test-2019-seat-ibiza-10-tsi-85-kw-dsg- (1)

Test SEAT Ibiza 1.0 TSI 85 kW DSG (2019)

Autor: Anina Russová - 19. 7. 2019


Už je to dlouho, kdy jsme v redakční garáži přivítali SEAT Ibiza. Proto jsme nabídku na její testování, a rovnou v nejvyšší výbavě FR, nemohli odmítnout. Navíc k nám přijela rovnou ze Španělska a v ryze španělsky vybavená. Tedy, až na jednu maličkost, ke které se ale ještě dostaneme.

Vypadá hezky

V současné době nabízí SEAT již pátou generaci modelu Ibiza, které se přezdívá „malý Leon“. Důvod je prostý. Ibiza totiž s Leonem dostala řadu velmi podobných designových prvků a na první pohled si je může leckdo splést. I během našeho testovacího týdne se nám stalo, že si někteří až po několika minutách uvědomili, že se dívají na Ibizu a ne na Leon. Hodně dělají podobně tvarované přední světlomety, maska nebo nárazník. Ze zadního pohledu už jsou rozdíly patrnější. Ibiza má menší a hranatější světlomety, ale i jinak tvarovaný nárazník či víko zavazadelníku.

Tvary tohoto vcelku malého auta hodně podpořila příplatková barva karoserie Desire Red, která, pokud můžeme osobně hodnotit, autu nesmírně sluší. Obzvlášť s černými doplňky v podobě krytů vnějších zpětných zrcátek, střechy s velkým panoramatickým oknem (samozřejmě za příplatek) nebo B-sloupků. Černé jsou i decentní detaily v předním nárazníku a zadní difuzor, z něhož vykukují dvě hranaté (ale falešné) koncovky výfuku.

test-2019-seat-ibiza-10-tsi-85-kw-dsg- (4)

I uvnitř se Ibiza povedla, hodně tomu pomáhá výbavový stupeň FR. K té navíc SEAT přidal čalounění kůží, a to i ve výplních dveří, kontrastní prošívání volantu nebo ambientní osvětlení vnitřní částí dveří. Jako celek to působí velmi útulně, ale zároveň elegantně.

Ovládání infotainmentu probíhalo přes 8“ dotykový displej umístěný takřka uprostřed palubní desky. Jeho rozhraní je přehledné a naprosto intuitivní. Ibiza ale dostala také digitální přístrojový štít. Mimochodem, je to přesně rok, kdy jej po modelu Leon Cupra dostaly také standardní Leony, ale i Arona a právě Ibiza.

A teď se dostáváme k tomu, proč jde o ryze španělskou výbavu s jednou malou výjimkou. Tohle auto totiž mělo příplatkový Paket Winter, tedy vyhřívaná sedadla, trysky ostřikovačů a zpětná zrcátka, který ve Španělsku standardně opravdu není potřeba. Ostatně, tam nejsou většinou potřeba ani zimní pneumatiky. :)

test-2019-seat-ibiza-10-tsi-85-kw-dsg- (31)

A ještě jedna pro některé důležitá informace. Ibiza má objem zavazadlového prostoru 355 litrů, což je vcelku dostačující, jen je při nakládání zavazadel potřeba počítat s vyšší nákladovou hranou.

Motor

SEAT před nedávnem hodně zredukoval nabídku motorizací. Pro Ibizu je nyní v nabídce litrové MPI, litrové TGI, TDI o objemu 1,6 litru nebo litrový tříválec TSI. Poslední jmenovaný nabízí SEAT ve dvou výkonových verzích – 70 kW/95 koní nebo 85 kW/115 koní. A právě druhou, tedy silnější verzi jsme měli v testovaném voze. Motor byl spárován s dvouspojkovou převodovkou DSG, která samozřejmě poháněla přední kola.

Po nastartování se rozhodně nemusíte bát nepříjemného zvuku tříválce. Motor je poměrně tichý, klidný a do auta nepřenáší žádné zbytečné vibrace. Ani ve vyšších rychlostech se nedočkáte nějakého nepříjemného zvukového projevu, ačkoliv tříválec bezpečně poznáte, snad jen aerodynamický hluk od zrcátek by mohl být menší.

test-2019-seat-ibiza-10-tsi-85-kw-dsg- (9)

Výkon 85 kW/115 koní a točivý moment 200 Nm je pro malou Ibizu rozhodně dostačující. Nebudete mít problém předjíždět nebo udržovat i vyšší rychlosti než jsou ty u nás povolené. Převodovka pracuje celkem dobře, motor zbytečně nepodtáčí, ale ani nevytáčí. Pokud byste ale přeci jen měli potřebu do její práce zasahovat, sloužit k tomu může jak standardní volič převodovky, tedy, až po jeho přepnutí do manuálního režimu, tak samozřejmě páčky pod volantem. Převodovka ale samozřejmě sama přeřadí, ale i podřadí, pokud si usmyslí, že je to potřeba.

Jízda

Pro Ibizu FR je standardem možnost volby jízdních režimů, které mění odezvu plynového pedálu a účinek posilovače řízení, ale i funkci převodovky, pokud je auto vybaveno DSG. Změny mezi jednotlivými režimy ale není v tomto případě nijak výrazně znatelná, je to spíš pocitové.

V rámci příplatkové výbavy byl testovaný vůz vybaven Paketem Street FR. Ten autu dá proměnlivé nastavení tlumičů reagující na zvolený jízdní režim a také 18palcová kola obutá do pneumatik 215/40 R18.

test-2019-seat-ibiza-10-tsi-85-kw-dsg- (17)

A právě tato kombinace se stala jediným kamenem úrazu auta. Tedy, ne tak úplně podvozek, který je sice o něco tvrdší, ale hlavně zvolená velikost kol. Ano, Ibize na pohled 18“ disky opravdu sluší, auto díky nim působí dospěleji, ale díky jejich rozměru a také díky rozměru pneumatiky pocítíte každičkou nerovnost, ale navíc vám auto může v zatáčce na nekvalitním asfaltu odskakovat. Na hladkém asfaltu ale Ibiza drží směr velmi dobře a zatáčky projede velmi jistě. Podle nás by stačilo ubrat alespoň palec na průměru a bylo by po problému.

Ibiza hezky reaguje na volant, řízení není přeposilovaná a překvapivě vám stále dá pocit, že řídíte vy. To je bolístka některých současných aut, kdy si za volantem připadáte tak trochu zbyteční.

Výrobce tvrdí, že kombinovaná spotřeba je u testovaného modelu 4,9 litru na 100 ujetých kilometrů. My jsme se ale většinou pohybovali na hodnotě lehce přesahující 6 litrů, přičemž jsme s autem jezdili ve městě, na okreskách, ale i na dálnicích. Na spotřebu jsme ale nejezdili a 40litrová nádrž nám vystačila na nějakých 500 kilometrů.

test-2019-seat-ibiza-10-tsi-85-kw-dsg- (32)

Závěr a cena

SEAT Ibiza je, obzvlášť v nejvyšší výbavě FR, velmi povedeným autem. Vypadá i jezdí dobře a řidičsky je velmi příjemný. Za celý týden se nám nestalo, že by v interiéru něco povrzávalo nebo vyluzovalo jakékoliv jiné nepříjemné zvuky. Příjemný byl i příplatkový audiosystém Beats, o kterém si podrobně můžete přečíst zde.

Nedostatkem ale byla nejen ta velká kola, ale nakonec hlavně cena auta. Námi testované FR s převodovkou DSG vyjde v základu na 452 900 Kč. Ovšem konečnou cenu testovaného auta výrazně vyšroubovaly příplatky. Jen panoramatické okno stojí 20 500 Kč a takto bychom mohli pokračovat hodně dlouho než bychom se dostali na sumu více než 600 000 Kč, kterou byste za testované auto museli zaplatit. Větší model Leon vyjde ve výbavě FR, ovšem s manuální převodovkou, a se stejným motorem na akčních 494 900 Kč. Nutno dodat, že to je i proto, že SEAT již brzy uvede novou generaci tohoto modelu.

Faktem ale je, že s Ibizou nezapadnete v davu fabií a v té báječné krvavě rudé barvě karoserie si budete užívat pozornost kamkoliv přijedete. SEAT si šel vždy trochu svou cestou a to samé očekává i od svých zákazníků.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Ibiza FR
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/115 koní
Točivý moment:,200 při 2000 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.5 s
Maximální rychlost:,193 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.9
Emise CO2:,112 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4059 mm
Šířka:,1780 mm
Výška:,1444 mm
Rozvor:,2564 mm
Pohotovostní hmotnost:,1172 kg
Objem zavazadlového prostoru:,355 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru