test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv- (2)

Test Škoda Enyaq iV 80x Sportline (2021)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 6. 12. 2021


Pohon všech kol, pětisetkilometrový dojezd, bezmála 200kW elektromotor. Spousta prostoru, pěkně střižený, hranatý design. Cena nejméně 1,4 milionu. Škodovácký Enyaq iV je zboží pro majetné, rozhodně nebude tím autem, které v Česku rozpoutá elektrické šílenství. Demonstruje ale, jak pěkně a použitelně může elektromobilový svět vypadat. Až třeba jednou bude levnější.

Svítící hvězdou

Na moderních škodovkách je jednoznačně rozpoznatelný lámaný design karoserie. Trochu kubismus, trochu origami. Díky mnohým výřezům, výsekům, prolisům a perforacím tak Enyaq iV nepůsobí tak zavalitě, a to i přes mohutná, dvacetipalcová a aerodynamicky zakrytá kola. Na poměrně velké SUV jsou tyhle rozměrové hrátky dost zázračný optický klam.

O to víc tyhle designové kousky fungují ve verzi Sportline, která dílem jiného nárazníku přidává autu pár milimetrů na délku. Rovněž mění řadu lesklých doplňků tam, kde má standardní Enyaq iV chrom. Týká se to především rámečků přední masky nebo popisků na pátých dveřích. Kontrastní jsou také kryty zpětných zrcátek a ližiny.

test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv- (9)

To největší módní kouzlo na testovaném modelu je ale Crystal Face, tedy osvětlená přední maska se 131 LED diodami. Vypadá to, jako byste měli místo čumáku křišťál, což velmi vkusně koresponduje s celkově pojatým designem auta. Chytrý vůz dostal své věčně svítící srdce. Cena? 52 tisíc. V podvečer ale bude váš Enyaq iV hvězdou jakékoli silnice. Vypadá to nesmírně dobře.

Žádné mačkání

Také uvnitř má Sportline několikero změn, které vzhled auta alespoň na oko proměňují. Je tu černé čalounění střechy, pedály z nerezu, sportovní sedačky z umělé kůže se širokými podsedáky. Zatmavená jsou okna, včetně toho na pátých dveřích. Uvnitř je taky řada karbonových dekorů a dalších černých detailů – třeba jako obložení filigránského voliče jízdních režimů.

Minimalisticky pojatá palubní deska funguje v takto potemnělém vnitřku auta ještě podmanivěji. Zvlášť působivá je řidičova zóna z decentním displejem jako přístrojovým štítem a maximálním možným využitím head-up displeje s rozšířenou realitou. Hlavní, třináctipalcový displej je nicméně možná až zbytečně velký a málo integrovaný do palubní desky. Architektura kvůli tomu nepůsobí tak organicky.

test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv- (18)

Dispozičně je Enyaq prostorným, rodinným elektromobilem. Stavbou karoserie se nebudete uvnitř mačkat v loktech vpředu ani vzadu, prostoru je tu dost i na kolena. Hlavy si neotlačíte. Kufr pojme 585 litrů, a jak je zvykem, nabízí velmi šikovné příslušenství pro ukotvení a stabilizaci bagáže. Pod kapotou kufr Enyaq iV nemá. Že je to škoda asi není třeba připomínat.

Rychle, ale rodinně

Škodovka nabízí Enyaq iV ve třech variantách. Testovaná verze je nejsilnější, má dvojici elektromotorů (vpředu i vzadu) a pohon všech kol. Nese označení 80x, disponuje výkonem 195 kW a točivým momentem 425 Nm. K dispozici jsou ale i varianty 80 a 60, přičemž první jmenovaná nabízí výkon 150 kW a druhá 132 kW. Rozdíl je i v bateriích. Zatímco nejslabší varianta má na podvozku akumulátor jen s kapacitou 62 kWh, tak obě silnější provedení už vozí 82kWh baterku.

Menší ani smysl moc nedává, Enyaq sice v testované verzi slibuje bezmála pětisetkilometrový dojezd, ale pokles teploty pod letní hodnoty většinu naději na dosáhnutí takového výsledku maří. Přesto – i tak hřmotné a těžké SUV s váhou až 2,4 tuny dokáže i v zimě na okresních silnicích jezdit s průměrnou spotřebou lehce nad 20 kWh na 100 kilometrů. A Škoda slibuje rychlonabíjení (až 130 kW) stejnosměrným proudem z 5 na 80 % za 38 minut. To nejsou špatné výsledky. Byť ano – umí jezdit i za 25 a víc kWh. Zvlášť na dálnici.

test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv- (21)

Vraťme se na okresku – v režimu Sport každopádně auto zhrubne, zrychlí, okamžitě zapojuje oba elektromotory a je s tím zábava. Stovku má pod sedm vteřin. Mějte ale na paměti jeho „rodinné vlastnosti“. Sportline sice má ve standardu sportovní podvozek, který o pár milimetrů snižuje nápravy, můžete si dokoupit adaptivní DCC a můžete si jet užít nějaké horské smyčky, ale pořád máte v rukách velké a těžké auto. To znamená náklony, to znamená občasná zaplavání, to znamená jiné dávkování brzd.

Výhodou je pohon všech kol (který autu přidává zhruba metrák na váze) a nízké těžiště. Auto je hodně stabilní. A umí být klidné maximálně tiché, skvěle odhlučněné. I díky speciálním fóliím na oknech. Škoda Enyaq iV je rodinný elektromobil moderní doby. Vypadá skvěle, jezdí předvídavě. Má slušný dojezd, dobrou spotřebu.

Jenže je to zboží pro majetné – testovaný kousek přijde nejméně na 1,4 milionu. A to je zhruba o milion víc, než aby dokázal v Česku rozpoutat elektromobilové šílenství.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Enyaq iV 80x Sportline
Motor:,synchronní + asynchronní motor
Pohon:,všech kol kol
Výkon:,195 kW
Točivý moment:,425 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,6.9
Maximální rychlost:,160 km/h
Spotřeba paliva (kWh/km):,18.7
Emise CO2:,0 g/km
Celková kapacita akumulátorů:, 82 kWh
Maximální dojezd:,498 km
Délka:,4653 mm
Šířka:,1879 mm
Výška:,1604 mm
Rozvor:,2770 mm
Pohotovostní hmotnost:,2380 kg
Objem zavazadlového prostoru:,585 / 1710 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

8 názorů na “Test Škoda Enyaq iV 80x Sportline (2021)”

  1. Spíše bych uvítal malé lehké a levné auto do města jako druhý vůz, zajet na poštu nebo pro rohlíky. To bych si k dieselu, který používám na dlouhé cesty třeba i koupil, pokud bude stát kolem 250 tisíc a dojede třeba 250 km. Na zrychlení se.e Bílý tesák, pokud to bude kolem 10 – 15 sec na stovku, tak to úplně stačí. Ale téměř třítunový mastodont do města je nesmysl a na dlouhé trasy je třeba počítat teď v zimě s dobíjením tak 2x denně (ano, přátelé, denně občas ujedu překvapivě i 700 km) a pokud rychlonabíječka do baterky rve proud 160 A, tak ta bude cugrunt za dva roky. Takže auto je zvenku celkem pěkné, vevnitř jsem ho neviděl, takže nemohu hodnotit, ale uniká mi smysl koupě tohoto vozu, pro rohlíky je to velké drahé a nesmyslné, na dlouhé cesty nepoužitelné…..

    1. Pro rohlíky jdu pěšky. 500km ná tyden stačí 70% lidem. Kdo nevyzkousi ten povídá a povídá….

      1. Franto, zkus se na cestách ve všední den rozhlédnout kolem sebe… Na dálnici je to samá „pomalovaná“ fábie, octávie nebo hyundai. Víš, co to je za auta? To jsou obchoďáci ve firemních autech, kterým bude asi sotva stačit 500km na týden. To je 70% lidí na cestách.

  2. Ošklivé , tuctové auto , vnitřní interiér jako v octavii nekvalitní , typické auto pro čechy.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru