Test Renault Talisman Energy dCi 160 (EDC)

Autor: Jan Karlík - 5. 5. 2016


Francouzská automobilka do toho šlape poslední dobou opravdu ve velkém. Nový a líbivý design pro všechny nové modely, zajímavé technologie, ale také masivní reklama, to všechno dělá z Renaultu poměrně často skloňovaného výrobce automobilů a to nejen při hospodských debatách. Rodinné MPV s názvem Espace se v nejnovější generaci stalo polovičním crossoverem a místo Laguny a většího Latitude, je tu nový hráč, který má zastat nelehkou pozici. Jak se to Talismanu daří jsme zjišťovali v redakčním testu.

Renault Talisman se v redakční garáži již jednou objevil, tentokrát jsme však testovali provedení, které by v našich podmínkách mohlo generovat větší prodejní čísla. Pod kapotou se nacházela vznětová jednotka o objemu 1,6 l, kterou dopují dvě nestejně velká turbodmychadla. Výsledných 160 koní výkonu a 380 Nm točivého momentu je posíláno na přední kola pomocí automatické dvouspojkové převodovky EDC, která má v tomto případě k dispozici šest stupňů. V tuto chvíli se hodí podotknout, že tato jednotka je nejsilnějším naftovým motorem, který aktuálně je (a pravděpodobně i kdy bude) k dispozici. To vyplývá z faktu, že stejně jako zmiňovaný Espace či Mégane, také Talisman stojí na nové platformě CMF. A když si uvědomíte, že se nový sedan má postavit takovým etalonům třídy jako jsou například Volkswagen Passat, Škoda Superb nebo Mazda 6, může to pro tohoto Francouze vypadat na první pohled bledě…

Jenže se pak se s ním svezete. Díky dvojici turbodmychadel, slušnému kroutícímu momentu 380 Nm, jenž je k dispozici už od 1 750 ot./min., a především výborné převodovce EDC, zažijete v prvních chvílích příjemné překvapení. Dynamika je velmi slušná a motor jako takový je relativně tichý a kultivovaný. Tenhle čtyřválec se vážně povedl. Pochvalu zaslouží také chování automatické dvouspojkové převodovky. Je svižná, řádí logicky a málokdy zaváhá. Jediným neduhem je fakt, že při rozjezdech nechává snad až velký prokluz spojkám, což vyžaduje zvyk hlavně při rozjíždění do kopce. Při kickdownu zvládne velmi rychle zareagovat a motor vytáčí poměrně dost vysoko. To nemusí být žádoucí z hlediska akustického, jinak má motor díky dvojici turbodmychadel slušný zátah také ve středních i vyšších otáčkách.

Motor potěší i po stránce spotřeby paliva. Dálniční přesun si vyžádal 6,3 litrů nafty na 100 ujetých kilometrů, okresní cesty zvládnete do šesti litrů. Nicméně jak už to u downsizovaných a přeplňovaných motorů bývá, spotřeba i tohoto agregátu je extrémně závislá na vaší pravé noze. Pokud budete jezdit svižněji, počítejte i s devíty litry nafty.

Test Renault Talisman (2)

Naftový motor 1.6 dCi, nebo-li Energy dCi 160 podle nové terminologie Renaultu, je téměř po všech stránkách povedený. I když jsem k němu přistupoval s lehkými předsudky, musím uznat, že byly mylné. Problém však nastává ve chvíli, kdy začnete studovat nabídky konkurenčních automobilek. Testovaný Talisman zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy. To je hodnota, která zhruba odpovídá koncernovému 2.0 TDI se 110 kW výkonu. Jenže konkurence nabízí i výrazně silnější motory. Škoda také poměrně malé nádrže. V testovaném provedení měl Talisman 52 litrů, pokud byste si však připlatili za natáčení zadních kol 4Control, přijdete o dalších pět litrů.

Renault Talisman je už na první pohled velké auto. S rozměry blízkými Škodě Superb (4 848 mm délka, 1 869 mm šířka a 1 463 mm výška) rozhodně nejde o malý vůz a uvnitř to je znát. Interiér není pouze pěkný na pohled, ale je také prostorný. Cestující na předních sedadlech mají dostatek místa ve všech směrech. Zadní lavice nabízí také dostatek prostoru, a to dokonce pro trojici dospělých cestujících, kteří ani na delší cestě neměli problém. Je však trochu škoda, že Talisman v interiéru opakuje většinu chyb, na které jsme narazili například u Méganu.

V interiéru samozřejmě najdete prvky, které Talisman odlišují. Ať už to je kůží obšitá palubní deska nebo použití kvalitnějších materiálů například na věnec volantu, nicméně interiér si je s tím z Méganu opravdu hodně podobný. Může vám tak vadit tvrdý plast, kterého se bude dotýkat vaše koleno, příliš položené digitální budíky nebo nešikovně řešené odkládací prostory a jejich krytí. Například odkládací schránka pro telefon je umístěna před řadící pákou a kryt konektorů USB nevypadá zrovna lichotivě, zvláště když potřebujete nabíjet. Do dveří pak budete mít problém umístit i 1,5l lahev. Atmosféru uvnitř vylepšuje ambientní osvětlení, k dispozici jsou různé barvy a možnost upravit intenzitu.Velký centrální displej systému R-Link je povedený, poměrně jednoduše a svižně se ovládá.

Test Renault Talisman (3)

Co mi však nedovolí moje audiofilní duše opomenout je reproduktorové osazení. Renault už nějakou tu dobu spojuje své síly se známým výrobcem Bose. Stejně tomu bylo i v tomto případě. V tu chvílí máte na palubě celkem 13 reproduktorů, které nejenom, že nabídnou vážně vyvážený a čistý zvuk, ale také se aktivně podílejí na akustické pohodě při jízdě. Systém nenabízí mnoho detailního nastavení zvuku, ale buďte v klidu, stejně byste to nenastavili lépe než chlapíci z Bose. Pokud jen trochu rádi posloucháte v autě hudbu, na tuhle výbavu nezapomeňte.

Malý není ani zavazadelník se základním udávaným objemem 608 litrů. Protože jde ale o sedan, dočkáte se velmi malého vstupního otvoru. Docela špatně se tak vyndávají věci, které po jízdě skončí za zadním opěradlem, zavazadelník je velmi dlouhý. Je tu možnost sklopení zadních sedadel, musíte však počítat se schodkem, který vznikne. Tento neduh by mělo bez problému vyřešit provedení Grandtour, které by na trh mělo přijít už v létě.

Jízdně je Renault Talisman také velmi příjemné překvapení. Byť v naší verzi chyběl systém natáčení všech čtyř kol 4Control, který s sebou nese také adaptivní podvozek, byli jsme s celkovým nastavením a chováním vozu spokojení. Talisman sice nenabídne tu pověstnou plavnost starších velkých Renaultů, ale zase vám to vynahradí při svižnější jízdě. Na 18” kolech zvládne slušně filtrovat většinu nerovností. Nedělají mu však dobře ty příčné. Pokud se nacházejí v zatáčce a vy pojedete rychleji, záď trochu znervózní. Nicméně na kvalitní silnici Talisman tak trochu popírá fyzikální zákony. To, co si nechá líbit je neskutečné. Podvozek je striktně neutrální a musíte jet opravdu rychle, abyste ho nachytali.

Test Renault Talisman (1)

Povedený a pružný motor, slušný podvozek, tohle zní jako začátek receptu na zajímavé svezení. Vaší radost v tuhle chvíli může trochu pokazit přeposilované řízení. Je překvapivě přesné, ale naprosto bez zpětné vazby. Co se právě děje mezi vozovkou a předními koly musíte trochu odhadovat. Při pohybu ve městě je však kombinace takového řízení a automatické převodovky naprostou pohodou. Celkově budete mít z řízení Talismanu pocit pohodlí a lehkosti.

Renault Talisman dostal na svá bedra pořádně velkou nálož. Laguna je stejně jako Latitude pryč, částečně má také vychytat klientelu specifického Vel Satisu. To všechno ve třídě, ve které je opravdu plno a dost často se jedná o velmi povedené vozy. Talisman přináší dlouhý zástup technologicky zajímavých řešení a palubních asistentů, které povětšinou fungují velmi dobře. Kvůli sdílené platformě však nabídne motory s maximální objemem 1,6 litru a i když se ve verzi s dvojitým přeplňováním jedná o vážně povedený motor, na konkurenci to může být málo.

V jeho neprospěch může také promlouvat cena, která se v případě testovaného provedení vyšplhala na 953 790 Kč. Naopak výhodou Talismanu je záruka na 5 let nebo 150 000 ujetých kilometrů v ceně. Byť to na nabitém trhu nebude mít lehké, pokud uvažujete o vozu této kategorie, určitě se zastavte také u Renaultu. Troufám si tvrdit, že si váš zájem zaslouží a vy budete příjemně překvapení.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Talisman
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo (2x)
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,118 kW/160 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,380 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 / 3.5 / 3.9
Emise CO2:,102 g/km
Objem palivové nádrže:,52 litrů
Délka:,4 848 mm
Šířka:,1 869 mm
Výška:,1 463 mm
Rozvor:,2 808 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,608 / 1 022 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru