Test Subaru Legacy Combi LPG: Když nechcete naftu…

Autor: Pavel Srp - 28. 2. 2013


Subaru je automobilka, která je po celém světě známá tím, že si drží svůj styl. Takřka všechny modely (až na výjimky malých modelů Justy, Trezia a podobně nebo sportovního a velmi zábavného BRZ) mají stálý pohon všech kol a ještě do roku 2008 výhradně benzínový motor. Před pěti lety se však situace změnila a zejména kvůli střední Evropě vyvinula automobilka vlastní naftový boxer (ten jsme testovali třeba ve Foresteru).

Jenže o tom tady dnes mluvit nebudeme. Budeme mluvit o řidičích, kteří by chtěli jezdit za levno, ale zároveň se chtějí vyvarovat naftovému pohonu. Pro ty má již řadu let Subaru řešení v podobě oficiální zástavby pohonu LPG se zachováním tovární záruky. A to je právě téma dnešního testu. Celý týden jsme zkoušeli Subaru Legacy 2,5 CVT LPG.

K testu jsme dostali auto modelového roku 2012, protože k modelovému roku 2013 se zatím přestavba pořídit nedá. Přestavba na LPG od nizozemského výrobce Vialle je v autě zamontována tak, že kromě malého ovladače na středovém tunelu za řadící pákou nepoznáte takřka nic. Ani po otevření zavazadlového prostoru nebudete ochuzeni ani o jeden litr z 526 (1 726 po sklopení sedadel) litrů celkového objemu zavazadlového prostoru. Nádrž na 61 litrů je totiž umístěna pod podlahou – místo rezervního kola.

K dispozici vám však bude i standartní benzínová nádrž o objemu 65 litrů. Je tedy jen a jen na vás, zda chcete jet na benzín či na plyn. Vybrat si, na jaký pohon pojedete, můžete pouhým stisknutím ovladače. Co si však vybrat nemůžete, je pohon při startu motoru. Startování totiž probíhá výhradně na benzín a po zahřátí se systém automaticky přepíná na LPG. Ze zkušeností (a téměř osmi stovek najetých kilometrů) jsme nezaznamenali žádné skutečnosti, které by změnu pohonu naznačily. Vše proběhne naprosto hladce a neznatelně.

Ani při jízdě nelze znát žádné změny při přepnutí pohonu. Snad jen spotřeba paliva při jízdě na plyn nepatrně vzroste. Při klidné a úsporné jízdě po pražské Jižní spojce a okreskách v okolí Prahy jsme na plyn ujeli 401 kilometrů, což je velmi slušný výsledek. Při situaci, že máte k dispozici ještě takřka plnou nádrž benzínu, je akční rádius plynového Legacy na hranici 1 000 km.

Na palubě Subaru Legacy jde navíc o velmi pohodlných tisíc kilometrů. Naladění podvozku i polstrování a tvarování sedaček si vás už po pár kilometrech získá. Stejně tak si budete užívat jistého chování na sněhu, ledu a podobném marastu. Když jsme auto v úterý v Subaru ČR vyzvedávali, bylo normální počasí. Bylo zataženo, teplota kolem nuly a po sněhu ani památky. To jsme ještě netušili, co nás čeká o den později. Hned po nafocení fotek do galerie začalo sněžit a nasněžilo několik centimetrů sněhu. Nemám rád zimu, ale s vidinou stálé čtyřkolky jsem čerstvou bílou pokrývku hned viděl trochu jinak… :) Příjemněji. Zábavněji. Prostě jsem si užíval, že sněží…

V Subaru totiž nebylo poznat, jestli je pod autem silnice pokrytá sněhem nebo je pouze mokrá. Auto se rozjelo vždy naprosto hladce a bez zaváhání. Přiznám se bez mučení, že jsem se škodolibě posmíval ostatním (no, a pak jsem sedl do svého auta s pohonem předních kol a ostatní řidiči čtyřkolek se posmívali zase mně. :D ). Se Subaru Legacy se vám prostě nestane, pokud auto nepoložíte v hlubokém sněhu na břicho, že byste se z nějaké sněhové šlamastiky nedostali.

Na silnici bez sněhu jsou jízdní vlastnosti neméně jisté. Atmosférický motor o výkonu 123 KW/167 koní a s točivým momentem 229 Nm se zdá být díky použití bezestupňové převodovky a jejího projevu poněkud líný. Ale zdání klame. Zrychlení z 0 na 100 km/h udává Subaru za 10,3 sekundy a maximálka leží na číslovce 205 km/h. Je potřeba počítat s tím, že Legacy 2,5 CVT není závodník, ale na svižné přesuny (v případě přestavby na LPG pak za pár korun) to postačí. Pokud ne, pak budete muset svoje choutky a potřeby přehodnotit a sáhnout spíše po nepraktičtějším, méně úsporném, ale extrémně zábavném STÍčku

My jsme na konci testu odečetli spotřebu na palubním počítači 10,5 litru na 100 km s takřka přesným polovičním rozložením provozu na plyn a benzín. Papírové hodnoty udávají 11,1 (město), 6,4 (mimo město), 8,1 (kombinovaná) l/100 km – ovšem v případě čistě benzínového motoru. Při jízdě na LPG je spotřeba v průměru o cca 1-2 litry vyšší.

Subaru Legacy si navíc pro nový modelový rok 2013 (testované auto je MR 2012) připravilo několik novinek. Kromě řádného učesání ceníku – respektive ořezání motorizací, výbav a karoserií – se podívalo také na auto jako takové. Pro nový modelový rok Subaru přepracovalo budíky, které nově dostaly barevný centrální displej, ovládání elektronické ruční brzdy se přesunulo na středový tunel, KONEČNĚ umí Legacy trojblik při změně pruhu a podobné drobnosti. Tou nejzásadnější změnou je však to, že auta nově s řidiči komunikují v češtině!

Za výprodejová Subaru Legacy modelového roku 2012 zaplatíte akčních 769 tisíc Kč, přestavba vás vyjde na dalších 52 tisíc Kč. Není to málo, ale za tyto peníze dostanete obrovský kus auta, pohon všech kol, jisté jízdní vlastnosti a na palubě si budete užívat pohodlí. Otázkou však zůstává, jestli se přece jen nevyplatí překonat odpor k naftě a řadit manuální převodovkou, ušetříte skoro 100 tisíc… A to už je dost.

  Ceník (modelový rok 2013) s technickými údaji je ke stažení TADY.

-PS-

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru