Test Škoda Superb 2,0 TDI 4×4 Laurin&Klement

Autor: Pavel Srp - 26. 5. 2014


Vlajková loď automobilky Škoda, model Superb, je sice stále prodejně velmi úspěšný, nicméně od svého uvedení na trh v roce 2008 již zestárl. Designové prvky automobilky se mezi tím proměnily, a tak se jim Superb musel podřidit. I proto prošel před necelým rokem decentním faceliftem.

Hlavními změnami po faceliftu jsou kompletně přepracované přední i zadní část vozu. Přední části dominují nové světlomety s LED denním svícením (standard od druhé výbavy Ambition), širší maska chladiče, kapota s prolisem či nový nárazník s jinak tvarovanými mlhovkami. V zadní části je více změn právě u testovaného sedanu, který dostal nové lampy zachovávající typické osvětlení ve tvaru C, avšak nyní tvořené třemi světlovodivými páskami či diodová couvací světla, blinkry i brzdová světla. Poslední a nejvýraznější změnou je přestěhování registrační značky z nárazníku do víka zavazadelníku.

test-skoda-superb-20-tdi-103-kw-4x4-laurin_a_klement-p1

I Superb s karoserií sedan je znám svou praktičností. Do obřího zavazadelníku (595 litrů, resp. 1 700 litrů) je perfektní přístup díky revolučnímu systému otevírání víka TwinDoor. Můžete si vybrat, zda otevřete víko jen jako u sedanu nebo celé dveře i s oknem jako u liftbacku. Oproti předfaceliftované verzi je systém otevírání jednodušší, protože každý ze způsobů má svoje vlastní tlačítko.

Interiéru se změny prakticky nedotkly, nový je jen tříramenný volant. Superb v podélném směru stále nabízí jednu z nejprostornějších kabin na trhu, zejména pro cestujících na zadních sedadlech, v příčném směru však na některé své konkurenty ztrácí a pár centimetrů do šířky by mu rozhodně prospělo. V nejvyšší výbavě Laurin&Klement jsou sedadla čalouněná kvalitní kůží a cestující na zadních sedadlech mají k dispozici praktické podnožky, záclonky na všech oknech a nebo vyhřívané sedačky. Klimatizace je ale jen dvouzónová, ačkoliv je zezadu středového tunelu z pohledu ze zadních sedadel displej, ukazuje pouze čas a venkovní teplotu.

test-skoda-superb-20-tdi-103-kw-4x4-laurin_a_klement-p2

Superb spíše než na emoce hraje na konzervativní notu. V interiéru nabízí kvalitní materiály a ergonomickou příkladnost. O tom, že sedíte v nejvyšší výbavě vám dá auto náležitě vědět. Typická loga Laurin&Klement lze nalézt na obou předních blatnících, v interiéru jsou jimi ozdobena opšradla předních i zadních sedadel nebo ozdobná lišta v palubní desce před spolujezdcem. Výbavou však auto ztrácí i na některé vozy z nižších kategorií (Superb se řadí do střední třídy), chybí totiž například hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat či hlídání jízdních pruhů. Je také škoda, že Škoda nenabízí pro Superb sedadla s možností nastavení délky sedáku.

Pod kapotou testovaného auta byl nejprodávanější motor 2,0 TDI o výkonu 103 kW/140 koní. Spojen byl s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a pohonem všech kol prostřednictvím čtvrté generace spojky Haldex. I když umí spojka Haldex v případě ztráty trakce přední nápravy přiřadit pohon zadní nápravy, navíc takřka neznatelně, stále nejde o plnohodnotný systém jaký používá například Subaru. Promyslete tedy, zda je pohon všech kol pro vás nutností, zda vám těch pár „sněhových dní“ (nebydlíte-li na horách), kdy budete mít oproti vozům s předním (nebo dokonce zadním) pohonem výhodu v lepším a jistějším rozjezdu, stojí za vyšší hmotnost (cca 70 kg), vyšší spotřebu (cca 0,7 l/100 km) a horší dynamiku (předokolka: 0-100 km/h: 10,0 sekundy, max. rychlost 212 km/h).

Motor je o poznání hlučnější než v Passatu a s plně obsazeným vozem má poměrně dost práce. Zrychlování na dálnici není – i díky dodatečné hmotnosti pohonu 4×4 – nijak oslnivé. Ani ve městě se motoru v nejnižších otáčkách příliš pracovat nechce, při rozjezdu je potřeba trochu přidat plyn. K životu se probere kolem 1 500 ot./min., ale pak odhodlaně táhne až k přiližně 4 500 ot./min., kde mu opět dochází dech.

test-skoda-superb-20-tdi-103-kw-4x4-laurin_a_klement-p3

Kombinovanou spotřebu paliva udává výrobce 5,3 litru na 100 kilometrů. Na konci testu svítila na palubním počítači cifra 6,9. Testovací týden zahrnoval dlouhou cestu po dálnici a pár cest po městě. Nevýhodou na delší cestování je ale objem palivové nádrže jen 60 litrů.

Základní provedení modernizovaného Superbu startuje na 540 tisících Kč, testovaná verze 2,0 TDI 103 kW 4×4 Laurin&Klement stojí základních  909 900 Kč. Škoda Superb není špatným autem, ale na většinu svých konkurentů ztrácí nabízenou (resp. nenabízenou) výbavou.

Superb zkrátka musí bez výraznějších změn vydržet do roku 2015, kdy ho čeká generační obměna. Jsmě zvědaví, co si na nás Škoda přichystá… A vy? :)


[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,103 kW/140 koní v 4 200 ot./min
Točivý moment:,320 Nm v 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.3 s
Maximální rychlost:,210 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.4 / 4.6 / 5.3
Délka:,4 833 mm
Šířka:,1 817 mm
Výška:,1 462 mm
Rozvor:,2 761 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 609 kg
Objem zavazadlového prostoru:,595 / 1 700 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru