Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI Evo 110 kW ACT

Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI EVO 110 kW ACT

Autor: Anina Russová - 18. 2. 2018


Nový SEAT Ibiza naší redakční garáží už projel, konkrétně s litrovým TSI pod kapotou, a to jak se 70 kW i 85 kW. Obě auta nás zaujala, ale my jsme se těšili na to, jak bude Ibiza jezdit s novým agregátem 1.5 TSI. Právě tato verze španělského městského auta se nám do redakční garáže dostala před několika dny.

Abychom byli upřímní, Ibizu s tímto agregátem jsme už jednou vyzkoušeli. Šlo ale o krátké svezení po takřka dokonalých španělských silnicích. Tehdy nás projev motoru a celkové nastavení auta velmi zaujalo a bavilo. Jak to dopadlo v českých podmínkách? Na to vám odpovíme během následujících odstavců.

Motor

Nový agregát 1.5 TSI je z výroby naladěn na 110 kW, tedy 150 koní. Jde o totožný motor, který jsme před několika týdny zkoušeli v nové Škodě Karoq. Tehdy nám jeho projev přišel lehce nevýrazný a mdlý, takže jsme čekali, jak bude působit ve známých podmínkách v menší Ibize. I tady je motor vybaven vypínáním poloviny válců ACT.

Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI Evo 110 kW ACT

Nutno říct, že jsme testovací auto přebírali jen s třemi stovkami najetých kilometrů, takže jsme ji prakticky museli zajet. Až ke konci testovacího týdne jsme ji mohli potrápit ve vyšších rychlostech i otáčkách. Nic to nemění na tom, že v malém SEATu je motor naladěn o něco odlišněji. Po lehkém zajetí se agregát projevoval agilněji a výrazněji. Překvapila nás však jeho vyšší hlučnost. Hluk po nastartování, ale i v otáčkách se však s přibývajícími desítkami a stovkami ujetých kilometrů decentně snižoval a motor se uklidňoval i co do vibrací.

Nový motor má slušný výkon, který dokáže nepříliš těžkou Ibizu docela slušně rozjet. Při orientačním měření byla Ibiza rychlejší než Subaru Levorg se 170koňovým motorem. Síla motoru nechybí ani na okreskách, kde si lze užít spousta legrace, ale ani na dálnici, kde i naložené auto naprosto bez problémů atakuje svoji maximální rychlost.

Veškerý výkon putuje přes pětistupňovou manuální převodovku na přední kola. A právě řazení musíme SEATu pochválit. Ibiza má velmi příjemně přesné a krátké dráhy řadící páky. Skoro by se dalo říct, že si inženýři vzali inspiraci u ostrého Leonu Cupra. Stejně tak byl velmi příjemné, že jistou odezvu měly i pedály auta. Obzvlášť v případě spojky jsme věděli, že šlapeme na pedál, a ne do žvýkačky.

Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI Evo 110 kW ACT

Překvapením také bylo, že Ibiza nejezdí zrovna za málo. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 4,9 litru na 100 km, ovšem na tuto hodnotu jsme se nedostali. Nejčastěji se spotřeba pohybovala mezi 7 a 8 litry. Je ale jisté, že s přibývajícími kilometry spotřeba klesne. Nutno však dodat, že zajetý Karoq se stejným agregátem na spotřebu také trochu trpěl…

Jízdní dojmy

S novou generací dostal SEAT Ibiza možnost adaptivního podvozku DCC, což je mezi auty této kategorie velká novinka. Námi testovaná Ibiza právě tento podvozek měla. Nastavení se provádí jednoduše pomocí jediného tlačítka měnícího jízdní režimy. Adaptivní regulace podvozku ovládá řídící jednotka, která monitoruje pohon kol a náklon vozu, podle toho pak automaticky upravuje charakteristiku podvozku. Každá z voleb – Eco, Normal, Sport a Individual – ovlivní tuhost odpružení, reakci na plyn nebo odezvu posilovače řízení. Upraví také funkci klimatizace.

Pokud zvolíte nejkomfortnější jízdní režim, řídící jednotka zajistí optimální pružení. Toto nastavení je sice příjemné pro celou posádku, ale pak se snadno může stát, že při rychlejším průjezdu zatáčkou lehce poodskočí zadní část auta. V případě nejtvrdšího nastavení Sport je Ibiza zase o něco méně pohodlná, ale v zatáčce až neskutečně jistá. Za volantem pak jde s absolutní chutí a jistotou. Tomu se u SEATu ještě před nedávnem říkalo „auto emoción“. Celkové naladění auta se opravdu velmi povedlo a na to, že se dá zařadit mezi malá auta, nabízí skvělou kombinaci lehkosti a jistoty.

Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI Evo 110 kW ACT

Jak vypadá

Ibiza se, tedy co do subjektivního názoru, designově velmi povedla. Designéři se nebáli ostrých linií a drželi se většího modelu Leon. To je sice pozitivní, ale jen do té míry, než vás známý překvapí s tvrzením, že jste za ním přijeli s novým Leonem. Ano, i tohle se nám stalo Ibiza prostě trochu klame tělem a Leon připomíná opravdu hodně. Stále si ale drží městské rozměry, kdy na délku měří 4 059 mm, na šířku 1 780 mm a na výšku 1 444 mm. Rozvor náprav je pak 2 564 mm. Zdá se vám to takto řečí čísel málo? Pak se budeme znovu opakovat. Nový SEAT Ibiza opravdu klame tělem. Uvnitř je dostatek místa pro posádku, veškeré nezbytnosti, které s sebou všichni vozíme, a navíc nabídne několik zajímavých vychytávek. Mezi ty třeba patří dnes oblíbené bezdrátové dobíjení mobilního telefonu v přihrádce před řadicí pákou. V našem případě Ibiza nabídla také příplatková 18 palcová kola, audiosystém BeatsAudio, který navíc pracuje s digitálním příjmem rádia, nabídne 6 prémiových reproduktorů, subwoofer a osmikanálový zesilovač o výkonu 300 W. Nás v těchto dnech také potěšil paket Winter.

V interiéru ještě musíme zmínit jednu designovou lahůdku. Tou bylo částečné obložení vysoce lesklým černým plastem. To sice skvěle a elegantně vypadá, ale jakýkoliv dotek se na něm nesmazatelně podepíše. Jeden otisk nevadí, dva už trošku rozčilují a při třetím vám začne cukat v pravém oku.

Závěr a cena

Před nedávnem jsme s Ibizou absolvovali dlouhou cestu do Španělska, a ani po tak dlouhé cestě jsme jsme nenarazili na nic, co by bylo výraznější slabinou Ibizy. Nejinak tomu bylo i při tomto týdenním testu, kde jsme navíc vyzkoušeli nejvýkonnější agregát z nabídky a nebo i adaptivní tlumiče. SEAT Ibiza je opravdu velmi dobrým autem, které už dávno není určené jen „pro holky“ a do města. Obzvlášť pak s příplatkovou zářivě oranžovou barvou karoserie budete středem pozornosti, a i ty nejšedivější zimní dny budou rázem mnohem příjemnější. Jediným mínusem tak může být vyšší spotřeba, ale to je fakt, který lze ovlivnit i vlastním přičiněním. Cena tohoto konkrétního vozu ve výbavě FR je 527 100 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Realtivně velký a výkonný motor,Motor je hlučnější
Jízdní vlastnosti,Vyšší spotřeba paliva
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Ibiza FR 1.5 TSI Evo 110 kW ACT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 498 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,100 kW/150 koní při 5 000 – 6 000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm 1 500 – 3 500 ot./min 
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.9 / 6.2 / 4.2
Emise CO2:,112 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4 059 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 444 mm
Rozvor:,2 564 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 091 – 1 140 kg
Objem zavazadlového prostoru:,355 / 1 165 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru