Test Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI 4Motion (AT)

Autor: Pavel Srp - 31. 3. 2015


Volkswagen Passat, vítěz evropské ankety Auto roku 2015, se konečně po dvou zrušených termínech dostal i do našich rukou. A rovnou jsme vyzkoušeli to nejlepší, co je v nabídce, tedy limuzínu v nejvyšší výbavě, s novým bi-turbo naftovým motorem, dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion.

test-volkswagen-passat-20-bi-tdi-4motion-at-p1

Volkswagen Passat je bestseller, který na většině evropských trhů vládne prodejům ve svém segmentu. Aby také ne, když se vyrábí již více než 40 let a nabízí vždy to nej, co sama automobilka vůbec nabídnout umí. V poslední generaci je to nový dvěma turbodmychadly přeplňovaný naftový dvoulitr. Tahle koncepce sice není žádná „ultranovinka“, protože Volkswagen takový motor používá již pár let, ale pouze v divizi užitkových vozů, například v pick upu Amarok. Starý motor nabízí výkon 132 kW/180 koní a točivý moment 420 Nm.

Motor, který je v Passatu, je však zcela nový. Jeho výkon výrazně narostl a ani některé naftové (jedním turbodmychadlem přeplňované) šestiválcové třílitry ho nedosahují. V technických údajích se dočtete o výkonu 176 kW/240 koní a točivém momentu působivých 500 Nm. Zvuk motoru je ryze čtyřválcový a v autě je slyšet, ačkoliv z povzdálí. Jakéhokoliv náznaku klapání a nebo vibrací je však agregát zcela prost. Plnění motoru mají za úkol dvě nestejně velká turbodmychadla Borg Warner. Jedno se stará o přísun vzduchu do sání v nižších otáčkách, to druhé přebírá iniciativu v těch vyšších. Nemělo by se tedy stát, že byste pocítili nedostatek výkonu a v jakýchkoliv otáčkách auto prostě přidá. Sílu má už přibližně od 1 200 ot./min a nepoleví až ke 4 500 ot./min. Do nové generace Škody Superb se bohužel tenhle motor nedostane, minimálně prozatím.

Pokud by bylo přece jen krouťáku málo, sedmistupňové DSG zareaguje a změní rychlost. Manuál (ani pohon pouze přední nápravy) si k tomuto agregátu vybrat nemůžete. Sedmistupňová převodovka DSG do auta padne jako ulitá, tedy v případě pokud řadí nahoru. V tu chvíli totiž změna převodu probíhá zcela hladce a přitom bleskově. Až taková hitparáda to však není při podřazování, které trvá déle a převodovka při něm občas nepříjemně zacuká. Cukne si občas i při rozjezdu. Přimhouřit oko nad tím mohu ale v Golfu, v Passatu už však nikoliv.

test-volkswagen-passat-20-bi-tdi-4motion-at-p2

Pohon všech kol 4Motion zajišťuje již tradičně mezinápravová spojka Haldex poslední, tedy páté generace. Pohon obou náprav je „stálý“, na kola zadní nápravy jde vždy minimálně pár procent točivého momentu. Řídící jednotka už ale nečeká na prokluz kol, jako tomu bylo v minulých generacích, ale počítá i s dalšími hodnotami jako je síla a razance sešlápnutí plynového pedálu a podobně a podle toho pohon přesouvá. Znát je to zejména při ostřejší jízdě na klikatých okreskách, kdy se zadní náprava do děje zapojuje o poznání více. Auto se zdá být chvilkami dokonce decentně přetáčivým. Zatočení pomáhá navíc také elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, která přibrzďuje přední vnitřní kolo tak, aby neprokluzovalo a auto „utáhlo stopu“.

Spotřeba paliva závisí – navíc vzhledem k dvojímu přeplňování – výrazně na jízdním stylu. Pokud budete jezdit defenzivně, nebudete příliš intenzivně zrychlovat a budete předvídat, hodnoty začínající pětkou nebudou problém. Při běžné jízdě počítejte se spotřebou mezi 6 a 7 l/100 km. Problém nemusí být ani spotřeba nad hranicí 9 l/100 km, ale to už budete muset na plynovém pedálu stát jako slon.

Verze s motorem Bi-TDI mají ve standartní nabídce adaptivní podvozek DCC. K ostatním verzím je za příplatek 27 500 Kč a troufnu si tvrdit, že i to se opravdu vyplatí. Podvozek nabízí tři jízdní režimy: Comfort, Normal a Sport. A rozdíly v nastavení jsou mezi nimi znatelné. Na Comfort nicméně není auto tak měkké a pohodlné jak by se dalo předpokládat, na sportovní režim ale silnici kopíruje tak dobře, že si s ním naopak dovolíte víc než byste na první pohled mohli čekat.

test-volkswagen-passat-20-bi-tdi-4motion-at-p3

Designově se osmá generace Passatu od té předchozí odlišuje, ačkoliv ani tak nijak zásadně. A podobné je to v interiéru, kde lze nalézt nejen tradičně kvalitní pracoviště řidiče i útočiště spolujezdců, ale i několik moderních vychytávek. Jednou z nich jsou výdechy klimatizace umně zakomponované do černé lišty procházející celou šíří přístrojové desky. Tou druhou je velký displej na místě, kde má většina aut (i levnější verze Passatu) klasické budíky. Velký barevný displej dokáže zobrazit nejen klasické budíky s rychlostí a otáčkami motoru, ale i navigaci a další údaje, takže je má řidič blíže zornému poli a nemusí tolik odvracet zrak od silnice. Audi TT však šlo ještě o kus dál, budíky umí zvětšit nebo zmenšit a v navigaci nabízí pohled přes Google Earth.

V interiéru je místa dostatek na všech sedadlech. Díky prodlouženému rozvoru o téměř 8 centimetrů je místa na rozdávání zejména na zadních sedadlech. Dámy menšího vzrůstu si budou moci klidně dát nohu přes nohu… I když se střecha svažuje více než u kombi, ani lehce nadprůměrně vzrostlí jedinci si nebudou vlasy odírat o čalounění, takže dlouze váhat s výběrem karoserie netřeba. Narozdíl od použitelnosti zavazadlového prostoru. Ten má sice limuzína poměrně velký (586 litrů, Variant dokonce 650 litrů), ale vstupní otvor je tradičně malý.

Volkswagen Passat je i ve své osmé generaci skvělým autem, má své mouchy, ale ty mu po dlouhé cestě odpustíte. Co už mu budete odpouštět hůře, to je základní cena testované motorizace, která startuje lehce nad milionem Kč. To už je teritorium prémiových značek, ale za kvalitu se platí. Základní cena však startuje na 640 tisících, což není vůbec špatné, ale co Superb? Ten nasadil hodně vysokou laťku… Nejen vzhledem, ale i cenou. V základu je totiž levnější, dáte za něj 600 tisíc Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Passat
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,176 kW/240 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.0 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.4 / 4.6 / 5.3
Emise CO2:,139 g/km
Délka:,4 865 mm
Šířka:,1 830 mm
Výška:,1 455 mm
Rozvor:,2 790 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 721 kg
Objem zavazadlového prostoru:,585 / 1 150 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru