Test Volkswagen Golf Variant GTD 2,0 TDI 135 kW

Autor: Pavel Srp - 3. 1. 2016


Sportovní verze běžného auta? Dnes běžná praxe. Sportovní verze běžného auta s naftovým motorem? Dnes také běžná praxe. I proto je tu Volkswagen Golf GTD. Navíc v praktičtějším balení s karoserií kombi. Podívali jsme se mu na zoubek.

test-volkswagen-golf-variant-gtd-p1

Volkswagen Golf GTD přichází na trh už v několikáté generaci. První a druhou počítat nebudeme, protože tehdy šlo o jinou filozofii, zajímají nás ty moderní. Rychlé naftové verze se nabízejí v předposlední šesté a aktuální sedmé generaci. Vždy to zatím byly pouze verze hatchback, až v polovině letošního roku přišel praktičtější kombík. Proč? Proč ne? Stačí se podívat na prodeje třeba Škody Octavia RS Combi 2,0 TDI, která trhá rekordy. Že není sportovní? No a co, ale vypadá tak!

Mohlo by se zdát, že Golf Variant GTD na to šel stejně, jen dostal jiný kabát. Ale není tomu tak. To, že je pod kapotou naftový motor sice uslyšíte hned po prvním nastartování, ale při jízdě vyrovná těžší předek delší záď. Auto se tím, podobně jako u SEATu Leon ST Cupra, uklidní, je jistější. Navíc v tomhle rychlém naftovém kombíku odvezete až 605 litrů zavazadel (případně 1 620 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel).

Verze GTI A GTD byste od sebe – kdybychom sundali nápisy – nepoznali. Napovědět by vám mohlo asi jen to, že Golf GTI se dělá pouze ve verzi hatchback. Oproti sériovým modelům jsou poupravené nárazníky, jiná jsou kola a sportovnější je interiér – sedačky s typickým károvaným designem, volant se znáčkem či hlavice řadící páky.

test-volkswagen-golf-variant-gtd-p2

Pod kapotou bije naftové srdce, nejsilnější koncernový čtyřválec 2,0 TDI s výkonem 135 kW/184 koní a točivým momentem 380 Nm. Již bylo řečeno, že motor je hlučnější, nicméně není to nic, co by vás mělo otravovat. Vyváží to jeho charakter, který je o poznání „výbušnější“ než v Octavii RS TDI a dokáže s autem slušně zahýbat. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost 231 km/h. Nejsou to sice nijak omračující hodnoty, ale důležitější je praxe.

Maximum točivého momentu je totiž k dispozici už od 1750 ot./min a vydrží až do 3 250 ot./min. Ve 3 500 ot./min přichází ke slovu maximální výkon. Je tedy prakticky jedno, v jakém spektru otáček motor jede, protože na sešlápnutí plynového pedálu se vždy dostaví jeho příjemná reakce v podobě zrychlování. Není tu tedy až tak důležitá práce s jinak velmi přesnou a příjemnou kulisou řazení i řadící pákou s hlavicí ve tvaru golfového míčku.

Podvozek je tužší než u sériových verzí, oproti kterým je také o 15 mm nižší. Neznamená to ale, že by byl prkenný, s nerovnostmi se vypořádává s grácií a v tichosti. Přesto mu nejsou cizí ani svižně projížděné okresní silnice. Těžší přední části s pohon předních kol pomáhá s přenosem výkonu elektronický systém XDS+, který přibrzďuje přední kola tak, aby neprokluzovala a stále přenášela na silnici co největší množství výkonu. Za elektronický samosvorný diferenciál, který má například Golf GTI Performance nebo již zmiňovaný SEAT Leon Cupra, si připlatit nemůžete.

test-volkswagen-golf-variant-gtd-p3

Spotřeba paliva se přitom dá udržet na rozumné hodnotě. I s občasným přišlápnutím plynového pedálu až k zemi se budete pohybovat kolem 6,5 l/100 kilometrů, při klidné jízdě padá spotřeba až k pěti. A to je přesně ten důvod, proč jsou sportovní verze běžných modelů s naftovými motory tak oblíbené.

Označit Golfa GTD jako sportovní nelze, dokáže ve vás ale probudit mnohem více emocí než větší koncernový sourozenec z Mladé Boleslavi. Jde o povedený koktejl sportovního ducha v autě s povedeným designem a jistými sportovními geny. S tímhle kombíkem tak můžete o víkendu blbnout na okreskách, přes týden však s klidem zastane roli rodinného auta. Díky prostornému interiéru a velkému zavazadelníku do něj naložíte rodinu na dovolenou a dojedete na ni se směšnou spotřebou.

Základní cena Volkswagenu Golf Variant GTD startuje na částce 698 900 Kč, což je o 48 000 Kč více než u pětidveřového hatchbacku. Za dvouspojkovou převodovku DSG se připlácí dalších 60 tisíc Kč. Určitě si ale připlaťte 34 100 Kč za skvělá adaptivní bi-xenonová světla, která umí usměrnit paprsek světla tak, aby neoslňovala protijedoucí či před vámi jedoucí řidiče. Jen tak mimochodem, testované auto vyšlo se všemi příplatky na 1 035 100 Kč s DPH!

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf Variant GTD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,135 kW/184 koní v 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment:,380 Nm v 1 750 – 3 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,231 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.2 / 4.0 / 4.4
Emise CO2:,115 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 562 mm
Šířka:,1 799 mm
Výška:,1 481 mm
Rozvor:,2 635 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 475 kg
Objem zavazadlového prostoru:,605 / 1 620 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru