test-2019-seat-leon-cupra-r-st-20-tsi-300k-4-drive-dsg- (33)

Test SEAT Leon Cupra R ST (2019)

Autor: Pavel Srp - 26. 7. 2019


SEAT má s rychlými modely už dlouholeté zkušenosti, vždyť úplně první model Cupra vyjel na silnice v roce 1996 a byla to druhá generace Ibizy. Dnes, po 23 letech je tu modelů mnohem více a my jsme vyzkoušeli ten vůbec nejdražší z nich.

SEAT nebo CUPRA?

23 let je dlouhá doba a (nejen) automobilový svět se za ta léta proměnil k nepoznání. Dnešní modely CUPRA jsou větší, výkonnější a mnohem lépe jezdí. Vždyť první Ibiza Cupra měla 150 koní, dnes jsou to v případě Leonu Cupra tři stovky koní. 

SEAT nabízí aktuálně s označením CUPRA jen modely Leon, Ibiza CUPRA v této generaci není. A pak je tu také CUPRA Ateca. To ale není SEAT, jakkoliv z něj vychází, nýbrž samostatný model nové dceřinné značky, pod níž by se měly všechny budoucí ostré modely španělské automobilky „přesunout“. Kromě ostrých verzí běžných modelů, to mají být i samostatné modely jako například nedávno představený koncept Formentor anebo zcela nový elektromobil.

test-2019-seat-leon-cupra-r-st-20-tsi-300k-4-drive-dsg- (38)

To se nás zatím netýká, my tady máme auto s motorem s vnitřním spalováním. Budeme se věnovat kombi SEAT Leon CUPRA R ST, respektive SEAT Leon CUPRA R Sportourer ST, protože před pár dny španělská značka své modely přejmenovala. Jde o upravený Leon ST, který pod kapotu dostal 300koňový benzinový dvoulitr a spoustu dalších technických, ale i designových vylepšení.

Dlouhá tradice

S modely CUPRA R má SEAT dlouholeté zkušenosti. Vždyť toto označení použil už u první generace Leonu na přelomu tisíciletí. Tehdy šlo o verze s motorem 1,8T 20V s 210 koňmi, respektive později s 225 koňmi. Cupra R se objevila i u druhé generace Leonu a ten měl 260 koní. Vždy šlo o běžně dostupné modely a vždy se v nabídce objevily až v druhé polovině životního cyklu dané generace.

Stejně tak je to i u třetí generace. Nejostřejší verze CUPRA R přišla až po faceliftu. Nejprve jako pětidveřový hatchback, který byl limitovanou edicí s 799 vyrobenými kusy. To kombi ST limitovanou edicí není. Koupit si ho tak může kdokoliv, ale musí mít na paměti, že jde o nejdražší model v nabídce značky. Stále je ale o „pár tisíc“ levnější než CUPRA Ateca.

test-2019-seat-leon-cupra-r-st-20-tsi-300k-4-drive-dsg- (21)

300 koní a měděné doplňky

I když nejde o čistokrevný model značky CUPRA, dostal podobné doplňky v odstínu mědi. Ty najdeme na karoserii, ale i v interiéru. Zvenku jsou v této barvě vyvedeny mřížky v předním nárazníku a znak. Z bočního pohledu jsou takto lakovány specificky tvarovaná kola (ta ale mohou být i stříbrná). A vzadu je to logo ‚S‘ a nápis ‚CUPRA‘ pod ním. Některé díly jako jsou přední lízátko, křídlo na víku zavazadelníku, kryty vnějších zpětných zrcátek, kryty prahů anebo zadní difuzor (se čtveřicí koncovek výfuku) jsou vyrobeny z karbonu. Kromě toho je na víku zavazadelníku také ještě černé logo ‚R‘.

Decentní jsou i změny v interiéru. Tady je speciální čalounění v kombinace kůže/Alcantara na sportovních skořepinových sedadlech, ovšem Alcantara je i na volantu a na voliči převodovky. V celém autě lze nalézt prošívání kontrastní nití v barvě podobné měděným doplňkům v exteriéru. Na to, že nejde o běžný Leon, odkazuje nápis ‚CUPRA R‘ na středovém tunelu před voličem převodovky. V interiéru ale není nic opravdu speciálního. Nic, co by eRko výrazněji odlišovalo od běžného Leonu CUPRA nebo obyčejného Leonu.

Je škoda, že třeba ani taková drobnost, jakou je klíč, nedostal nic speciálního. Jde o běžný černý sklopný klíč s plastovou spodní částí a logem SEAT, ačkoliv to je alespoň měděné. To Volkswagen Golf GTI má alespoň chromovou spodní část klíče.

test-2019-seat-leon-cupra-r-st-20-tsi-300k-4-drive-dsg- (15)

Důležitější je nakonec stejně to, co se ukrývá pod touto slupkou. Pohonné ústrojí kombinuje starý dobrý dvoulitr TSI s 221 kW/300 koňmi a se 400 Nm. Jedinou možností je spojení se 7° převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Drive. Předokolka s manuálem mohla být jen u pětidveřového eRka. Ovšem díky této kombinaci je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou 4,9 sekundy a maximální rychlost je 265 km/h.

Není to ale jen o motoru, pro verzi CUPRA R byly upraveny i další části. Například podvozek. Ten má zvětšené odklony, na přední i zadní nápravě mají kola shodně odklon 2°, což se pozitivně projevuje na stabilitě v zatáčkách. Pod koly jsou také výkonnější brzdy Brembo.

Jdeme jezdit!

Posed je ve sportovně tvarovaných sedadlech opravdu dobrý a řidičská pozice je v kombinaci s bohatě nastavitelným volantem perfektní. Nejsem úplně velký (rozumějte prostorově výrazný), klidně bych bral boční vedení sedadel užší. To se mi líbí u modelů BMW anebo i u fastbacku Kia Stinger. Ty totiž mají sedadla s možností úpravy šířky bočního vedení opěradel, kdy se bočnice dají elektricky „nafouknout“ nebo naopak „vyfouknout“.

test-2019-seat-leon-cupra-r-st-20-tsi-300k-4-drive-dsg- (45)

Motor se startuje tlačítkem u voliče převodovky. Po startu se probudí a usadí se v poměrně pěkné notě. Při jízdě se ale výfuk projevuje mnohem více než u běžných Leonů CUPRA, je hlasitější a po prohřátí se z něj tu a tam ozývá i prskání. To si ostatně můžete poslechnout ve videu níže.

Auto nabízí několik jízdních režimů, mezi nimiž nechybí ‚Comfort‘, ale ani ‚CUPRA‘. Ten komfortní potěší tím, že i díky adaptivnímu podvozku DCC je na 19″ kolech ostrý Leon docela poddajný a vlastně není nepohodlný. Motor má trochu otupělé reakce a převodovka řadí v nízkých otáčkách. Tohle je naprosto parádně naladěný režim na každodenní ježdění.

Ovšem pokud se dostanete do hezké zatáčky a budete si jí chtít projet pěkně zostra, komfortní režim není to pravé. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou pomalé, a to jak od motoru, tak hlavně od převodovky. Když v oblouku šlápnete na plyn, abyste ji projeli pod plynem s vyváženým autem, akcelerace se dočkáte až na výjezdu.

test-2019-seat-leon-cupra-r-st-20-tsi-300k-4-drive-dsg- (52)

Jasně, je to chyba řidiče, tedy moje. Stačí včas přepnout do ‚CUPRA‘ režimu a auto se úplně promění. Jako byste ho polili živou vodou. Na sešlápnutí plynu najednou reaguje mnohem rychleji, převodovka drží vyšší otáčky a po šlápnutí na plynový pedál se adekvátní reakce dostavuje téměř bez zpoždění.

Když narazíte na krásnou silnici s mnoha na sebe navazujícími zatáčkami, zjistíte, že tohle auto je opravdu rychlé, jisté a překvapivě stabilní. Chvílemi až tak, že si říkáte, že by klidně mohlo mít více než 300 koní… Nechápejte mě špatně. Nechci tím říct, že je slabé anebo pomalé, spíš to, že jeho podvozek je opravdu tak dobrý.

Ve srovnání s Volkswagenem Golf GTI TCR, který jsme testovali o týden dříve, je Leon mnohem rychlejší, mnohem jistější, jenže taky ještě méně zábavný. Ostrá jízda tu je přísně efektivní, nikoliv efektní, a důraz je kladen na rychlost, stabilitu a jistotu. Jako celek tahle kombinace funguje fantasticky. Mně ale za volantem trochu chybí nějaké vzrušení, které bych klidně obětoval za tu absolutní rychlost. Tu totiž na běžných silnicích prostě není dobré využívat.

Oproti zmiňovanému GTI také není motor tak výbušný, je naladěn „mekčeji“. Co tím myslím? Vlastně to, že po šlápnutí na plyn přijde ‚ta první reakce‘ jemněji, nedostaví se na kola hned celá porce točivého momentu, přesto je zrychlování velmi výrazné. 5 sekund z 0 na stovku!

Závěr a cena

V případě kombi SEAT Leon CUPRA R ST na první pohled poznáte, že je speciální, jakkoliv jsou úpravy poměrně decentní. I tak si ale dokážu představit, že by toho design snesl ještě více. Otázkou ale samozřejmě je, co na to reálný zákazník SEATu. Ten by asi s něčím ve stylu Hondy Civic Type R jezdit nechtěl. Mimochodem když už jsme u Hondy, tak je nutné zmínit, že obě auta mají podobný jízdní projev. Obě jsou naladěna hlavně pro efektivní rychlost (i když Japonec je ještě o hodně rychlejší), nikoliv zábavu. Výhodou tohoto Leonu je fakt, že jde i díky karoserii kombi, pohonu všech kol, DSG a naladění podvozku o naprosto běžně použitelné auto na denní ježdění nebo na víkendové cesty na hory.

Je to příjemný univerzál, ale za to musíte poměrně slušně zaplatit. Zatímco základní 290koňový SEAT Leon CUPRA Sportourer ST stojí 904 900 Kč a za 300koňovou verzi 4Drive zaplatíte 959 900 Kč (obě se 7° DSG), tak základní cena testované verze SEAT Leon CUPRA R ST je ale dokonce 1 199 900 Kč. A poměrně velký je v ceníku i další prostor na výběr příplatkové výbavy…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Leon CUPRA R ST
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,221 kW/300 koní v 5500 ot./min
Točivý moment:,400 Nm v 2000 – 5200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,265 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.9 / 6.5 / 7.4
Emise CO2:,168 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4 548 mm
Šířka:,1 816 mm
Výška:,1 431 mm
Rozvor:,2 631 mm
Provozní hmotnost:,1557 kg
Objem zavazadlového prostoru:,587 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru