Test Škoda Rapid Spaceback 1,2 TSI 63kW: Já nejsem jen levnější Octavia! (2014)

Autor: Pavel Srp - 27. 2. 2014


Škoda Rapid se po prvotních cenových nesrovnalostech už (nejen) na českém trhu usídlila a na silnici je poměrně hojně zastoupena. Klasický liftback jsme si v redakčním testu vyzkoušeli už před pár měsíci, tentokrát přišla řada na Rapid Spaceback, kterou jsme vyzkoušeli zatím jen na pár kilometrů.

Již od začátku bylo jasné, že Škoda Rapid na trh nepřijede pouze v jediné karosářské variantě. I když se dokonce chvíli mluvilo také o klasickém kombi, škodovka nakonec jako druhou karosářskou variantu do světa vypustila provedení Spaceback. Je to vlastně skoro klasický hatchback. Proč skoro? Mrkněte se na C-sloupek. Tam přibyla malá trojúhelníková okénka, která nejen, že prosvětlují interiér, ale také mírně prodlužují zavazadlový prostor. Hatchbacky ji nemají, na kombi jsou moc malá…

S příchodem modelu Spaceback se v modelové řadě Rapid odehrálo také pár inovací. Hydraulický posilovač řízení nahradil elektromechanický posilovač řízení, nová xenonová světla, tříramenný volant s ovladači po obou stranách z Octavie, ovladače elektrického ovládání zadních oken u řidiče či designový paket Style Plus a nebo konečně uzamykatelné víčko nádrže (spolu s centrálním zamykáním), takže vám ‚Simply Clever‘ škrabku už nikdo neukradne.

test-skoda-rapid-spaceback-12-tsi-63-kw-p2

Škoda Rapid Spaceback nabídne výhradně pětici dveří, ale oproti liftbacku je o 18 cm kratší. Vnitřní prostor pro posádku tím však nijak neutrpěl a nad hlavami zadních cestujících je dokonce o fous místa více. Zmenšil se však zavazadlový prostor. Z původních 560 litrů je u Spacebacku „jen“ 415 litrů v základním uspořádání a bez rezervy, což je v nižší střední třídě stále hodně (např. Volkswagen Golf i SEAT Leon mají litrů 380).

Po sklopení sedadel sice vznikne prostor o objemu až 1 380 litrů, ale se schodem mezi podlahou kufru a opěradly zadních sedadel. Máte dvě možnosti, buď se s tím smíříte a nebo si připlatíte za dvojité dno zavazaelníku a podlaha se (téměř) vyrovná.

Paleta nabízených motorů je poměrně rozličná a začíná u benzínového tříválce s mrzkým výkonem 55 kW/75 koní a bídným točivým momentem 112 Nm. Je sice levný, ale než si ho objednáte, popřemýšlejte o tom, na co auto budete využívat. Lepší volbou bude určitě alespoň testovaný motor 1,2 TSI o výkonu 63 kW/86 koní a s točivým momentem 160 Nm, který stojí v hierarchii hned nad ním. Ani ten ale není žádným trhačem asfaltu.

test-skoda-rapid-spaceback-12-tsi-63-kw-p3

Slabší jednadvojka má relativně jednoduchou práci. Auto váží slušných 1 150 kg, takže z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,7 a pojede, samozřejmě na německé dálnici, maximální rychlostí až 180 km/h. Spotřebu paliva udává výrobce 6,5 l/100 km ve městě, 4,4 l/100 km mimo město a 5,1 l/100 km v kombinovaném režimu.

Motor ja na takové to klidné ježdění z bodu A do bodu B zcela dostatečný. Spotřeba paliva se dá udržet na velmi rozumných hodnotách (klidně i pod 6 litrů) a dálniční tempo není problém udržet kopec/nekopec. Pokud se ale rádi svezete sportovněji, pak určitě dobře promyslete, zda nepřiplatit 25 tisíc Kč a nepořídit si rovnou silnější provedení. Kromě vyššího výkonu 77 kW/105 koní a 175 Nm totiž dostanete i šestistupňovou převodovku (pro jiný motor v nabídce není, ani za příplatek).

Ačkoliv má Rapid Spaceback tvrdší podvozek, není to uskákaná koza, i když ho některé větší výmoly ze zajetého tempa dokáží vykolejit. Většinu nerovností však dokáže utlumit dobře a z prostoru náprav se neozývají žádné pazvuky. Radostně se vrhá i do zatáček, aby z toho byla jízda opravdu radostná, na to mu chybí výkon na výjezdu.

Škoda Rapid Spaceback už není „tou levnou Octavií, je to svébytný model, který neohromí cenou – vždyť základní akční (!) cena výbavy Fresh je 269 900 Kč – ale dokáže uspokojit zákazníky toužící po škodovce, pro něž je Fabia moc malá, ale Octavia zase zbytečně velká.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru