pravidelné a nakládací hrana vcelku nízká. Chybí snad jen nějaký síťový program nebo kolejničky k uchycení předmětů, aby se po kufru zbytečně nepohybovaly.

test-volkswagen-passat-variant-20-bitdi-4motion-dsg-p2

Ještě se zastavím u jednoho z asistentů, který Volkswagen pojmenoval jako Emergency Assist. Automobilka jeho funcki popisuje následovně: „Poloautomatický asistenční systém, který je určen pro případ zdravotního selhání. Systém Emergency Assist při plné absenci zásahů řidiče do řízení (absence pohybu volantem, absence zrychlovaní/brzdění) udržuje automobil v jízdním pruhu a zpomaluje vozidlo do úplného zastavení. V případě aktivace systému jsou automaticky zapnuta výstražná světla.“ Rozhodl jsem se vyzkoušet, jak funguje v praxi. Vybral jsem si dlouhou (raději rovnou) silnici s vyznačenými jízdními pruhy bez dopravy, aktivoval jsem adaptivní tempomat a hlídání jízdních pruhů a „zkolaboval“. Auto se celkem dlouho „řídí samo“ než řidiče vyzve, aby se začal věnovat řízení. Pokud ani po několikerém výrazném upozornění (výzva na displeji + akustický gong) řidič nic neudělá, auto s sebou díky brzdám cukne. To opět několikrát opakuje. Z původních 100 km/h se rychlost přitom snížila už cca na 40 km/h. Když se řízení nebudete věnovat ani potom, zapnou se výstražné blinkry, auto udělá pár malých obloučků zleva doprava a zpět a nakonec pomalu zastaví.

Nový Volkswagen Passat i ve své osmé generaci potvrdil, že právem drží první příčky v prodejních žebříčcích. Moderní technologie ve spojení s povedeným designem tak může zkazit snad jen cena. Ovšem nikoliv ta základní, ta je zcela v pořádku, ale cena některých prvků příplatkové výbavy, které dokáží základní cenu klidně zvýšit klidně až o půlku. V ceníku je tak potřeba zaškrtávat obezřetně.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Passat Variant
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,176 kW/240 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.0 s
Maximální rychlost:,238 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 4.7 / 5.4
Emise CO2:,140 g/km
Délka:,4 767 mm
Šířka:,1 832 mm
Výška:,1 477 mm
Rozvor:,2 791 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 735 kg
Objem zavazadlového prostoru:,650 / 1 780 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru