test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv_80- (3)

Test Škoda Enyaq iV 80 (2021)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 20. 7. 2021


Ten plán je poměrně ambiciózní, ale nutný. Evropská komise v půlce července narýsovala konec nových aut se spalovacím motorem. Přeložila návrh přelomového klimatického balíčku, který jejich prodej po roce 2035 prakticky znemožní. Do té doby chce mít Škoda v nabídce nejméně čtyři plnohodnotné elektromobily, možná víc. A tím, kdo tuhle bateriovou éru startuje, je Enyaq iV.

Chvála obyčejnosti

Být první má jednu zásadní výhodu i nevýhodu – každý si vás bude pro to pamatovat. A od toho se může odvíjet úspěch i neúspěch automobilky do dalších let. Když nepočítáme už odepsané plně elektrické Citigoe iV, je to totiž právě Enyaq iV, který jakožto první původní elektromobil má za úkol dostat Čechy za volant bateriových aut. A láká je chytře: má velmi nápadný design, pod nímž se ukrývá nebývale praktické auto. A na to lidé obyčejně slyší.

Popořadě: Enyaq je obří rodinné auto. Zaprvé má velkorysý kufr o objemu 580 litrů, který je nadto velmi dobře osvětlený a je v něm celá řada chytře schovaných háčků a organizaci bagáže ulehčujících přepážek. Zadruhé je poměrně široké, takže uvnitř se nebude tísnit ani ramenatý dlouhán na zadních sedačkách. Před koleny má běžně vysoký muž dvacet čísel prostoru. A zatřetí je v interiéru nespočet odkládacích prostor a dobíjecích konektorů včetně běžných zásuvek. Jo a je tu i tažné!

test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv_80- (15)

Enyaq iV už svou filosofií a praktickým duchem interiéru nesnese označení „městský elektromobil“. Tohle auto má být úplně normální, běžné, obyčejné. Jako by člověk přesedl z naftového Kodiaqu a vyrazil kamkoli si zamane. Kromě absolutního ticha a častějších zastávek na občerstvení (vozu především) by neměl poznat rozdíl. Ideál, utopie? Pomalu snad realita.

Žádná nuda

To „pomalu“ je ve větě výše strašně důležité příslovce. Konstruktéři a designéři pořád musejí myslet na to, že elektromobily i s největšími dnes dostupnými bateriemi nemají nekonečný dojezd a jejich nabíjení bývá zdlouhavé. Pomáhá design – všimněte si extrémně protaženého lízátka vpředu, které ční jako lžícový naběrák z předního nárazníku a čeří vzduch před vozem, nebo téměř zalátaných děr v kolech. Dříve byla perforace známkou krásy (bylo vidět na brzdy!), teď je třeba zamezit jakékoli turbulenci vzduchu navíc.

Proto mají elektromobily úplně rovné podlahy. A většinou taky spoustu zaoblených tvarů, které ale k designovém jazyku novodobých škodovek úplně nesedí a touto cestou se nevydal ani Enyaq iV. Jeho lomené, ostré kontury mají své neoddiskutovatelné kouzlo. Hrátky s LED podsvícenou maskou, která se stala už na prvních statických prezentacích auta obletovaným detailem, dotvářejí nesmírně zdařilý obraz Enyaqu jako vvybalancovaného celku: je velký, ale ne hřmotný; praktický, ale rozhodně ne nudný.

test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv_80- (5)

Zdůraznění nového pojetí interiéru převzatého z autosalonových konceptů vévodí gigantický, třináctipalcový displej. Je krásně barevný, zřetelný, jeho software není nejpřehlednějších, ale stále se opakující „cesty“ si lze osvojit. Přístrojový štít je naopak velmi decentní, až roztomile miniaturní, silně kontrastuje k centrálnímu panelu. Enyaqu iV zůstalo pár hardwarových tlačítek – je to dobře. Škoda že chybí ovládání klimatizace, vybraných jízdních asistentů nebo kolečko na hlasitost, byť dotekový volič pod displejem, po kterém posouváte prste doleva a doprava, funguje poměrně dobře, bez chyb.

Pochybovat je zbytečné

Enyaq s pohonem na zadní kola ve své nejvýkonnější verze disponuje 150 kW/204 koňmi, tedy stejně jako Kona Electric. A má maximální točivý moment 310 Nm. Není – a je to potřeba zdůraznit – to žádné bateriové žihadlo na bleskurychlé smýkavé průjezdy horskými pasy. A to i přes poměrně nízkou váhu, která na elektromobil činí jen nějaké dvě tuny, nebo vskutku ideální rozložení váhy a nizoučké těžiště, dané pochopitelně vahou a umístěním baterie na podvozku.

Škoda Enyaq iV je naladěna maximálně komfortně. Má báječně pohodlný podvozek a nesmírně stabilní, důvěryhodnou jízdu. Tu a tam se při jízdě ozval rachot zezadu, což přikládám uvolněné podlaze v kufru, jinak vládlo kostelní ticho. Výborná je ovladatelnost i rejd. Adaptivní rekuperace funguje tak intuitivně, že se o manuální nastavení nemusíte starat.

test-2021-elektromobil-skoda_enyaq_iv_80- (19)

S nejsilnější variantou (před příchodem RS) se pojí i největší kapacita baterie. To je také největší argument, proč v případě Enyaqu iV sáhnout po té nejlepší, ale samozřejmě i nejdražší variantě – stojí bezmála 1 200 000 korun. Využitelná část baterky má kapacitu 77 kWh, a když se budete ve městě snažit, zvládnete na jedno její nabití ve městě překonat 450 kilometrů. Když zapojíte okresky, dostanete se na spotřebu kolem 18 kWh a jste na 400 kilometrech.

Po převážně městském ježdění s pár výlety po okreskách hlásil Enyaq po týdnu spotřebu kolem 16,5 kWh. Průvan na dálnici požene dojezd na hranici 300 kilometrů, i tak se řadí Enyaq mezi tu generaci elektromobilů, s níž nemusíte mít obavy cestovat. Navíc když dobíjet lze až rychlostí 125 kW (40 minut do 80 procent). Pravda je, že třeba třeba takové BMW iX3 s o drobet menší baterkou (využitelná kapacita 74 kWh) umí až 150 kW, ale totožnou hodnotu co Škoda slibuje třeba Audi u elektrické Q4 e-tron nebo sesterský Volkswagen ID.4.

K tomu nutno dodat, že nikdo nezaručuje (ani by to nešlo), že takové číslo vám dobíjecí stojan vůbec ukáže. Záleží na podmínkách i vytíženosti sítě. A o kolika tak rychlých stojanech vůbec ve vašem kraji víte? Na dálničních tazích se s nimi ale počítat dá. Proměnných je nicméně pořád hodně. Stejně jako otázek, jestli „za to už elektromobily stojí“, nebo je třeba nadále čekat na infrastrukturu a rozvoj lepších technologií. Cena zůstává vysoká, Škoda Enyaq iV ale jinak ukazuje, že elektromobilita je (a bude) úplně normální a pochybovat o ní je sice přirozené, ale čím dál víc zbytečné.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Enyaq
Motor:,synchronní s magnetem
Palivo:,elektřina
Pohon:,zadních kol
Výkon:,150 kW/204 koní
Točivý moment:,310 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:,8.6 s
Maximální rychlost:,160 km/h
Převodovka:,automatická
Spotřeba paliva (Wh/km):,18.1
Emise CO2:,0 g/km
Kapacita baterie:,82 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP):,520 km
Délka:,4649 mm
Šířka:,1879 mm
Výška:,1616 mm
Rozvor:,2770 mm
Provozní hmotnost:,2090 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 585 / 1710 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru