test-renault-scenic-13-tce-140- (3)

Test Renault Scénic TCe 140 (2018)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 29. 11. 2018


Renault Scénic dostal nový motor, který má o deci větší objem a také vyšší výkon. Rozhodli jsme se ho vyzkoušet v redakčním testu.

„Upsizing“ v praxi

Se zpřísňujícími se emisními limity na to automobilky reagují různě. Některé elektrifikují, jiné zmenšují motory a jiné motory naopak zvětšují. Do poslední skupiny patří třeba i Renault, protože ten pod kapoty aut nyní instaluje nový 1,3litrový čtyřválec a nahrazuje tím starší 1,2litrový motor. Mimochodem na vývoji nového motoru se podílel i Mercedes-Benz a objeví se i v modelech této německé značky.

Tato pohonná jednotka je nabízena ve třech výkonových verzích od 85 kW, přes testovaných 104 kW až po 120 kW. Motor je samozřejmě přeplňovaný, což zajišťuje elektricky řízené turbodmychadlo, díky čemuž má v testované verzi i velmi slušný točivý moment 240 Nm. Tento motor bude vybaven i filtrem pevných částic.

test-renault-scenic-13-tce-140- (39)

Motor má sice poměrně hrubější zvuk a je hlučnější, než bych od benzinového motoru očekával, ale také jde příjemně do otáček a nabízí velmi slušnou dynamiku. Jeho projev by rozhodně nenapovídal, že je to jen třináctistovka. Jediné, na co bude potřeba si zvyknout, je pozdější reakce po sešlápnutí plynového pedálu. Ta ovšem není způsobena prodlevou elektroniky pedálu, jako je dnes běžné, ale dlouhým vedením vzduchu k mezichladiči a tím pádem i samotné reakce turbodmychadla.

A co spotřeba paliva? Ta se dá při běžném ježdění držet mezi 6 a 7 l/100 kilometrů, což není na tak velké auto vážící 1,5 tuny s poměrně malým motorem vůbec špatné. Při toulkách po krajině při rychlosti kolem 100 km/h může spotřeba padnout i pod 6litrovou hranici.

20″ kola: je to problém?

Když se na Scénic podíváte z boku, nemůžete si nevšimnout jeho obrovských kol. Renault mu totiž nadělil 20″ disky. Chcete jiný průměr? Máte smůlu, jiné v nabídce nejsou. Na druhé straně zase takový problém tak velká kola nejsou, a to ani z pohled komfortu, ale ani z pohledu ceny. Pneumatiky se dají pořídit za cenu začínající kolem 2 tisíc Kč.

test-renault-scenic-13-tce-140- (5)

A co ten komfort? Renault to vlastně udělal dobře, protože když nabízí jen jednu velikost kol, může také podvozek naladit jen na ni. Navíc pneumatiky o rozměru 195/55 R20 mají poměrně vysokou bočnici. Výsledkem toho je, že podvozek je docela komfortní, prostý jakýchkoliv nepříjemných ran a rázů. Přesto při rychlejší jízdě na rozbité silnici poznáte, že jsou tu tak velká kola, jejichž fyzické vlastnosti (zejména hmotnost) prostě s klasickým podvozkem ošálit nelze.

Podvozek není naladěn na žádné okreskové dovádění, to ale neznamená, že by se s ním nedalo jezdit svižně. Nebudete si to ale nijak užívat, protože v zatáčkách se dostavují značné náklony karoserie. Z auta je jasně cítit jeho zaměření na klidnou jízdu s rodinou na palubě.

Praktičnost na velmi slušné úrovni

Scénic má být hlavně rodinným vozem, což dokazuje vnitřní praktičností. V prostoru předních sedadel zaujmou nejvíce dvě věci. Tou první je posuvný středový tunel s obrovským odkládacím prostorem uvnitř, který nabídne už výbava Intens. Druhou podobnou věcí je odkládací schránka před spolujezdcem. Ta tady není vyklápěcí, ale jde o celý výsuvný šuplík. Jeho objem je navíc velmi působivých 63 litrů. Na druhé straně bych vpředu ocenil nějaké menší odkládací prostory na telefon, kartu od auta, peněženku nebo klíče.

test-renault-scenic-13-tce-140- (21)

Prostoru je tu dostatek, a to jak vpředu, tak i vzadu, kde se vcelku bez problémů usadí trojice cestujících, ačkoliv pro kolena by mohlo být místa klidně více. Nejsou tu sice tři zcela samostatná sedadla, ale v lavici jsou vytvarována tři oddělená místa. Opěradla jsou ale dělená jen v poměru 1:3 a 2:3. Zadní sedadla jsou navíc posuvná, čímž lze zvětšit zavazadelník, jehož objem pak může být až 637 dm³. Pokud jsou sedadla vpředu, je to 506 dm³. Objem kufru se dá však zvětšit až na 1554 dm³. K tomu bude potřeba zadní sedačky sklopit. Lze to provést tlačítky v kufru, která je elektronicky odjistí a sedadla se pak sklopí, anebo totéž lze provést i přes infotainment z předních sedadel. Najdete tu navíc zcela rovnou podlahu.

Ach ty doteky

V testovaném autě byl ten největší infotainment, který má francouzská značka v nabídce. Jde o displej umístěný na výšku s tím, že se vše ovládá výhradně dotekem. Chcete-li upravit hlasitost hrajícího rádia nebo jiných multimédií, musíte se dotknout ikonky vlevo (tedy u spolujezdce) od displeje. Jasně, máte k tomu i ovládání na páčce pod volantem, ale roller nebo kolečko jsou prostě jednodušší a rychlejší. Navíc po doteku na nich nezůstávají vidět otisky.

Další věcí, která mi vadila, bylo zadávání cíle do navigace. Nikoliv to úplně samotné zadávání cíle, ale výběr města. Pokud si totiž vyberete městečko nebo vesnici, kterých je v České republice (nebo v jakékoliv jiné zemi více), neukáže se na displeji nic jiného (kraj, PSČ, …) než jen několik názvů onoho města pod sebou. Hledání „té správné“ destinace tak bude složitější, protože bude potřeba je postupně odklikat, dokud se netrefíte do té správné možnosti. A to je k vzteku.

test-renault-scenic-13-tce-140- (24)

Závěr a cena

To, kvůli čemu, jsme si Renault Scénic půjčili, byl hlavně motor. A ten nás překvapil. Jeho projev by sice mohl být o něco tišší, ale jeho dynamika není vůbec špatná, ba právě naopak. A dokáže potěšit i spotřebou paliva.

Zbytek auta je od našeho prvního testu vlastně beze změn. Stále jde o – navzdory 20″ diskům – vcelku pohodlné auto, které dokáže splnit potřeby pětičlenné rodiny a dokáže odvézt i docela dost jejich zavazadel.

Francouzská značka si aktuálně v České republice připravila i docela zajímavé akční ceny. Nejlevnější verze vyjde na 461 900 Kč a v rámci této nabídky dostanete testovaný motor ve slabší 85kW verzi. Za výkonnější, testovanou 103kW verzi budete muset připlatit 20 tisíc Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Scénic TCE 140
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1332 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,103 kW/140 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,240 Nm při 1600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.4 s
Maximální rychlost:,201 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.6 / 5.3 / 6.2
Emise CO2:,141 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4407 mm
Šířka:,1866 mm
Výška:,1645 mm
Rozvor:,2734 mm
Pohotovostní hmotnost:,1604 kg
Objem zavazadlového prostoru:,506 – 1554 dm³
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru