Test-2020-Skoda-Octavia-15-TSI-110-kW-ACT- (8)

Test Škoda Octavia 1.5 TSI 110 kW ACT (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 7. 2020


Nová generace Škody Octavia je nejchytřejší škodovkou současnosti, což se nám potvrdilo už v předchozím testu naftového kombíku. Tentokrát jsme otestovali benzinový liftback.

Zatím vcelku skromná nabídka

Pokud nyní otevřete ceník nové octavie, zjistíte, že nabídka motorů není nijak bohatá. Jsou tu dva benzinové (1.0 TSI 85 kW a 1.5 TSI 110 kW) a dva naftové motory (2.0 TDI 85 kW a 2.0 TDI 110 kW). Kromě výkonnějšího naftového motoru, vybaveného DSG, jsou agregáty spojeny s manuální převodovkou. Nabídka se bude postupně rozšiřovat i o další motorizace a verze, jejichž předprodej už česká automobilka zahájila.

Platí to i pro testovanou motorizaci 1.5 TSI, která má poháněná výhradně kola přední nápravy a je spojena se šestistupňovou manuální převodovkou. Zároveň jde o motor s technologií odpojování dvou válců při nízké zátěži, která podle automobilky dokáže uspořit nízké jednotky desetin litrů paliva.

První jízda: Škoda Octavia Combi 1.5 TSI a 2.0 TDI DSG. Liší se víc, než by se dalo čekat

Nejmodernější příplatková výbava v nabídce značky

Jakkoliv není Škoda Octavia vlajkovou lodí značky, nabízí v současnosti nejmodernější prvky výbavy. Kodiaq i Superb jí mohou jen tiše závidět. Jen namátkou zmíníme například LED Matrix světlomety (ty Superb v rámci faceliftu dostal), hlasovou asistentku Lauru (má ji i Kamiq a Scala), nový multimediální systém Columbus s navigací a až 10palcovým dotykovým displejem, nový volant (ten se také dostane do dalších modelů), ale hlavně head-up displej.

Head-up displej je dnes zejména v prémiovém segmentu naprostým standardem, mají ho už ale i některá auta mainstreamových značek. Tady dosud škodovka (ale i další koncernové značky) neměly odpověď. To se s novou octavií mění, navíc rovnou s tou lepší verzí, která údaje promítá přímo na sklo, nikoliv na vyklápěcí skleněnou destičku. Čitelnost údajů je perfektní, stejně jako možnosti nastavení (jas, výška, ale také třeba zimní režim, kdy údaje zmodrají, aby byly čitelné na sněhem pokryté cestě).

Interiér také přišel o spoustu mechanických tlačítek, jejichž úlohu převzal dotekový displej multimédií i doteková ploška pod ním. Potěšilo, že klimatizace je ve spodní části displeje pořád, takže teplotu si můžete změnit, aniž byste museli přepínat obrazovky. Displej, respektive obsah jeho zobrazení se dá navíc velmi bohatě personifikovat – stejně jako domovské obrazovky na vašem chytrém telefonu.

Test-2020-Skoda-Octavia-15-TSI-110-kW-ACT- (21)

Zapomenout nelze ani bezdrátový systém SmartLink, jenž umožňuje připojení chytrého telefonu s operačním systémem Apple iOS nebo Android bez nutnosti použití kabelu. Po prvním připojení se mobilní telefon při nastoupení do vozu automaticky přihlásí, volitelná technologie bezdrátového nabíjení s LTE a Wi-Fi umožňuje i indukční nabíjení telefonu a propojuje jej s vnější anténou vozu. Pomocí Android Auto, Apple CarPlay či MirrorLink lze pak vybrané aplikace chytrého telefonu ovládat z displeje vozu.

Slušná dynamika i spotřeba paliva

Testovaný motor 1.5 TSI lze v současnosti kombinovat pouze s manuální šestistupňovou převodovkou, DSG se ale v nabídce brzy objeví. Řazení je ale přesné a dráhy jasně vymezené, přesto by se k celkově komfortnějšímu naladění octavie DSG hodilo více. Testované auto bylo vybaveno adaptivním podvozkem DCC, který je v normálním jízdním režimu naladěn spíše do pohodlí. Octavii přesto nerozhodí nerovnosti v zatáčce a není přehnaně houpavá.

Silnější TSÍčko z nabídky nabídne maximálně 110 kW/150 koní a 250 Nm točivého momentu, díky čemuž zrychlí z 0 na stovku za 8,2 sekundy a jede až 230 km/h. To jsou ale hodnoty, které řidič běžně tolik nevyužije, spíše ho potěší, že motor nabídne poměrně slušnou pružnost i spotřebu paliva. Ta se dá udržet pod 6 l/100 km.

Test-2020-Skoda-Octavia-15-TSI-110-kW-ACT- (4)

Souvisí s tím jistě i funkce odpojování válců ACT (Active Cylinder Technology). To znamená, že v případě malé, respektive konstantní zátěže motoru – typicky při ustálené jízdě po rovině – dokáže řídící jednotka motoru automaticky přestavit vačku tak, aby odpojila dva prostřední válce. Jinak řečeno vačka se přenastaví tak, že má nulový zdvih (je kulatá) a tedy neotevře sací, ani výfukové ventily. Tím pádem se sníží v motoru tření, protože písty se tzv. jen „vezou“ a to má ušetřit palivo. O tom, že je motor v režimu dvou válců, informuje řidiče maličká ikonka ve spodní části rychloměru, případně u palubního počítače se zobrazením aktuální spotřeby paliva.

Závěr a cena

Dobré jízdní vlastnosti, bohatá výbava i dostatek prostoru pro posádku i zavazadla. I ve čtvrté generaci si mladoboleslavský bestseller ponechal to, proč si ho zákazníci oblíbili. S testovanou benzinovou motorizací je navíc dynamicky dostatečně schopný a nevyvažuje to vysokou spotřebou paliva.

Škoda Octavia ve čtvtré generaci překonává výbavou i Superb. Ten ale vyhrává prostornější karoserií, ale i celkově o něco lepším pocitem z jízdy. Otázkou ale je, jestli to stačí. Octavia je modernější, chytřejší a může být mnohem lépe vybavená. Plug-in hybridní verzi nabídne již brzy také – dokonce hned dvě: iV a RS iV. Ceník v současnosti začíná na 493 900 Kč za tříválec 1.0 TSI v základní, přesto vlastně dostatečné výbavě Active. Za kombi verzi připlatíte 40 tisíc korun.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia 1.5 TSI 110 kW ACT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1498 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní
Točivý moment:,250 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,8.2 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.7
Emise CO2:,109 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,4689 mm
Šířka:,1829 mm
Výška:,1455 mm
Rozvor:,2686 mm
Pohotovostní hmotnost:,1263 kg
Objem zavazadlového prostoru:,600 / 1555 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru