test-skoda-rapid-spaceback-16-tdi-77-kw-nahled

Test Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI 77 kW

Autor: Martin Binder - 28. 8. 2014


Škodu Rapid tu nemáme poprvé, dokonce ani verzi Spaceback, kterou jsme nyní otestovali s motorizací 1,6TDI 77kW. Pojďme se podívat na to, jak jsme si společně rozuměli.

test-skoda-rapid-spaceback-16-tdi-77-kw-p1

Když koncern Volkswagen přišel na trh s novými motory 1,6TDI, a začal je montovat do Octavií, byl jsem k tomu více než skeptický. Zvyklý na jedna-devítky, ještě lépe dvoulitry, jsem se na škodovky s nápisem TDI a jednou koncovkou výfuku díval skrz prsty. Mohu ale říci, že mě motor příjemně překvapil. Jak co se svižnosti jízdy týče, tak i spotřebou paliva.

Pojďme se podívat na Spaceback z užitné hodnoty. Nejeden známý se nás ptal, že o Rapidu uvažuje jako o rodinném autě. Rozhodli jsme se na něj podívat přesně tak. Naplánovaný byl víkendový pobyt na horách s ježděním po výletech. Sbaleno, jdeme nakládat. Složili jsme kočárek s korbičkou a po sundání koleček se opravdu do kufru vešel. Nicméně přidat k němu pár tašek už bylo na pováženou. Zajet na nákup s kočárkem by asi nebyl problém, ale na víkend nic moc. Zavazadla tedy nakonec, kam se vejdou. Ještě že jsme jen tři…

Interiér je pěkně zpracovaný, vše přehledně na místě. I se svojí vyšší postavou jsem se příjemně usadil a původní strach ze sedaček bez výsuvných opěrek hlavy byl pryč. Příjemně nás překvapily klasické drobné detaily, kdy Škoda Auto zastává své moto „Simply Clever“. Ve dveřích plastový odpadkový koš s výměnnými sáčky s rozměrem napsaným na víčku – pro někoho možná hloupost, dle mého super nápad. Dostatek přihrádek schválila i manželka. Dalším příjemným zjištěním byla přítomnost USB, věc pro mě nezbytná. Multimediální systém skvěle fungoval i s telefonem, vč. bluetooth handsfree.

test-skoda-rapid-spaceback-16-tdi-77-kw-p2

V interiéru mě ale trápily dvě věci. Základní audio systém toho moc nenahraje, to je škoda. A automatické stahování řidičova okénka, které dolů sjelo na klasické promáčknutí tlačítka samo, zavírat se ale muselo ručně. Proč? No nic, vyrážíme.

Otáčím klíčkem a palubní počítač hlásí a prosí o sešlápnutí spojkového pedálu. Nenastartuje, dokud na něm opravdu nestojíte. Příjemná drobnost, která mou zapomnětlivou ženu potěšila. Na navigaci vcelku bez problémů nastavujeme cíl cesty a jsem rád, že jen ukazuje a nevypráví, kdy a kde máme jak zatočit, jako u nedávno testovaného Peugeotu RCZ R, kde se hlášení navigace nedalo vypnout.

Rozhodli jsme se, že cestu na místo si trochu užijeme, a tak jsme Spacebacka popohnali. Zmíněna jednašestka šla příjemně za plynem. Myslím si, že je to naprosto ideální motor pro auto této velikosti a hmotnosti. Obout na něj o něco větší kola byla by jízda ještě zábavnější, ale i tak se s ním opravdu příjemně projížděly zatáčky. Výkonu bylo tak akorát a rozhodně jsme nebrzdili provoz ani v krkonošských horách. Po příjezdu na místo nás příjemně překvapila spotřeba paliva. Půlka cesty byla do kopce, cestou spousta obcí a spotřebu jsme nedostali přes 7l/100km, spotřeba se klidnou, přesto svižnou jízdou dá držet spotřebu pod 5l/100km. Pro mne opravdu příjemné překvapení.

test-skoda-rapid-spaceback-16-tdi-77-kw-p3

Co mi při rychlejší jízdě nesedělo, byla přetáčivost auta, nicméně nic extrémního, a nastavení stabilizačního systému ESP. Hlavně při rozjezdu, když na navlhlé silnici proklouzla kola, se ESP naprosto zbláznilo a div nezastavilo a nevyhodilo mě z auta. Možná nezvyk, ale nestalo se mi to jednou. A poslední věc, při rychlejším řazení prazvláštně poklesne výkon.

Je vidět, že Češi mají rádi česká auta. Když jsme se při obědě dívali na kolemjdoucí, nejeden se zastavil a s úsměvem Rapida obcházel – a to i přes nepříliš výraznou barvu testovaného auta.

A pro koho vlastně Škoda Rapid Spaceback je? Svezli jsme pár přátel a probrali to s nimi. Jeden známý, jezdící celý život ve Fabii, byl nadšený. Pro něj ideální auto. Na druhou stranu pár, který uvažuje o rodině, byl zásadně proti. Pro ně byl Rapid nedostatečný a raději by zvolili větší sestru Škodu Octavii. Jako hlavní auto pro rodinu je prostě Spaceback malý. Na tom jsme se shodli i s manželkou. Jako druhé auto pro ženu, na nákupy nebo jen s dětmi, ideální. Líbivé auto, akorát tak velké. Pomocné systémy jako asistent pro rozjezd do kopce, zmíněné hlídání spojky, parkovací asistent a povedený výhled z vozu jsou jen plusové body.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Rapid Spaceback
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,77 kW/105 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.3 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 3.7 / 4.4
Délka:,4 304 mm
Šířka:,1 706 mm
Výška:,1 459 mm
Rozvor:,2 602 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 260 kg
Objem zavazadlového prostoru:,415 / 1380 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru