Test Škoda Octavia G-TEC 1,4 TSI (CNG)

Autor: Pavel Srp - 28. 4. 2015


Škoda Octavia je ve své poslední generaci v naší redakci už poměrně známým vozem, vyzkoušeli jsme si ji v outdoorové verzi Scout, ve sportovním hávu RS, ale i se základním motorem TSI. Úsporný G-TEC spalující CNG jsme však v rukou ještě neměli. To se teď změnilo.

Škoda Octavia G-TEC byla představena již před více než rokem. Designově se od „obyčejných“ verzí prakticky neliší, přibylo jen několik znaků G-TEC. O tom, že jde o auto na „plyn“ nepoznáte ani podle plnícího hrdla. To je totiž uschováno pod klasickým uzávěrem v blatníku auta, kde jsou vedle sebe dva otvory – pravý pro tankování benzínu a levý pro plnění CNG.

test-skoda-octavia-g-tec-14-tsi-cng-p1

Změny nenajdete prakticky ani v interiéru, snad jen v budíkách jsou dva ukazatele o stavech paliva v nádržích. Jeden na tradičním místě, druhý místo teploty vody (teplota vody chybět nebude, v MAXI-DOTu je teplota oleje) – levý pro CNG, pravý pro benzín. Díky umístění nádrží na CNG je také zadní náprava – navzdory výkonu auta – víceprvková, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti

Pod kapotou má Octavia G-TEC přeplňovaný benzínový motor 1,4 TSI s výkonem 81 kW/110 koní (má stejný výkon jako silnější z motorů 1,2 TSI). Motor je zkonstruován pro spalování zemního plynu (CNG) i benzínu. Vozy Octavia G-TEC jsou také vždy doplněny o ekologický paket Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.

test-skoda-octavia-g-tec-14-tsi-cng-p2

Tím nejdůležitějším je u verze G-TEC jednoznačně úspora paliva a nízké emise, výrobce slibuje spotřebu CNG pouhých 3,5 kg/100 km. To jsou hodnoty z říše snů, ačkoliv pokud se budete snažit a s plynovým pedálem budete zacházet velmi zlehka, dá se k takovým hodnotám přiblížit, spíše počítejte s hodnotami kolem 4,5 kg/100 km. I to je ale vzhledem k ceně 1 kg CNG (v ČR se dá pořídit cca kolem 26-28 Kč) skvělá hodnota. V přepočtu tak Octavia G-TEC dokáže jezdit cca za 1 Kč na 1 ujetý kilometr.

Po startu jede Octavia G-TEC vždy na CNG, pokud v nádrži není palivo, automaticky se přepne na benzín. A to i při jízdě. Změna paliva je prakticky neznatelná, na palubním počítači se pouze přepne aktuální nebo průměrná spotřeba z hodnot „kg/100 km“ na „l/100 km“ a vzroste její hodnota. Na benzín se spotřeba vyšplhá přibližně k 6-7 litrům na 100 ujetých kilometrů. Výraznější změna chování nicméně pocitově nenastane. Auto je nepatrně tišší, klidnější a pružnější. Není to ale nic, co byste poznali, pokud se na to vyloženě nesoustředíte.

Díky dvěma palivovým nádržím na CNG o celkovém objemu 15 kg, které jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru (benzínová nádrž je na standartním místě a nabízí objem 50 litrů), se dá výhradně na CNG reálně ujet více než 300 km. Jen škoda, že síť čerpacích stanic na CNG není zatím nijak hustá, naštěstí se neustále rozrůstá. Například podél nejvytíženější české dálnice D1 mezi Prahou a Brnem v současnosti naleznete minimálně tři v dojezdu pouhých pár kilometrů od sjezdu. Kvituji, že navigace obsahuje v bodech zájmu plnící stanice na CNG. Teoretický dojezd na obě plné nádrže je až 1 300 km.

test-skoda-octavia-g-tec-14-tsi-cng-p3

Až do této chvíle je všechno prakticky bez problémů, ale motor nemá výkonu na rozdávání. S prázdným autem si umí poradit, dokáže si i na dálnici držet běžné rychlosti bez problémů i do dlouhých, táhlých kopců, ale s naloženým autem začne mít problémy. Bude potřeba častěji pracovat s řadící pákou šestistupňové manuální převodovky a spotřeba paliva vzroste.

Nevýhodou je zcela jistě také to, že s auty spalujícími CNG nebo LPG se nesmí do podzemních garáží. Pokud taková parkoviště využíváte, budete muset nákup Octavie G-TEC hodně zvážit.

A co cena? Vyplatí se CNG? Cenové srovnání s motorizací 1,2 TSI 81 kW prakticky nemá cenu, rozdíl je více než 60 tisíc Kč. G-TEC je spíše na dostřel 1,4 TSI 110 kW, oproti němuž je dražší o 16 tisíc Kč. Co se týká srovnání naftových motorizací, pak se můžeme bavit o 1,6 TDI 77 kW, oproti kterému je levnější o 4 tisíce Kč, nebo o 1,6 TDI 66 kW, které je naopak o přibližně 40 tisíc Kč levnější než G-TEC. Bavíme se ale o cenách z běžného ceníku, pokud nahlédneme do toho akčního, kde se G-TEC nenabízí, ceny běžných verzí jsou o ještě poznání nižší.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia G-TEC
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 395 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín + CNG
Pohon:,přední kola
Výkon:,81 kW/110 koní při 4 800 – 6 000 ot./min
Točivý moment:,200 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.9 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba benzínu (l/100 km):,7.0 / 4.5 / 5.4
Spotřeba CNG (m3/100 km):,6.9 / 4.5 / 5.4
Spotřeba CNG (kg/100 km):,přepočet cca 4.9 / 3.2 / 3.8
Emise CO2 (g/km):,127 (B) / 97 (CNG)
Objem benzínové nádrže:,50 litrů
Objem CNG nádrže:,15 kg
Délka:,4 659 mm
Šířka:,1 814 mm
Výška:,1 465 mm
Rozvor:,2 680 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 390 kg
Objem zavazadlového prostoru:,460 / 1 450 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru