Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic CROSS LINE: Plynule a úsporně

Autor: Pavel Srp - 29. 4. 2014


Vozy Subaru platí za řidičská auta, přesvědčili jsme se o tom nejen u vrcholného a superovladatelného STÍ-čka, ale třeba i u střídmějšího naftového XV-čka. Co se ale stane, když vezmeme vrchol nnalaabídky, model Outback, pod kapotu vybereme naftový boxer a přidáme „automat“, tedy přesněji řečeno bezestupňovou převodovku Lineartonic? Nepřemění se Subaru na tak trochu nudný dopravní prostředek na obyčejné přesuny z místa na místo?

test-subaru-outback-20d-cvt-lineartronic-p1

Spojení převodovky Lineartonic s naftovým motorem je zatím dostupné pouze pro Outback, časem by se ale mělo dostat i do nového Foresteru. Nestačí totiž pouze vzít bezestupňovou CVT převodovku a naroubovat ji na naftový motor. Převodovka musí projít několika úpravami. Nejen, že dostala novou řídící jednotku, ale musela být dále upravena tak, aby zvládla vyšší kroutící moment naftového motoru (musela být například zesílena samotná skříň převodovky i zcela nový měnič točivého momentu). Ani tak se ale úpravy na instalaci převodovky Lineartronic neodehrály pouze ve spojení motoru a převodovky. Nově naladěny byly přední pružiny a tlumiče, brzdy i řízení.

Převodovka Lineartonic přispívá k hladší jízdě. Při běžném jízdním stylu udržuje otáčky velmi nízko, aby do interiéru nepronikal hluk od motoru. Při sešlápnutí plynového pedálu jsou otáčky konstantní a přitom se rychlost zvyšuje. Při sportovnější jízdě po sešlápnutí plynového pedálu důrazněji (na více než 65%) se převodovka přepne do režimu „Adaptivního řízení“ se sedmi přednastavenými virtuálními rychlostními stupni. Chová se pak jako běžná převodovka, tedy se vzrůstající rychlostí vzrůstají i otáčky a po změně (virtuálního) rychlostního stupně opět klesnou.

Aktuální modelový rok 2014 přinesl Outbacku také několik designových změn. České zastoupení Subaru zdarma nabízí pro výbavy Comfort a Executive speciální akční pakety SPORT LINE a CROSS LINE. Testované auto bylo vybaveno právě paketem CROSS LINE. Je to soubor výbavy v hodnotě 65 tisíc Kč, který autu dodává drsnější americký vzhled – robustní střešní podélníky, které se několika jednoduchými pohyby dají přeměnit na příčníky, prahy dostaly plastové ochranné kryty, světlomety černé pozadí a kola tmavý nádech.

test-subaru-outback-20d-cvt-lineartronic-p3

Outbacku s Lineartronicem se nejvíce líbí klidná jízda. Do posledního písmenka tak naplňuje nálepku na zadním nárazníku: Continuo – plynule. Když se rozhodnete jen tak plynout krajinou, motor si v nízkých otáčkách jen tiše šeptá, v interiéru je klid a podvozek, přestože je tvrdší, dokáže odfiltrovat většinu nerovností. Dálniční tempo 130 km/h znamená jen 2 200 ot./min. Při ostřejším tempu na okreskách je ale znát drobná nedotáčivost, ale řezat zatáčky, i díky nižšímu těžišti, které má na svědomí konstrukce motoru s protiběžnými písty, není problém. Motor v nejnižších otáčkách příliš agilně nepůsobí, přibližně po překonání 1 600 ot./min. se to ale změní a působivý zátah nepoleví až ke 4 000 ot./min.

Překvapila nás spotřeba paliva. Ačkoliv je Subaru Outback mohutným autem s nezanedbatelnou pohotovosntí hmotnosí, spotřeba paliva se dá běžně udržet kolem sedmi litrů na 100 km. Pokud budete mít opravdu lehkou nohu, pak sedmilitrovou hranici ani nepřekonáte.

Pohodlí, které tohle auto nabídne má samozřejmě i své nevýhody, nicméně si troufnu říct, že při běžné jízdě je ani nepostřehnete. V případě „automatického“ Outbacka totiž budete ochuzeni o pověstný symetrický pohon všech kol. Narozdíl od mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou, která je vyhrazena manuálům (vlastně jen provedení 2,0D), mají automaty systém variabilního rozdělení točivého momentu MPT, který výkon posílá tam, kde je zrovna potřeba. Světlá výška 200 mm dovolí zajet i do míst, která leží daleko od silnice.

test-subaru-outback-20d-cvt-lineartronic-p2

Subaru opět potvrdilo, že myslí na řidiče. S touto novinkou minulého roku (Lineartronic ve spojení s dieselem) opět dokáže oslovit o poznání širší skupiny lidí. Díky naladění převodovky probíhá jízda tak nějak automaticky a po městě si Outback jen tak pluje. Když vyrazíte na okresky a potřebujete vyvětrat hlavu, není problém ťuknout do pádla, virtuálně si podřadit a proletět zatáčku. I když to nebude tak jistě jako s STÍčkem, i tak za sebou necháte spoustu podobných konkurentů…

Subaru Outback stál u zrodu populární kategorie crossoverů a ve své již čtvrté generaci je lepší než kdy dřív. Nenabízí sice supermoderní jízdní asistenty, nabízí ale zábavu a radost za volantem. To už je poslední dobou celkem vzácnost. Navíc vám neudělá ostudu ani při víkendovém bláznění s kamarády nebo na obchodním jednání či večerním plese. Subaru ale doplácí na to, že nevyrábí v Evropě. Ani nejlevnějšího Outbacka totiž nepořídíte levněji než za 900 tisíc.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Outback
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní v 3 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 600 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.7 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,bezestupňová CVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.6 / 5.6 / 6.3
Délka:,4 790 mm
Šířka:,1 820 mm
Výška:,1 605 mm
Rozvor:,2 745 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 699 – 1 726 kg
Objem zavazadlového prostoru:,526 / 1726 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru