Test Škoda Superb 2,0 TSI 162 kW (DSG)

Autor: Pavel Srp - 1. 9. 2015


Nová vlajková loď automobilky Škoda, model Superb, vtrhla na trhy s takovou vervou a odhodláním, že pokud si auto teď objednáte, dostanete ho až za více než půl roku. Otázkou je, jestli je to jen tím, že firmy tohle auto kupují jen podle názvu a nebo je opravdu tak dobré. Na to jsme se zkusili zaměřit v redakčním testu.

Na celý týden nám do garáže zaparkoval stříbrnošedý Superb s benzínovým dvoulitrem se stejným výkonem, který má Škoda Octavia RS. Pod přední kapotou se tak nachází turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr se 162 kW/220 koňmi a točivým momentem 350 Nm. Jde o druhý nejsilnější motor v nabídce, který je podle ceníku vybaven výhradně dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol.

test-skoda-super-20-tsi162-kw-dsg-p1

Čtyřkolku si nemůžete pořídit ani za příplatek, ta je v případě benzínových motorizací vyhrazena buď silnějšímu, vrcholnému „prezidentskému“ 2,0 TSI 206 kW nebo naopak základnímu 1,4 TSI ACT s odpojováním válců. U nafty si ji můžete objednat ke dvěma ze tří motorů, k oběma motorům 2,0 TDI.

A nutno uznat, že při snížené adhezi, například za deště, mají přední kola s přenosem výkonu na silnici problém. Není potřeba šlapat na plyn nijak silně a oranžová kontrolka stabilizačního systému (resp. protiprokluzu) se rozbliká. Na suchém asfaltu není s přenosem výkonu výraznější problém, nicméně elektronický samosvorný diferenciál, který mají například SEAT Leon Cupra nebo Škoda Octavia RS 230, by autu rozhodně slušel.

test-skoda-super-20-tsi162-kw-dsg-p2

Motor má maximum točivého momentu už od 1 500 ot./min a vydrží až do 4 400 ot./min, kde jen o 100 ot./min přebírá funkci maximum výkonu (4 500–6 200 ot./min). Díky tomu není potřeba motor zbytečně vytáčet, protože zátah předvádí slušný prakticky v jakýchkoliv otáčkách. A auto je rychlé, vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za rovných sedm sekund a maximální rychlost je 245 km/h.

S motorem umně spolupracuje šestistupňové DSG, které běžně řadí hladce, intuitivně a rychle. Při kickdownu umí podřadit i o několik rychlostních stupňů a auto vystřelí. Jenže někdy přeřadí o více rychlostních stupňů, než by bylo dobré a motor tak trápí ve vysokých otáčkách, kde už nejede, a pak zbytečně znovu přeřadí. I toto DSG má samozřejmě „manuální“ režim, a tak si můžete řadit nejen přesunutím páky do strany a pak pohyby dopředu a dozadu, ale také pádly pod volantem. Ovšem při běžné jízdě je to naprosto zbytečné.

Pokud s autem budete jezdit klidně, není problém jezdit dlouhodobě mezi osmi a devíti litry na 100 kilometrů. Pokud plynový pedál přišlápnete, připravte se na to, že pod 10 se nedostanete a pokud si budete opravdu užívat toho, co motor dokáže, pak počítejte s klidně 15 a více litry. I tak jsou to na téměř pěti metrové (délka 4 861 mm) auto s hmotností 1,5 tuny a poměrně vysokým výkonem slušné hodnoty.

test-skoda-super-20-tsi162-kw-dsg-p3

Nový Superb narostl, rozvor se oproti minulé generaci protáhl o 80 mm, převisy se naopak zkrátily. Třetí generace je o 47 mm širší, o 6 mm vyšší a o 8 mm delší. Díky tomu nabízí interiér tolik prostoru, že se možná budete po prvním otevření dveří divit. Cestující na zadních sedadlech si budou moci protáhnout nohy, v testované nejvyšší výbavě Laurin&Klement má ten vpravo vzadu navíc možnost pracovat s pravým předním sedadlem a odsunout a sklopit si ho klidně až úplně dopředu. Vznikne tak před ním prostor doslova královský, na eSkový Mercedes sice nestačí, ale chybí mu opravdu málo… Na hraně je to však s prostorem pro hlavu zadních cestujících. Ti s výškou do cca 185 cm budou bez problémů, ti vyšší však možná budou čas od času v kontaktu se stropnicí.

Brada vám spadne po otevření dveří zavazadlového prostoru. Třetí generace už nemá složité variantní otevírání dveří „sedan-liftback“ pojmenované jako „twin-door“ z předchozí generace. Do zavazadlového prostoru se nyní dostanete díky velkým výklopným pátým dveřím jako to má Octavia. Po jejich otevření se před vámi rozprostře obrovská plocha s objemem 625 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce až 1 760 litrů.

Poněkud zklamáním je interiér v přední části, nikoliv kvalitou nebo zpracováním, ale vzhledem, který na můj vkus až moc připomíná menší Octavii. Mají to tak sice i jiné automobilky, ale je to škoda. Interiér je jinak tvarově jednoduchý, nepřeplácaný a přehledný. Nová generace vlajkové lodi si zaslouží bohatou výbavu, takže prolistovat nabídku multimediálního systému bude chtít trochu času – v nabídce je WIFI, televize, všemožné nastavení interiéru, exteriéru i samotného auta a mnoho dalších drobností.

test-skoda-super-20-tsi162-kw-dsg-p4

Podlě mě ale zdaleka tím nejlepším, co v novém Superbu přibylo, jen nový adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC). Pro testovaný Laurin&Klement je v základní výbavě, pro ostatní výbavové linie je za příplatek velmi slušných 25 000 Kč. U DCC si lze prostřednictvím nastavení jízdních režimů (Driving Mode Select) upravovat tuhost tlumičů v několika úrovních – od houpavého „Comfort“ přes běžný „Normal“ až po nejtužší „Sport“. Rozdíly jsou v jednotlivých nastaveních opravdu znatelné, ale ani po zvolení sportovního režimu se z auta nestane prkenná záležitost a celkově je Superb pohodlnější a plavnější než Volkswagen Passat.

Na komfortní režim se ale houpe možná až moc. Nejen při běžné, ale zejména při svižnější jízdě je tak vhodnější přepnout na Normal nebo Sport. Na sportovní režim bude Superb stále příkladně žehlit silnici, ačkoliv se tu a tam ozve od kol nějaký zvuk. Na výjezdech ze zatáčky se však po neomaleném přišlápnutí plynového pedálu protáčí vnitřní kolo, ačkoliv se toto snaží eliminovat v základu dodávané XDS+, jenž kolo přibrzďuje.

Nová, třetí generace Škody Superb je povedeným autem. Cílí na luxusnější notu, čemuž odpovídá komfort jízdy i nabízená výbava, ale je také typicky škodovácky „Simply Clever“. Nechybí totiž ona typická škrabka na sníh a led ve víčku nádrže, ale třeba také dvojice deštníků v obou předních dveřích a mnoho dalších podobných prvků. Základní cena byla stanovena na 599 900 Kč s benzínovým 1,4 TSI ACT, za naftový motor (1,6 TDI) si připlatíte 30 tisíc Kč. Testovaná verze 2,0 TSI 162 kW DSG ve výbavě Laurin&Klement stojí v základu 951 900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb
Motor:,2.0 TSI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,162 kW/220 koní při 4 500 – 6 200 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1 500 – 4 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.0 s
Maximální rychlost:,245 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.8 / 5.3 / 6.2
Emise CO2:,142 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4 861 mm
Šířka:,1 864 mm
Výška:,1 468 mm
Rozvor:,2 841 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,625 / 1 760 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru