Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: Lepší než byste čekali

Autor: Pavel Srp - 11. 7. 2013


Subaru si vždy jelo svou vlastní cestou, ale před pár lety poprvé podlehlo tlaku trhu a představilo naftový boxer. Jenže (hlavně) evropští zákazníci tlačili dál. Chtěli jezdit za pár korun a nechtěli při tom sami řadit. Až doposud to bylo možné vyřešit pouze zástavbou LPG. To už teď neplatí. Před dvěma měsíci totiž Subaru i v České republice zahájilo prodej modelu Outback s naftovým boxerem spojeným s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, ale je to kombinace povedená? To se pokusíme zjistit.

Spojení automatu s naftou ale nejsou jediné změny pro modelový rok 2013. Je jich podstatně více, ale spíše než vzhledu se týkají právě techniky. Při pohledu na auto si můžete všimnout snad jen nové masky chladiče, jejíž horní lamelu rozbíjí hvězdné logo (na mě to působí rušivě :( ), decentně přepracován byl přední nárazník a zvětšeny byly mlhovky. Jen znalec pak pozná nový design litých kol.

Pár vylepšení se dotklo také interiéru. Změnilo se sladění barev a v nabídce jsou i nové dekory. Těmi důležitějšími změnami jsou ale nové optitronové budíky s barevným multifunkčním displejem uprostřed (v nejvyšší testované výbavě Executive) či nový audiosystém s navigací v češtině. Drobností je už jen přesunutí ovladače elektronické parkovací brzdy na středový tunel za řadící páku.

Nejvíce změn se událo pod kabátem. Přepracován byl zejména podvozek. Na předních i zadních ramenech jsou nyní použity tvrdší silentbloky, byl zesílem přední stabilizátor (o 1 mm na 24 mm) a tlumiče i pružiny dostaly nové nastavení (zadní navíc automaticky udržují světlou výšku). To vše mělo podle tiskové zprávy přispět k vyšší stabilitě a lepší ovladatelnosti, ale podařilo se?

Já říkám, že ANO. Subaru Outback 2,0D nabízí opravdu jisté jízdní vlastnosti. I když je podvozek tvrdší než býval, stále nepostrádá potřebný komfort a pohodlí. K tomu přidává jistotu i při rychlém průjezdu okresky plné zatáček. I když je auto relativně velké a těžké (délka 4 790 mm, šířka 1 820 mm, výška 1 605 mm, pohotovostní hmotnost cca 1,7 t), nepůsobí těžkopádným dojmem. Navíc mají automobily Subaru díky konstrukci motorů s protiběžnými písty výhodu v nižším těžišti.

Vyvstává tu však otázka: „Lze si v Outbacku s bezestupňovou převodovkou užít okresky? Nebo to dopadne jako u nedávno testovaného Nissanu Juke Nismo, u něhož to byl nejslabší článek celého auta?“ Subaru se chlubí tím, že v naftovém Outbacku použil už druhou generaci bezestupňové převodovky Lineartronic a doplnil ji novou řídící jednotkou, která umí přepnout z režimu variátoru na režim klasické převodovky. Zní to krkolomně, ale hned to vysvětlím. Pokud s autem pojedete klidně a na plyn budete šlapat jen lehce, bude se Lineartronic chovat jako obyčejná bezestupňová převodovka, jejíž otáčky se ustálí, ale rychlost stoupá. Pokud sešlápnete plyn na více než 65% (třeba při předjíždění apod.), přepne řídící jednotka na virtuální převodové stupně (přednastavených je jich 7). Převodovka se pak bude chovat jako běžný automat. Při zrychlování budou vzrůstat otáčky třeba až k červenému poli ležícímu u 4 400 ot./min. (manuál má 4 700 ot./min.), pak přeřadí a otáčky spadnou a tak pořád dokola. Za tohle má u mě Subaru palec nahoru!

Převodovka byla prý vyvíjena s ohledem na to, aby z naftového boxera mohl řidič vyždímat maximum, prý dokonce ještě více než s manuální převodovkou… Přeplňovaný dvoulitr nabídne výkon 110 kW/150 koní a točivý moment 350 Nm. S tím naftový Outback zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a umí jet maximální rychlostí až 195 km/h. Tyto hodnoty platí pro manuál i pro automat.

Motor si zaslouží jen chválu. Po nastartování se jeho zvuk do kabiny téměř nedostane a ani auto nijak nevibruje. O tom, že je pod kapotou nafta, se dozvíte až ve vyšších otáčkách. Motor je dostatečně pružný a přitom úsporný. Technické údaje hovoří o spotřebě paliva 7,6 litru na 100 km ve městě, 5,6 l/100 km mimo město a 6,3 l/100 km v kombinovaném provozu (cca o půl litru více než u manuálu). My jsme jezdili jen lehce přes 7 litrů na 100 km, což považujeme za výborný výkon.

I když Subaru Outback není prvořadě určeno mimo silnice, se světlou výškou 200 mm, což je dokonce více než mají mnohá SUV, se tam neztratí. Nájezdové úhly 20° vpředu i vzadu a dlouhý rozvor (2 745 mm) by ho však v náročnějším terénu poměrně brzo zastavily.

Subaru Outback je opět o fous lepší. Na trhu to má ale složitější. Jeho úkolem totiž není zalíbit se hned na první pohled, ale jakmile se s ním svezete, jeho kvality pochopíte. Skvěle naladěný podvozek, pohodlné sedačky, spousta místa a pohodová atmosféra na palubě… Žádné auto ale není bez chyby. Palubní počítač zobrazuje jen málo údajů a jeho přepínání kolíčkem trčícím z budíků působí archaicky. Někdo by ještě mohl namítnout, že Subaru nenabídne žádné moderní asistenty, jakými jsou například hlídání jízdních pruhů, automatické brzdění v případě hrozící nehody, automatického parkovacího asistenta či alespoň parkovací senzory (má jen parkovací kameru) a tak dále. Jenže, ruku na srdce, opravdu takové věci v autě potřebujete?

Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru