Test Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou (2023)

Test Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 30. 3. 2023


Volkswagen Golf GTI je auto, které má opravdu dlouhou historii a vzniklo tak trochu nechtěně. Naštěstí tu je a navíc už ve své osmé generaci, která stále nabízí i manuální převodovku. A my jsme právě verzi s manuálem otestovali.

Vývoj si musel zasloužit

Volkswagen Golf první generace byl pro německou automobilku revoluční, protože v roce 1974 nahrazoval do té doby velmi úspěšný model Typ 1, tedy Volkswagen Brouk. To bylo lidové auto s podvozkovým rámem, se vzduchem chlazeným motorem vzadu a pohonem zadních kol. Golf byl naopak pro VW revoluční, přijel jako tehdy zcela moderní hatchback se samonosnou karoserií s vodou chlazeným motorem vpředu a s pohonem předních kol.

Během vývoje Golfu napadlo inženýra Alfonse Löwenberga, že by mohla vzniknout i nějaká sportovní verze, ale kolegům z vývoje to nepřišlo zajímavé. Tato myšlenka ovšem zaujala tehdejšího šéfa komunikace a milovníka automobilových závodů Antona Konrada, který se nakonec přimluvil u šéfa vývoje Hermanna Hablitzela. A ten projektu nakonec dal zelenou. Alfons Löwenberg tedy na sportovní verzi Golfu, která rovnou dostala název GTI (vymyslelo ho marketingové oddělení značky), začal pracovat ve spolupráci s podvozkovým specialistou Herbertem Horntrichem.

Test Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou (2023)

To bylo ještě vlastně tajně, vedení automobilky o tom oficiálně nevědělo. To se v roce 1975 změnilo a projekt dostal zelenou zcela. Novinka byla nakonec v tomtéž roce představena na frankfurtském autosalonu. Pod kapotou byla benzinová atmosférická šestnáctistovka s 81 kW a auto dostalo drobná designová odlišení, přičemž některá z nich (samozřejmě v modernější formě) se nesou až do dnešních modelů.

Okořeněný a s manuálem

Dnes je tu Volkswagen Golf GTI (už pár let) v osmé generaci a pod kapotou má dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem se 180 kW/245 koňmi a točivým momentem 370 Nm. Není to žádná novinka, ale pořád jde o hodně rychlé a příjemné auto i na každodenní ježdění. A věděli jste, že je v nabídce stále i s manuální šestistupňovou převodovkou? Druhou možností je za příplatek dvouspojkový automat DSG. Poháněná jsou výhradně přední kola, kterým s přenosem výkonu na silnici pomáhá elektrohydraulická uzávěrka diferenciálu VAQ.

Oproti běžnému Golfu jsou u verze GTI nejen designová odlišení, ale (samozřejmě kromě motoru) i ta technická. Na pohled se GTI odlišuje oběma nárazníky, dvojicí koncovek výfuku (po jedné v obou rozích nárazníku) či červenou linkou v masce chladiče, která pokračuje i v předních světlometech. Nechybí plaketky GTI s červenou barvou na předních blatnících a nápis GTI s červeným orámováním na zádi. Podobně decentní, přesto stylové je to i v kabině. Tam je plaketka GTI na volantu, typický károvaný vzor na sportovních sedadlech a červené detaily jako je prošívání nebo hlavice řadicí páky, která ale už nemá typický tvar golfového míčku.

Test Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou (2023)

Ohledně těch technických je to již zmiňované VAQ, ale také celkově tužší a nižší podvozek. Testovaný kousek měl navíc příplatkové adaptivní odpružení DCC, které mění svoji tuhost i charakteristiku nejen podle zvoleného jízdního režimu (Comfort, Eco, Sport a Individual), ale můžete si to nastavit i manuálně v 15 různých stupních (to je podle nás už zbytečně moc…). Díky podvozku DCC nakonec nevadí ani příplatková velká 19″ kola, protože auto není prkenné, naopak je v kontextu sportovní verze pohodlné – samozřejmě v komfortním jízdním režimu.

Za volantem

Už po startu překvapí, že tohle auto má pořád docela dobrý zvuk. A to nejen ten falešný v interiéru z reproduktorů, ale i ten z výfuku zvenku. Zvuk se liší i podle zvoleného jízdního režimu a v tom sportovním dokáže i decentně prskat a odfrknout si při ubrání plynu. Jasně, v předchozích letech to bývalo ještě mnohem lepší, ale i tak je to v dnešní všemi možnými restrikcemi svázané době překvapivě dobré.

První kilometry v komfortním režimu překvapí tím, že Volkswagen Golf GTI je až překvapivě komfortní auto, které vás při běžné jízdě vlastně ničím neobtěžuje (v komfortním režimu ani falešným sportovním zvukem z reproduktorů). Řazení je přesné a jde zlehka, stejně jako spojka i řízení (s proměnlivým účinkem). V komfortním režimu se do práce téměř nijak nezapojuje ani VAQ, takže auto je opravdu jednoduché řídit. Pokud řadit nechcete, tak vlastně nutně nemusíte, protože motor si to díky vcelku vysokému krouťáku pobere i z nízkých otáček. 

Test Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou (2023)

V tu chvíli máte čas na to, abyste prozkoumali interiér. A ten je v testovaném kusu prakticky téměř bez fyzických tlačítek a skoro všechno se ovládá dotekem. Fyzická tlačítka zůstala vlastně jen na výstražné blinkry mezi středovými výdechy klimatizace a na ruční brzdu a funkci Auto hold (ano, tu má i verze s manuálem). Pro vše ostatní je buď doteková ploška (včetně ovladače na světla nalevo od volantu) anebo se to ovládá přes displej infotainmentu. Před ním je ještě další doteková ploška, taková lišta, navíc neosvětlená, takže ve tmě není úplně praktická. Na té se po stranách ovládá teplota klimatizace a topení a uprostřed hlasitost multimédií.

Když ale přidáte, budete si užívat hlavně to, jak auto funguje a jezdí. Pokud Golf GTI přepnete do sportovního režimu, celkově se zpevní, ale nestane se z něj prkenné, tvrdé auto. Auto potěší reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu, protože ty jsou překvapivě docela ostré. Zátah motoru je lineární, vždyť maximum točivého momentu je k dispozici už od 1600 ot./min a zátah vydrží napříč celým otáčkoměrem (maximum výkonu je u 5000 ot./min). Řadit u červeného pole je ale v dnešní době příjemně opojný pocit…

Tohle není úplně hot-hatch, který vám nedá rychlost zadarmo, ale naopak není úplně těžké s tímhle autem jet svižně. Zábavu za volantem v zatáčkách si užijete i tak, tím spíš právě s manuální převodovkou. Ve sportovním režimu VAQ netahá za ruce, ale pod plynem příjemně vtahuje auto do zatáčky. A pokud to vážně nepřeženete s rychlostí, nedotáčivost u Golfu GTI prakticky neexistuje. A potěší i proměnlivý účinek řízení. Čím? Hlavně tím, že si ve sledu zatáček nezamotáte ruce.

Test Volkswagen Golf GTI s manuální převodovkou (2023)

Dvoulitry koncernu Volkswagen jsou i poměrně málo žíznivé, což se ukazuje i u Golfu GTI. Když budete jezdit klidně v komfortním režimu, počítejte s tím, že se vlastně docela v pohodě vejdete do 8 l/100 km. Když přepnete do sportovního režimu a trochu „přitlačíte na pilu“, spotřeba samozřejmě vzroste. Bude pak hodně záležet na tom, jak moc na tu „pilu budete tlačit“. Pokud si budete užívat svižné a plynulé okresky bez velkého divočení (i tak budete jezdit rychlostmi, kvůli kterým byste o řidičák mohli přijít), pak počítejte s tím, že pod deset se nedostanete.

Závěr a cena

Volkswagen Golf GTI je i ve své nejnovější generaci stále tím příjemným autem, které se dá takřka bez omezení používat každý den, ale pobavíte se v něm i o víkendech na vašich oblíbených okreskách. Tady umí jezdit svižně, přesto stále plynule a s jistotou. Příplatkový adaptivní podvozek DCC z tohoto auta dělá i s 19″ koly příjemně fungující auto, které je sice o něco tužší, ale přesto je podvozek poddajný a i na nekvalitní silnici jistý. Manuální převodovka je přesná a změna rychlostí je radost. Má tohle auto nějaké chyby? Vlastně ano, ale je to prakticky totéž, co bychom vytkli i běžnému Golfu, tedy infotainment s takřka výhradně dotekovým ovládáním. A mínus může být i v případě, kdy chcete opravdu ultimativní a tvrdý hot-hatch, protože tím Golf GTI zdaleka není.

A cena? Pohled do ceníku je poměrně zajímavý, protože GTI je nejlevnější ze všech sportovních verzí Golfu. Jeho cena startuje na 951 900 Kč, což je o sto tisíc míň (1 055 900 Kč) než u naftového Golfu GTD. Pokud by vám běžné GTÍčko nestačilo, můžete sáhnout i po výkonnějším a ostřejším Golfu GTI Clubsport, který vyjde minimálně na 1 103 900 Kč. Pak je tu ještě eRko s pohonem všech kol a ještě výkonnějším motorem, ale to už startuje na 1 335 900 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen Golf GTI (2023)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

180 kW/245 koní při 5500 ot./min

Točivý moment:

370 Nm při 1600 – 4300 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

6,4 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

šestistupňová manuální

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,4 l/100 km

Emise CO2:

168 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4287 mm

Šířka:

1789 mm

Výška:

1444 mm

Rozvor:

2627 mm

Pohotovostní hmotnost:

1403 kg

Objem zavazadlového prostoru:

380 / 1237 litrů

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru